• Interpretacja indywidualn...
  18.11.2024

ILPP2/443-1529/10-3/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 grudnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o dowód wniesienia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 14 lipca 2009 r. Rada Ministrów uchwaliła Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Celem tego programu jest usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu oraz likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, również gminy zobowiązane są do opracowania i przyjęcia takiego dokumentu odnoszącego się do jej obszaru.

W dniu 2 czerwca 2010 roku Wnioskodawca zawarł umowę z Wykonawcą, której przedmiotem jest opracowanie „XX”.

Prace obejmują III etapy:

* I etap – wykonanie inwentaryzacji azbestu i wyrobów zawierających azbest występujących na terenie Gminy;

* II etap – opracowanie projektu „Programu... „;

* III etap – w przypadku obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko tego „Programu …”, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko.

W przypadku uzyskania uzgodnień dających podstawę do odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, Wykonawca przekaże Gminie uzyskane uzgodnienia dające podstawę do odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz przekaże zamawiającej Gminie „XX”. „Program” ten zostanie wprowadzony Uchwałą Rady Miejskiej.

Poprzez opracowanie „Programu...” Gmina przybliży się do możliwości aplikowania o środki zewnętrzne przeznaczone na zabezpieczenie i usuwanie wyrobów zawierających azbest.

W dniu 4 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek Gminy do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zadanie pn. „XX”.

W dniu 25 sierpnia 2010 r. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął uchwałę o przyznaniu dotacji Gminie na zadanie pn. „XX”.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania pn. „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy ”...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „XX”, dlatego też możliwe jest zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu.

Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawione i realizowane przez Gminę przedsięwzięcie inwestycyjne, nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Uwzględniając powyższe, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zawarł umowę z Wykonawcą, której przedmiotem jest opracowanie „XX”.

Prace obejmują III etapy:

* I etap – wykonanie inwentaryzacji azbestu i wyrobów zawierających azbest występujących na terenie Gminy;

* II etap – opracowanie projektu „Programu... „;

* III etap – w przypadku obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko tego „Programu …”, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko.

W przypadku uzyskania uzgodnień dających podstawę do odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, Wykonawca przekaże Gminie uzyskane uzgodnienia dające podstawę do odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz przekaże zamawiającej Gminie pn. „XX”. „Program” ten zostanie wprowadzony Uchwałą Rady Miejskiej. W dniu 4 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek Gminy do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zadanie pn. „XX”. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął uchwałę o przyznaniu dotacji Gminie na ww. zadanie. Przedstawione i realizowane przez Zainteresowanego przedsięwzięcie inwestycyjne, nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów, poniesione wydatki, związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Zainteresowany, jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesiona na realizację przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „XX”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...