ILPP2/443-1481/10-3/ISN
Interpretacja indywidualna
z dnia 1 grudnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym w dniu 15 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 15 września 2010 r. o brakującą opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a także zgodnie ze statutem. Zainteresowany jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Źródłem jego finansowania są składki członkowskie, dotacje i subwencje, darowizny, wpływy z działalności statutowej, dochody z działalności gospodarczej określonej w statucie, dochody z nieruchomości, zaciągnięte kredyty oraz inne wpływy.
Zgodnie z zapisem statutu, wszelkie dochody z działalności gospodarczej są przeznaczone na cele statutowe i nie mogą być wykorzystane do podziału między członków. Podobnie dzieje się z pozostałymi wpływami, które również przeznaczone są na cele statutowe. Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik VAT. Zgodnie z otrzymanymi wcześniej interpretacjami, dokonuje podziału zakupionych towarów i usług na wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W przypadku kosztów ogólnych działalności, odlicza on podatek naliczony tylko w takiej części, w jakiej zakup towarów i usług związany jest ze sprzedażą opodatkowaną.
W 2008 r. Zainteresowany, w ramach swojej działalności statutowej, zorganizował międzynarodową konferencję gospodarczą pn. „Doświadczenia we współpracy gospodarczej w Euroregionie pro Europa Viadrina i możliwości ich transferu do krajów Europy Wschodniej”. Konferencja ta przeznaczona była dla przedsiębiorców, władz samorządowych szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, instytucji otoczenia biznesu, instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości, organizacji zrzeszających pracodawców, izb gospodarczych oraz innych organizacji pozarządowych z województwa x i Landu Brandenburgii. Konferencja była całkowicie bezpłatna. Wnioskodawca nie miał zamiaru ani nie uzyskał z tytułu zorganizowania konferencji żadnych przychodów (poza otrzymaną, nieopodatkowaną dotacją na zwrot poniesionych kosztów). Organizując konferencję poniesiono określone koszty jej sfinansowania, które to zostały potwierdzone otrzymanymi fakturami VAT oraz rachunkami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowany miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty zorganizowania konferencji...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał on prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty zorganizowania konferencji. Towary i usługi zakupione w ramach konferencji nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Związane one były z działalnością statutową, tj. jedynie z działalnością nieopodatkowaną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
1. z tytułu nabycia towarów i usług,
2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
nbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego, zrzeszającą podmioty prowadzące działalność gospodarczą i działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a także zgodnie ze statutem. Źródłem jego finansowania są składki członkowskie, dotacje i subwencje, darowizny, wpływy z działalności statutowej, dochody z działalności gospodarczej określonej w statucie, dochody z nieruchomości, zaciągnięte kredyty oraz inne wpływy. Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT.
Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca w 2008 r., w ramach prowadzonej przez niego działalności statutowej, zorganizował międzynarodową konferencję gospodarczą, która przeznaczona była dla przedsiębiorców, władz samorządowych szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, instytucji otoczenia biznesu, instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości, organizacji zrzeszających pracodawców, izb gospodarczych oraz innych organizacji pozarządowych z województwa x i Landu Brandenburgii. Była ona całkowicie bezpłatna, a Zainteresowany nie miał zamiaru ani nie uzyskał z tytułu jej zorganizowania żadnych przychodów (poza otrzymaną, nieopodatkowaną dotacją na zwrot poniesionych kosztów). Wnioskodawca organizując konferencję poniósł określone koszty jej sfinansowania, które zostały potwierdzone otrzymanymi fakturami VAT oraz rachunkami. Ponadto, Zainteresowany podkreślił, iż towary i usługi zakupione w ramach konferencji nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Związane one były z jego działalnością statutową, czyli jedynie z działalnością nieopodatkowaną.
Tym samym, warunek wskazany w art. 86 ustawy nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach organizacji konferencji nie były związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Reasumując, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zorganizowanie konferencji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
