PI/443-9/06/Z/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 28 kwietnia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy przy świadczeniu usługi naprawy sekstantu (urządzenia nawigacyjnego) stanowiącego wyposażenie okrętów Marynarki Wojennej przysługuje prawo do stosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT?
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie: art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.); po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 16 lutego 2006r., na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak XII-2/443-19/TZ(1)-279/05/06/AB z dnia 14 lutego 2006r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usługi naprawy urządzenia nawigacyjnego odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 6 grudnia 2006r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej w dalszej części ustawą VAT - do usługi naprawy sekstantów.
W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:
Podatnikowi zlecono wykonanie naprawy sekstantów. Sekstant jest to urządzenie nawigacyjne niezbędne do prawidłowego i dokładnego określenia pozycji statku w danym momencie, co zapewnia bezpieczeństwo okrętu podczas rejsu. Sekstant jest urządzeniem przenośnym, znajdującym się w kabinie nawigacyjnej. Bez sprawnego i zalegalizowanego sekstantu na wyposażeniu statek nie uzyska zgody na wyjście w rejs. Okręty i statki, na których znajdują się urządzenia będące przedmiotem zapytania, wymienione są w klasie PKWiU 35.11. Zdaniem Podatnika, usługa powyższa, jako dotycząca integralnej części wyposażenia okrętu, podlega opodatkowaniu według stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak XII-2/443-19/TZ(1)-279/05/06/AB z dnia 14 lutego 2006r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż sekstant nie odpowiada pojęciu "części składowej" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT, wobec czego Podatnik dokonując naprawy w/w urządzenia nie ma prawa skorzystać z preferencji podatkowej określonej przywołanym przepisem ustawy.
Podatnik pismem z dnia 16 lutego 2006r. (data wpływu do Izby Skarbowej 01.03.2006r.) złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni wnosząc o zmianę zaskarżonego postanowienia i uznanie jego stanowiska zawartego we wniosku z dnia 6 grudnia 2005r. za prawidłowe. W zażaleniu Podatnik przywołał treść interpretacji Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2003r. zgodnie z którą stawce 0% podlegają wszystkie usługi związane z obsługą statków, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi. W ocenie Podatnika sprzedaż i wymiana części składników wyposażenia okrętów (np. sekstantów) jak i ich naprawa winna korzystać z preferencyjnej stawki VAT 0%.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych. W związku z brakiem definicji ustawowej "części składowych" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Jednocześnie zgodnie z art. 47 § 3 cyt. ustawy, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych. Podatnik świadczy usługi polegające na naprawie sekstantu. Sekstant zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym jest urządzeniem przenośnym i zgodnie z zaprezentowaną powyżej definicją nie stanowi "części składowej" statku a jedynie wyposażenie używane m.in. na jednostkach pływających. Naprawiany element oraz jednostka pływająca nie są bowiem powiązane fizycznie i funkcjonalnie tak, że tworzą razem jedną całość. Fakt, iż pewne towary są na wyposażeniu jednostki pływającej nie powoduje ich automatycznej kwalifikacji jako "części składowych". Odmienna interpretacja prowadziłaby do przyjęcia, że każdy przedmiot znajdujący się na statku, bez względu na jego istotę, przeznaczenie, kształt i funkcję, jest "częścią składową" i jego naprawa korzysta z preferencji podatkowej na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT. Należy jednakże podkreślić, iż ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż obniżoną stawką podatku VAT opodatkowane jest tylko i wyłącznie świadczenie usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków oraz ich części składowych, a nie wszelkiego rodzaju remonty, naprawy wszystkich urządzeń znajdujących się na jednostkach pływających. W związku zatem z niespełnieniem przesłanki przepisu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT Podatnik dokonując naprawy sekstantu nie stanowiącego części składowej statku nie ma prawa skorzystać z preferencji podatkowej określonej przywołanym przepisem ustawy. Świadczenie usług w zakresie naprawy sekstantu podlega zatem opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla świadczenia przedmiotowej usługi.
W złożonym zażaleniu Podatnik powołując się na treść interpretacji Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2003r. Nr PP2-813-49/03/ASO uważa, że stanowi ona potwierdzenie zastosowania 0% stawki podatku VAT zarówno do sprzedaży jak i wymiany części składników wyposażenia okrętów (np. sekstantów) oraz ich naprawy. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, że przywołana interpretacja dotyczy przepisu § 60 ust. 1 pkt 4 i 7 nieobowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.). Cytowane rozporządzenia utraciło moc z dniem 30 kwietnia 2004r. Zgodnie z przywołaną interpretacją pod pojęciem "usług związanych z obsługą statków" należało również rozumieć "sprzedaż towarów na zaopatrzenie tych statków". W obecnie obowiązującym stanie prawnym czynność ta również objęta została preferencją podatkową jako wymieniona w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Przywołany przepis odnosi się jednakże wprost do dostawy towarów. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika natomiast, iż dokonuje on naprawy urządzenia stanowiącego wyposażenie jednostki pływającej. W konsekwencji w przedstawionej sytuacji przepis art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT również nie znajduje zastosowania.
Dokonując oceny prawidłowości wydanego przez organ pierwszej instancji postanowienia, organ odwoławczy nie będąc związany granicami zarzutów prezentowanych przez stronę, zobligowany z urzędu do oceny, czy organ pierwszej instancji działał na podstawie i w granicach prawa stwierdza, iż w świetle obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie, postanowił jak w sentencji decyzji.
