1401/VO/006/14-835/06/EK
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 21 sierpnia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika dot. możliwości refakturowania usługi poczty polskiej przez podmiot dokonujący sprzedaży internetowej jako zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Decyzja
Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa(Dz.U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie wzruszenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia09.05.2006 r. nr: 1414/PP/PO/443-8/06/AU wydanego w trybie art. 14 a § l Ordynacji podatkowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, postanawia:
zmienić postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 15.02.2006 r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowegow Nowym Dworze Mazowieckim o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego wzakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalnościdokonuje sprzedaży intenetowej (sklep intenetowy). Towar sprzedawany w ten sposób ma zamiar wysłać za pośrednictwem usług Poczty Polskiej. Pytanie podatnika dotyczyło możliwości refakturowania usługi poczty polskiej stosując zwolnienie podmiotowe od podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika ceny netto, a także stawki podatku od towarów i usług w refakturach wystawionych dla faktycznego odbiorcy winny być takie same, jak w fakturach wystawionych dla podmiotu dokonującego ich refakturowania.
Organ podatkowy postanowieniem z dnia 09-05-2006 r. nr: 1414/PP/PO/443-8/06/AUuznał, że podatnik ma prawo do refakturowania usług świadczonych przez Pocztę Polską przy zastosowaniu zwolnienia określonego w załączniku nr 4 do ustawy, przy uwzględnieniu art. 43ust. l pkt 4 cytowanej ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 14a § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym
Dyrektor Izby Skarbowej działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacjapodatkowa postanowił z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji, gdyż w opiniiorganu odwoławczego rażąco narusza ono prawo.
Kwestią sporną rozpatrywanej sprawy jest pytanie, w jaki sposób refakturowaćusługi pocztowe w sytuacji, gdy podatnik dokonuje sprzedaży wysyłkowej korzystając z usługpoczty państwowej. Zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów iusług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 i art. 8 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 43 ust. l pkt l ustawy zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 2 tego załącznika zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane dogrupowania PKWiU 64.11. Oznacza to, że omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztępaństwową i nie dotyczy innych podmiotów.
W związku z powyższym należy uznać, iż udzielone przez organ pierwszej instancji wyjaśnienie, iż Strona może refakturować usługi pocztowe stosując zwolnienie stanowi orażącym naruszeniu prawa.
Rażące naruszenie prawa ma miejsce w sytuacji, gdy orzeczenie wydane przez organpodatkowy pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa, przy czymwykładnia tego przepisu nie budzi wątpliwości. W przedmiotowej sprawie zaistniała taka sytuacja. Treść załącznika nr 4 do ustawy opodatku od towarów i usług i wymienienie w tym załączniku jako zwolnionych usług świadczonych przez pocztę państwową nie pozostawia żadnych wątpliwości, iż ze zwolnienia z VAT w tym zakresie korzystać może jedynie poczta państwowa.Wszystkie inne podmioty, nawet jeżeli wykonują usługi poczty, czynności te są obowiązane opodatkować wg stawki 22%. Zatem w świetle powyższego podatnik odsprzedając usługi pocztowe powinien zastosować stawkę 22% podatku od towarów i usług.
