PI/005-115/05/Z/08
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 stycznia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Podatnik zapytuje czy oświadczenie odbiorcy części i wyposażenia stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% przy sprzedaży tych towarów.
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.); po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 22 listopada 2005r. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-368/IV/2005/JW z dnia 9 listopada 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie oświadczenia odbiorcy do celu stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 10 sierpnia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie oświadczenia odbiorcy do celu stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:
Wnioskujący prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na kompleksowym zaopatrywaniu jednostek pływających w prowiant oraz artykuły technicznego wyposażenia, a także części zamienne do maszyn i urządzeń statkowych. Podatnik realizuje także dostawę na nowobudowane i remontowane statki, którą opodatkowuje stawką podatku VAT w wysokości 22%. Stocznia, na rzecz której Wnioskujący dokonuje przedmiotowej dostawy, domaga się zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przedstawiając jednocześnie oświadczenie, iż zamówione towary przeznaczone są na jednostki pływające wymienione w pkt 1 w/w przepisu ustawy. W analizowanym przypadku dostawa przeznaczona jest na trawler łowczy morski o symbolu PKWiU 35.11.31-30.11. Wnioskujący wskazał również, iż zamówienia składane przez stocznię odnoszą się do wyrobów finalnych (często ujętych w specjalistycznych katalogach, posiadających określone przeznaczenie eksploatacyjne), a nie do półproduktów: typu blacha stalowa, z której wycina się elementy konstrukcyjne np. poszycia statku.
Jednocześnie Spółka przedstawiła własne stanowisko zgodnie z którym przy sprzedaży towarów na rzecz stoczni, które przeznaczone są na wyposażenie techniczne nowobudowanych jednostek, należy stosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22% w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-368/IV/2005/JW z dnia 9 listopada 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, iż dostawa wyposażenia technicznego do nowobudowanych jednostek pływających opodatkowana jest podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%, jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż trawler łowczy morski o symbolu PKWiU 35.11.31-30.11 został wymieniony w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, zatem, jeżeli dostarczany przez Wnioskującego na rzecz stoczni towar odpowiada pojęciom "części" lub "wyposażenia" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, dostawa podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał jednocześnie, iż regulowana w/w przepisem ustawy sprzedaż części i wyposażenia na jednostki pływające obejmuje również sprzedaż na budowane statki, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy statków będzie pozwalał na określenie ich zasadniczych cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU. Jeżeli statki, na które Podatnik dokonuje dostawy nie posiadają cech jednostek kompletnych i gotowych, nie można ich zaklasyfikować do określonego grupowania PKWiU, a jednocześnie wskazane statki nie mają zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia, należy zaklasyfikować je do podkategorii 35.11.33, nie wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Na powyższe postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Spółka pismem z dnia 22 listopada 2005r. złożyła zażalenie zarzucając rażące naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię art. 83 ust. 1 pkt 3 i 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wnosząc o jego zmianę.
W uzasadnieniu zażalenia Wnioskujący wskazał, iż Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku uzależnił prawo do skorzystania z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT od tego, czy statek na który jest dokonywana dostawa jest kompletny i gotowy do używania. Zdaniem Podatnika taka interpretacja jest sprzeczna z wykładnią logiczną i systemową art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakładając bowiem, iż statek składa się tylko i wyłącznie z części i wyposażenia nie ma żadnych podstaw do dokonywania dostawy tych towarów na statek już gotowy. Przyjęcie wykładni Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku prowadzi do stwierdzenia, iż dostarczane towary mogą co najwyżej stanowić części zamienne, natomiast w/w przepis jednoznacznie mówi o częściach, a nie o częściach zamiennych. Wnioskujący zwrócił uwagę, iż stocznia budująca statki i dokonująca ich dostawy nie ma żadnego interesu w kupowaniu części i wyposażenia do statków już gotowych. Podatnik wskazał również, iż pojęcie "statku w budowie" nie wynika z prawa podatkowego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:
1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90),
4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłanie w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe).
Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, iż dostawa następuje na rzecz podmiotu nie będącego armatorem morskim.
Warunkiem zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług w świetle przywołanego przepisu ustawy jest dostawa części lub wyposażenia do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dokonywanej przez Wnioskującego dostawy są m.in. artykuły technicznego wyposażenia statków oraz części do maszyn i urządzeń statkowych. Jeżeli zatem towary te odpowiadają pojęciom "części" i "wyposażenia" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, ich dostawa na trawler łowczy morski zaklasyfikowany do grupowania PKWiU 35.11.31-30.11 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje jednocześnie, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie określa warunków dotyczących dokumentów, jakie winien posiadać dostawca chcąc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wnioskujący wskazał, iż posiada oświadczenie odbiorcy, że dostarczone części będą przeznaczone na statek o symbolu PKWiU 35.11.31-30.11 (trawler - łowczy morski - mały). Dyrektor tut. Izby wskazuje, iż przedmiotowe oświadczenie odbiorcy stanowi dokument potwierdzający stan, iż części będące przedmiotem dostawy są przeznaczone do w/w środka transportu morskiego, wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje dostawy części i wyposażenia do jednostek pływających nowobudowanych i remontowanych. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z preferencji podatkowej korzysta dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumiane jako statki gotowe do eksploatacji zgodnie z przeznaczonym celem. Co innego stanowi natomiast "statek w budowie", którym jest ten, którego stępkę położono lub wykonano równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia budowy - art. 2 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 ze zm.).
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (pkt 5.2.2.7.), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego.
Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż regulowana przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT sprzedaż części i wyposażenia na środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego obejmuje również sprzedaż na budowane statki, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy tych statków będzie pozwalał na określenie ich zasadniczych cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU. Jeżeli statki, na które Podatnik dokonuje dostawy nie posiadają cech jednostek kompletnych i gotowych, nie można zaklasyfikować ich do określonego grupowania PKWiU, a jednocześnie wskazane statki nie mają zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia, należy zaklasyfikować je do podkategorii 35.11.33, nie wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W takim przypadku do przedmiotowej sprzedaży nie będzie można zastosować obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o przywołany przepis ustawy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż przepis art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyczerpująco wymienia statki, na które dostawa części i wyposażenia korzysta z preferencji podatkowej. Oznacza to, iż dostawa tych towarów na jednostki pływające zaklasyfikowane do innych grupowań PKWiU niż wymienione w w/w przepisie nie jest opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT. Zatem, jeżeli Wnioskujący dokonuje dostawy części i wyposażenia do nowobudowanych statków zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 35.11.33, nie wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie ma prawa skorzystać z preferencji podatkowej.
Podatnik w złożonym zażaleniu wskazał, iż w związku z tym, że statek składa się tylko i wyłącznie z części i wyposażenia nie ma żadnych podstaw do dokonywania dostawy tych towarów na statek już gotowy. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż dostawa części i wyposażenia statku jest nie tylko możliwa ale i konieczna na każdym etapie użytkowania jednostki pływającej. Dostawa właśnie tych towarów również na budowany statek posiadający zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego, zaklasyfikowany do grupowania PKWiU wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy także korzysta z opodatkowania obniżoną stawka podatku VAT.
Wnioskujący wskazał również, iż stocznia budująca statki i dokonująca ich dostawy nie ma żadnego interesu w kupowaniu części i wyposażenia do statków już gotowych. Wszystkie nabywane przez nią towary nabywane są do budowy statków. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż dokonując rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie działa na podstawie i w granicach przepisów prawa, a nie kieruje się interesem podmiotu będącego odbiorcą dostarczanych przez Wnioskującego towarów.
Jednocześnie Dyrektor tut. Izby wskazuje, iż fakt, że pojęcie statku w budowie nie wynika z przepisów prawa podatkowego nie oznacza, iż nie ma możliwości przywoływania definicji zawartych w aktach innych gałęzi prawa. Organy podatkowe są bowiem uprawnione do stosowania przepisów wynikających z innych aktów prawnych niż prawo podatkowe jeżeli jest to niezbędne to do oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż Wnioskujący jednoznacznie wskazał, iż dokonuje dostawy części i wyposażenia do jednostek pływających, w tym również do statków remontowanych, a nie świadczy usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających. Mając na uwadze charakter prowadzonej działalności Podatnik dokonując dostawy towarów nie może opierać się na przepisie regulującym świadczenie usług. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca uwagę, iż dostawa części i wyposażenia do jednostek remontowanych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w cyt. art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.
W świetle powyższego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd - zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie orzekł jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.
