• Interpretacja indywidualn...
  25.11.2024

IBPP4/443-1972/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 29 grudnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego za usługi cmentarne, czynsze za lokale użytkowe oraz media związane z lokalami użytkowymi – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego za usługi cmentarne, czynsze za lokale użytkowe oraz media związane z lokalami użytkowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Realizuje zadania związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, które są wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i które nie są objęte podatkiem VAT. Oprócz tych zadań Wnioskodawca wykonuje również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Czynności te są objęte podatkiem VAT i z tego tytułu Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT. Typowe usługi świadczone przez Gminę podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT to:

sprzedaż/zamiana/ nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych,

usługi cmentarne świadczone przez Gminę za pośrednictwem administratora cmentarza,

usługi najmu lokali użytkowych, świadczone bezpośrednio przez Gminę,

usługi najmu lokali użytkowych świadczone przez Gminę za pośrednictwem zarządcy lokalami komunalnymi.

Wnioskodawca do tej pory dokonywał odliczeń podatku naliczonego w składanych deklaracjach VAT-7 tylko na sprzedaży lub zamianie nieruchomości gdyż te transakcje były bezpośrednio i logicznie powiązane ze sobą.

Aktualnie po dokładniejszej analizie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma zamiar dokonywać rozliczenia podatku VAT należnego na usługach cmentarnych oraz na usługach wynajmu lokali użytkowych świadczonych i rozliczanych za pośrednictwem poszczególnych zarządców nieruchomości z podatkiem naliczonym przez tych zarządców.

Gmina posiada na swoim stanie cmentarz komunalny. Obsługę cmentarza w zakresie administrowania miejscami grzebalnymi na cmentarzu, udostępniania tych miejsc na grzebanie zmarłych, utrzymania czystości i porządku na cmentarzu, ochrona mienia itp. usługi zlecono prywatnej firmie która w imieniu Gminy świadczy ww. usługi oraz wystawia w imieniu i na rachunek Gminy faktury VAT dla odbiorców usług. Kopie tych faktur oraz kwoty wynikające z faktur są przekazywane do Urzędu Miasta, który prowadzi obsługę Gminy. Podatek VAT od tych usług przekazywany jest do Urzędu Skarbowego. Za usługę administrowania firma wystawia fakturę VAT. Dotychczas VAT z tej faktury nie był rozliczany z podatkiem należnym od świadczonych usług cmentarnych.

Gmina posiada lokale użytkowe i mieszkalne, którymi administruje zarządca – spółka z o.o. w tym celu powołana. Faktury VAT za czynsz oraz media dla najemców lokali użytkowych wystawia w imieniu Gminy zarządca. Kopie faktur oraz kwoty wynikające z tych faktur są sukcesywnie przekazywane do Urzędu Miasta, który obsługuje Gminę. Podatek VAT z tych faktur odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego. Zarządca za swoje usługi wystawia fakturę VAT. Dotychczas VAT z tej faktury nie był rozliczany z podatkiem należnym od najemców lokali użytkowych.

Odzyskanie podatku VAT może odbyć się tylko i wyłącznie poprzez ponowne rozliczenie podatku należnego z podatkiem naliczonym w trybie korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7. Korektą można objąć okres 5 lat. W okresie do końca lutego 2010r. rozliczenie podatku VAT było prowadzone przez Urząd Miasta, a dopiero od marca 2010r. przez Gminę Miasto. Składając obecnie korekty deklaracji VAT-7 należy te deklaracje – korekty do miesiąca lutego 2010r. złożyć przez Urząd Miasta a od marca 2010r. przez Gminę, chyba, że uwzględniając tezy wyroku Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 października 2009r. I SA/Kr 1077/09 o podmiotowości Gminy w zakresie podatku od towarów i usług – wystarczy złożyć korekty deklaracji tylko przez Gminę za cały pięcioletni okres.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od podatku należnego naliczonego w fakturach za usługi cmentarne, czynsze za lokale użytkowe oraz media związane z lokalami użytkowymi można odliczyć podatek naliczony w fakturach za usługi administrowania świadczone przez administratora cmentarza i zarządcę lokali komunalnych, oraz w fakturach za remonty i inne usługi związane z tymi obiektami (lokalami)...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za usługi świadczone przez administratora cmentarza i zarządcę lokali komunalnych (w zakresie lokali użytkowych), oraz w fakturach za remonty i inne usługi na tych obiektach, od podatku VAT należnego naliczanego przy usługach cmentarnych świadczonych dla odbiorców tych usług, oraz w fakturach czynszowych i fakturach za media dla najemców lokali użytkowych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina posiada na swoim stanie cmentarz komunalny. Obsługę cmentarza w zakresie administrowania miejscami grzebalnymi na cmentarzu, udostępniania tych miejsc na grzebanie zmarłych, utrzymania czystości i porządku na cmentarzu, ochrona mienia itp. usługi zlecono prywatnej firmie, która w imieniu Gminy świadczy ww. usługi oraz wystawia w imieniu i na rachunek Gminy faktury VAT dla odbiorców usług. Kopie tych faktur oraz kwoty wynikające z faktur są przekazywane do Urzędu Miasta, który prowadzi obsługę Gminy. Za usługę administrowania firma wystawia fakturę VAT. Gmina posiada także lokale użytkowe i mieszkalne, którymi administruje zarządca. Faktury VAT za czynsz oraz media dla najemców lokali użytkowych wystawia w imieniu Gminy zarządca. Kopie faktur oraz kwoty wynikające z tych faktur są sukcesywnie przekazywane do Urzędu Miasta, który obsługuje Gminę. Zarządca za swoje usługi wystawia fakturę VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (lokalami użytkowymi) oraz w zakresie prowadzenia cmentarzy służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę we wskazanym zakresie, a w imieniu którego działają zarządca i administrator, generują podatek należny. Administrator cmentarza, jak i zarządca lokali użytkowych wystawiają bowiem w imieniu i na rachunek Gminy faktury VAT, które jak wskazuje treść wniosku ujmowane są w rozliczeniach z urzędem skarbowym.

Tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach otrzymanych od administratora cmentarza i zarządcy lokali użytkowych oraz na fakturach otrzymanych za remonty i inne usługi związane z tymi obiektami (tj. cmentarzem i lokalami użytkowymi), albowiem zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna określona przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Dodatkowo wyjaśnić należy, iż ww. interpretacja nie rozstrzyga o poprawności opodatkowania usług administrowania cmentarzem, świadczonych przez prywatną firmę na rzecz Gminy.

Ponadto tut. organ wskazuje, że w zakresie odpowiedzi na 2 zapytanie wydana zostania odrębna interpretacja.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...