PP-3/449/24/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 maja 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy podlegają zwolnieniu od podatku pokrywane przez Muzeum opłaty na oprowadzenie grup zwiedzających po terenie Muzeum?
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieliczce z dnia 02.11.2005 r. PR 443/28/05/PP w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia przedmiotowe postanowienie.
Uzasadnienie
Działając na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wnioskiem z dnia 04.11.2005 r. Muzeum zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Muzeum pobiera opłaty za udział uczestników w prowadzonych przez pracowników Muzeum lekcjach muzealnych oraz prelekcjach z wykorzystaniem eksponatów. Muzeum pobiera również opłaty za oprowadzanie grup zwiedzających po terenie Muzeum przez przewodnika zatrudnionego w Muzeum na umowę o pracę. Świadczone przez Muzeum usługi są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.11-00.00. Zapytanie dotyczy zwolnienia od podatku VAT pobieranych opłat.
Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 02.11.2005 r. nr PR 443/28/05/PP udzielił interpretacji, iż wykonywane przez Muzeum usługi muzealnictwa sklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.52.11-00.00 są usługami związanymi z kulturą i jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT, są zwolnione z opodatkowania. Ze zwolnienia o którym mowa w poz. 11 wyłączone są jedynie usługi wstępu i wypożyczania wydawnictwa (PKWiU 22. 11, 22. 12, 22. 13) ale wyłączenia te nie mają zastosowania w omawianym przypadku.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:
Usługi związane z kulturą o symbolu PKWiU 92 są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), z wyjątkiem m in. wymienionego w pkt 5 wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22. 11, 22. 12, 22. 13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92. 5).
Usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w poz. 48 i 49 są opodatkowane stawką 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy. Przy czym należy zauważyć, że pojęcie wstępu jest pojęciem szerszym niż określenie bilet wstępu. Ustawodawca nie określił form ani kategorii wstępu które wyłączył ze zwolnienia. Należy zatem uznać, iż przyjęcie wynagrodzenia w jakiejkolwiek formie jest równoznaczne z wynagrodzeniem za wstęp.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że mimo iż Muzeum nie sprzedaje biletów wstępu na prowadzone lekcje muzealne, prelekcje z wykorzystaniem eksponatów, oprowadzanie przez przewodnika zatrudnionego w Muzeum na podstawie umowy o pracę grup zwiedzających po terenie Muzeum, to jest obowiązane do zastosowania stawki 7% dla świadczonych usług, gdyż wstęp do Muzeum na lekcje, prelekcje itp. jest możliwy po uiszczeniu stosownej opłaty.
Zatem ocena prawna Naczelnika Urzędu Skarbowego, w myśl której świadczone przez Muzeum usługi są zwolnione z opodatkowania - narusza postanowienia art. 41 ust. 2 w związku z poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy.
Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 od dnia doręczenia decyzji.
