• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

PP-1.8-443-118/06/D

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 12 kwietnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Ze stanu faktycznego wynika, iż w celu poprawy warunków działki stanowiącej własność osoby fizycznej Gmina zamierza sprzedać tej osobie działkę sąsiadującą, która w ewidencji gruntów sklasyfikowana została jako dr-RIIIa tj. droga na roli klasy 3 a. Na obszarze, na którym położona jest przedmiotowa nieruchomość brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 6 , art. 5 ust. 1 pkt 1 , art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po ocenie postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie z dnia 16.01.2006r., znak: I US.PP-2/443/2/2006, w którym Gminie X udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

-zmienia to postanowienie w ten sposób, że uznaje za niezgodne z prawem stanowisko podatnika w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanej w ewidencji gruntów jako droga na roli klasy 3a

Uzasadnienie

Gmina X złożyła wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku Strona wskazała, że planuje podjąć czynności, w wyniku których dokonane zostanie przeniesienie własności nieruchomości. Ze stanu faktycznego wynika, iż w celu poprawy warunków działki stanowiącej własność osoby fizycznej Gmina zamierza sprzedać tej osobie działkę sąsiadującą, która w ewidencji gruntów sklasyfikowana została jako dr-RIIIa tj. droga na roli klasy 3 a. Na obszarze, na którym położona jest przedmiotowa nieruchomość brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na tle takich okoliczności faktycznych strona formułuje stanowisko, że sprzedaż ww. nieruchomości nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego uznał stanowisko Gminy za zgodne z prawem. W uzasadnieniu powołał m.in. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Organ podatkowy stwierdził, że Gmina dokonując dostawy gruntu rolnego , nieprzeznaczonego pod zabudowę korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Po zapoznaniu się z zebranym materiałem dowodowym, w szczególności z wydanym postanowieniem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie z dnia 16.01.2006 r., co do jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie na podstawie art. 165 § 1 i § 2 w związku z art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanowieniem znak: PP-1.8-443-118/06/P wszczął postępowanie w celu jego zmiany.

Udzielona interpretacja w postaci postanowienia w sposób rażący narusza przepisy podatku od towarów i usług, a wynika to z następujących przesłanek:

Istotą w rozpatrywanej sprawie jest określenie właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nieruchomości określonej w ewidencji gruntów jako droga na roli.

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Sprzedaż gruntu, stanowi zatem dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust.1 ww. ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje jednakże, iż pewne czynności podlegają zwolnieniom przedmiotowym.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona z podatku została dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa gruntów o charakterze rolnym i leśnym.

Dla rozstrzygnięcia kwestii, czy dana sprzedaż winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług istotnym jest ustalenie charakteru i przeznaczenia sprzedawanego gruntu. O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego. Wobec jego braku, stawka podatku lub ewentualne zwolnienie zależeć będzie od obecnego charakteru działki. Pomocniczo może być zatem wykorzystana ewidencja gruntów i budynków.

Z załączonych do wniosku kserokopii wypisów z rejestru gruntów oraz z mapy ewidencyjnej wynika, iż przedmiotowy grunt stanowi drogę na roli oznaczoną jako "dr R IIIa".

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U Nr 38, poz. 454 ze zm.) drogi oznaczone symbolem "dr" zakwalifikowane zostały do gruntów zabudowanych i zurbanizowanych natomiast grunty orne o symbolu "R" zakwalifikowane zostały do użytków rolnych.

Stosownie natomiast do art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele (...).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), drogi jako obiekty inżynierii lądowej zostały sklasyfikowane w grupie 211 obejmującej autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe.

W klasie 2112 PKOB znajdują się ulice i drogi pozostałe. Klasa ta obejmuje drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np. drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych (...).

Droga stanowi zatem obiekt inżynierii lądowej niezależnie od tego gdzie się znajduje.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie wskazuje, iż droga na roli, o której mowa w przedmiotowym wniosku zawsze stanowić będzie obiekt budowlany w myśl przywołanej wyżej ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane, a w żadnej mierze nie może być traktowana jako grunt rolny.

Nieruchomością rolną (gruntem rolnym), zgodnie z art. 46 Kodeksu Cywilnego z 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93) są nieruchomości, które są lub mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej.

W świetle powyższego , jednoznacznie należy stwierdzić, że droga znajdująca się na gruncie rolnym nie może służyć do prowadzenia działalności w ww. zakresie.

Reasumując, dostawa gruntu, który w ewidencji gruntów i budynków stanowi drogę na roli nie spełnia wymogów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z powyższym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej tj. 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny obowiązujący w dniu wydania przedmiotowego postanowienia, tj. 16.01.2006 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie orzeka, jak w sentencji decyzji.

Stosownie do art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Stosownie do art. 220 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania. Odwołanie na podstawie art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie i powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...