• Decyzja o zakresie stosow...
  16.06.2024

PPB1-4407/I/45/2005

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 5 sierpnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Dotyczy opodatkowania opłat za rozprowadzanie programów radiowo-telewizyjnych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz opodatkowania opłat za rozprowadzanie programów radiowo-telewizyjnych na rzecz pozostałych odbiorców.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia Spółdzielni Mieszkaniowej "S." (...) z dnia 9 czerwca 2005r., L.dz.P/1329/2005 na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) z dnia 3 czerwca 2005r. Nr NUS-II-PP-443/24/2005/KR stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego sprawie dotyczącej opodatkowania opłat za emitowanie programów z sieci radiowo-telewizyjnej na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 10 marca 2005r. L.dz. 505/2005 Spółdzielnia Mieszkaniowa "S." zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania pobieranych opłat za emitowanie programów radiowo-telewizyjnych na rzecz:

-mieszkańców spółdzielni, które są wnoszone łącznie z opłatą eksploatacyjną,

-mieszkańców wspólnot mieszkaniowych,

-mieszkańców budynków jednorodzinnych,

-mieszkańców Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej w (...).

W w/w piśmie wnioskodawca stanął na stanowisku, że opłaty pobierane od mieszkańców spółdzielni są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Natomiast opłaty pobierane od pozostałych usługobiorców są opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

Postanowieniem Nr NUS-II-PP-443/24/2005/KR z dnia 3 czerwca 2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) uznał stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej "S." za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania opłat za rozprowadzanie programów radiowo-telewizyjnych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz za prawidłowe w zakresie opodatkowania opłat za rozprowadzanie programów radiowo-telewizyjnych na rzecz pozostałych odbiorców.

Na powyższe postanowienie strona złożyła zażalenie z dnia 9.06.2005r. L.Dz.P/1329/2005 w części dotyczącej interpretacji art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zarzucając przedstawionej interpretacji sprzeczność z prawem i wnosząc o jej zmianę w zaskarżonej części.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Ponadto zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 oraz z 2004r. Dz. U. Nr 19, poz. 177 i Nr 63, poz. 591).

W myśl art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3.

Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz w innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.

Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię. Właściciele lokali niebędący członkami mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Zgodnie z przepisami art. 1 ust. 1 i 6 cyt. wyżej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej "Spółdzielnią", jest zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż zwolnienie od podatku VAT dotyczy opłat eksploatacyjnych związanych z lokalami mieszkalnymi oraz pokrycia wydatków związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię. Jeżeli jednak Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi również inną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 1 ust. 6 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, świadcząc usługi radia i telewizji kablowej zaliczone do grupowania PKWiU 92.2 i pobierając z tego tytułu opłaty za emitowanie programów radiowo-telewizyjnych, to czynność ta nie ma swojej podstawy prawnej w treści art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powyższym nie zostały spełnione kryteria wynikające z cytowanych wyżej przepisów art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Zatem pobierane opłaty za emitowanie programów radiowo-telewizyjnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach niezależnie od tego kto jest odbiorcą tego tych programów.

W świetle powołanego wyżej stanu prawnego oraz przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego organ odwoławczy nie znalazł podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia.

W zażaleniu Strona podniosła również, iż w interpretacji przepisów dotyczących tego samego zagadnienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) pismem z dnia 22.12.2004r. znak: NUS-II-PP-444/66/2004/KP potwierdził stanowisko Spółdzielni "S." w zakresie zwolnienia od podatku VAT opłat związanych z rozprowadzaniem programów radiowo-telewizyjnych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami.

Stan prawny od dnia wydania w/w interpretacji nie uległ zmianie, zmieniła się natomiast interpretacja tego samego stanu prawnego w zaskarżonym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) z dnia 3.06.2005r.

Zaś pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej z dnia 28.02.2005r. znak: PPB1-443/2373/04 nakazało zmianę trybu udzielania informacji w związku ze zmianą Ordynacji podatkowej. Natomiast w/w piśmie nie zakwestionowano treści udzielonej interpretacji.

W odpowiedzi na powyższe organ odwoławczy zauważa co następuje:

Powołane przez Stronę pismo Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 28 lutego 2002r. Znak: Nr PPB1-443/2373/04 wydane zostało w związku z tym, iż informacja o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania pobieranych opłat za emitowanie programów radiowo-telewizyjnych, udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) piśmie z dnia 22.12.2004r. znak NUS-II-PP-443/66/2004/KR była nieprawidłowa właśnie ze względów merytorycznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2005r. zmianie uległy przepisy regulujące tryb udzielania pisemnych informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w związku ze zmianą przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, wprowadzonych ustawą z dnia 2 lipca 2004r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).

W związku z powyższym począwszy od 1 stycznia 2005r. brak było podstaw prawnych do zmiany informacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) zawartej w piśmie z dnia 22.12.2004r. o którym mowa wyżej - w dotychczasowym trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, z uwagi na jego uchylenie.

O powyższych okolicznościach zawiadomiono Spółdzielnię Mieszkaniową "S." pismem z dnia 28 lutego 2005r. znak: Nr PPB1-443/2373/04, wskazując równocześnie, iż celem uzyskania prawidłowej interpretacji we wnioskowanym zakresie może ona wystąpić do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) w trybie obowiązujących od 1 stycznia 2005r. przepisów art. 14a-14d ustawy Ordynacja podatkowa.

Powołanie się przez Stronę na interpretację innego organu nie może mieć wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania administracyjnego.

Na mocy art. 143 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, niniejsza decyzja wydana została z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Na decyzję służy skarga (w dwóch egzemplarzach) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. (Adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...