IBPP4/443-421/11/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011r. (data wpływu 2 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 2 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Parafia w kwietniu 2010r. złożyła wniosek pn. „…” za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER działanie „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju”, czyli operacje, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań Osi 3, ale również przyczyniają się do poprawy jakości życia lub zróżnicowania działalności gospodarczej – tzw. „małe projekty”.
Na terenie wsi działa świetlica wiejska mieszcząca się w budynku Domu Parafialnego. Świetlica ta pełni, oprócz funkcji właściwych dla tego typu obiektów, jak ogólnodostępność dla dzieci i młodzieży oraz różnych stowarzyszeń, rolę Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej. Opiekę nad świetlicą sprawuje zatrudniona przez Gminę wychowawczyni, jednocześnie gospodarz obiektu. Świetlica otwarta jest codziennie w godzinach 13-19 oraz w weekendy.
Z powodu braku środków finansowych obiekt jest ubogi w wyposażenie, w związku z czym nie może pełnić swych funkcji w pełnym zakresie, a powierzone zadania realizuje w standardzie nieadekwatnym do czasów, w których obecnie żyjemy.
Doposażenie placówki poprawi ofertę spędzania wolnego czasu dzieci i młodzieży z terenu Y. W świetlicy dzięki zakupionemu w ramach projektu sprzętowi (tj. 3 komputery, 1 notebook, 1 urządzenie wielofunkcyjne, 4 biurka komputerowe, 2 stoły do tenisa, 8 rakietek do tenisa, 24 piłeczki do tenisa, 1 piłkarzyki, 1 lodówka, 2 serwisy obiadowe na 12 osób z 2 półmiskami i 1 wazę, 2 komplety sztućcy na 12 osób, 1 komplet garnków (w komplet wchodzi 8 szt. garczków ze stali nierdzewnej), zestaw 5 noży), będą mogły być realizowane różnorodne przedsięwzięcia. Będą to inicjatywy zarówno z zakresu edukacyjnego, jak np. planowy bezpłatny kurs podstawowej obsługi komputera dla dorosłych, w szczególności kobiet wiejskich, czy bezpłatny kurs komputerowy dla dzieci z rodzin ubogich, wykazujących talent i zainteresowanie z tego zakresu – dlatego projekt przewiduje zakup sprzętu komputerowego, w który do tej pory placówka nie była wyposażona – jak również szeroko pojęte inicjatywy kulturalne, które do tej pory były sporadycznie podejmowane przez lokalne stowarzyszenia, a w chwili obecnej przy zapewnieniu odpowiedniego zaplecza będą podejmowane z regularną częstotliwością. W tym celu bowiem zostanie przeprowadzony remont zniszczonych przez użytkowanie części podłóg, płytek na schodach wejściowych i odświeżenie pomieszczeń. W tym celu zakupione zostaną materiały budowlane do odnowienia pomieszczeń oraz nowe płytki i panele.
Wartość zadania wyniosła około 31 912,80 zł, natomiast otrzymane dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wynosi 22 338,96 zł. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to kwiecień 2011r.
Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 marca 2011r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 marca 2011r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”.
Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.