ITPP3/443-187/10/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 stycznia 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „Nowoczesny...” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 8 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „Nowoczesny...”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jako osoba fizyczna w ramach działalności gospodarczej zajmuje się prowadzeniem przedszkola niepublicznego. Przedsiębiorstwo jest wpisane do ewidencji placówek oświatowych. Jednostka w listopadzie 2010 r. uzyskała dotację bezzwrotną na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację projektu pod nazwą Nowoczesny...„” poprzez cykl działań edukacyjnych wyposażających dzieci w wieku przedszkolnym w umiejętności, których celem jest stworzenie korzystnych warunków do rozwoju najmłodszego pokolenia. W ramach projektu zostały dofinansowane zajęcia edukacyjne dla dzieci przedszkolnych: spotkania z muzyką, zajęcia taneczne, animacyjne języka angielskiego, artystyczne, logorytmiczne oraz spotkania z teatrem, seanse w kinie, warsztaty garncarskie, edukacja leśna, edukacja w gospodarstwie ekologicznym, zajęcia nauki pływania. Ponadto, zostaną zakupione materiały do zajęć artystycznych, deski do nauki pływania oraz nagrody w konkursach. Środki uzyskane na realizację projektu nie są środkami o których mowa w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Uzyskana dotacja jest pomocą bezzwrotną, udzieloną w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawca z uwagi na fakt, że jest zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ujął podatek w kosztach kwalifikowanych projektu, zgodnie z kwalifikowalnością wydatków.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od dokonanych w ramach projektu czynności i zakupionych środków trwałych...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, nie może On dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych w ramach opisanego projektu czynności i zakupionych środków trwałych. Zdaniem Wnioskodawcy realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1549), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w wymienionym rozdziale. Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2010 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem przedszkola niepublicznego. Przedsiębiorstwo jest wpisane do ewidencji placówek oświatowych. Wnioskodawca zamierza poprzez działania edukacyjne, realizowane w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych, wyposażyć dzieci w wieku przedszkolnym w umiejętności, których celem jest rozwój najmłodszego pokolenia. W ramach projektu zostały dofinansowane zajęcia edukacyjne dla dzieci przedszkolnych: spotkania z muzyką i teatrem, zajęcia taneczne, artystyczne, logarytmiczne, animacyjne języka angielskiego, seanse w kinie, warsztaty garncarskie, edukacja leśna, edukacja w gospodarstwie ekologicznym, zajęcia nauki pływania. Ponadto, zostaną zakupione materiały do zajęć artystycznych, deski do nauki pływania oraz nagrody w konkursach. Wnioskodawca wskazuje także, iż środki uzyskane na realizację projektu nie są środkami o których mowa w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz, że efekty realizowanego zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku w przypadkach i trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.