US.III.44/406/21/2005
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 sierpnia 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Podatniczka zawarła umowę z ARiMR, która w ramach Programu SAPARD częściowo refunduje poniesione wydatki. Zdaniem Podatniczki z uwagi, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w inny sposób w tym systemie VAT i poza nim mimo, iż dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej zarówno podmiotom rozliczającym podatek od towarów i usług, jak i podmiotom nie będącym podatnikami VAT. Zatem podatek VAT zapłacony przy ww. zakupach powinien być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.
Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 18.07.2005 r. (doręczonego w dniu 18.07.2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 18.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej wpłynęło podanie Podatnika o interpretację przepisu dotyczącego możliwości zaliczenia kwoty podatku zapłaconego przy zakupach częściowo zrefundowanych przez ARiMR w ramach Programu SAPARD do kosztów kwalifikowanych. Zdaniem Podatniczki z uwagi, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w inny sposób w tym systemie VAT i poza nim, mimo, iż dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej zarówno podmiotom rozliczającym podatek od towarów i usług, jak i podmiotom nie będącym podatnikami VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje:
na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Ponadto w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o podatku VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku VAT, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Natomiast podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD w przypadkach:
beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania tego podatku w jakikolwiek inny sposób,
rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.
Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu oparte jest na oświadczeniu Podatniczki oraz przedstawionym przez nią stanie faktycznym. Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy prawa oraz sytuację prawną, wynikającą z oświadczenia Podatniczki, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej stwierdza, że dokonując dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej zarówno podmiotom rozliczającym ten podatek, jak też nie będącym podatnikami podatku VAT, Podatniczka nie ma możliwości zaliczenia podatku VAT zapłaconego przy zakupach w ramach Programu SAPARD do kosztów kwalifikowanych.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona bądź uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.
