1472/RPP1/443-96/06/KB
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 lutego 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług badawczo-rozwojowych.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 23.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.11.2005r.) uzupełnionym w dniu 25.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przy Instytucie została powołana, zarządzeniem Dyrektora Centrum, Komisja Bioetyczna. Komisja taka wydaje opinię o zamierzonym eksperymencie medycznym (badaniu klinicznym) na wniosek badacza lub sponsora badania. Komisja ocenia m.in. zasadność badania klinicznego, poprawność protokołu badawczego, który zawiera opis szczegółowy eksperymentu medycznego, założenia naukowe, spodziewane efekty. Od opinii Komisji Bioetycznej uzależniona jest decyzja o rozpoczęciu i prowadzeniu badania klinicznego - eksperymentu medycznego, którego celem jest wprowadzenie do stosowania nowego leku, lub nowej metody leczniczej.
Działalność taka, zdaniem Instytutu, powinna być klasyfikowana wg symbolu 73 PKWiU - usługi badawczo - rozwojowe, które zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają zwolnieniu z podatku VAT.
W dniu złożenia wniosku przedmiotowe usługi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1, korzystały ze zwolnienia jako usługi wymienione pod poz. 5 (PKWiU 73 usługi naukowo - badawcze) załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Jednak od dnia 1 stycznia 2006r., tj. od dnia obowiązywania § 41f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 97, poz. 970 ze zm.), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005, Nr 266, poz. 2239), zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2007r., usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. Zwolnienie to ma zastosowanie w odniesieniu do usług naukowo - badawczych świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r. (§ 41f ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.).
Zgodnie z utrwaloną już linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której potwierdzono, że organy statystyczne, a nie podatkowe upoważnione są do dokonywania wykładni dotyczących klasyfikacji określonych towarów i usług (wyrok NSA z dnia 25.08.1998r. sygn. akt SA/Po/221/98 i wyrok NSA z dnia 5.06.2001 sygn. akt SA/Sz/544/00) oraz Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15.11.2002r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 12, poz. 87), Naczelnik Urzędu Skarbowego może jedynie w oparciu o klasyfikacje wydaną przez właściwy Urząd Statystyczny lub dokonaną przez samego Podatnika wskazać dla towaru lub usługi stawkę podatkową lub zwolnienie określone w przepisach ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług
Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
