• Interpretacja indywidualn...
  22.04.2025

ILPP1/443-90/07-4/BD

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S. K. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu: 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych oraz otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych oraz otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, jako beneficjent otrzymała środki finansowe od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu szkoleniowego: „Rozwój ....”, będącego w realizacji od 10 listopada 2006 r. do 31 marca 2008 r. Szkolenie jest usługą wykonywaną odpłatnie, a otrzymane dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi szkolenia, bowiem umożliwia obniżenie ceny modułu szkoleniowego z 505 zł na 101 zł.

Spółka, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, została wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiot działalności Spółki obejmuje między innymi kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80.42.B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce od wykonanej usługi szkoleniowej oraz od otrzymanego dofinansowania z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przysługuje zwolnienie od podatku VAT z tytułu świadczenia usług edukacyjnych w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno świadczone usługi szkoleniowe jak i dofinansowanie z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Przedmiot realizowanego programu szkoleniowego bowiem, mieści się w zakresie znaczeniowym „usług w zakresie edukacji” o symbolu PKWiU ex 80, wykazanych pod poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku. Otrzymana dotacja natomiast, stanowiąc dopłatę do ceny wykonywanej usługi szkoleniowej, związana jest z konkretną usługą i podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla dofinansowanej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 niniejszego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przedmiot działalności Spółki obejmuje prowadzone szkolenia zaklasyfikowane do grupy PKWiU 80.42.B „usługi kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Należy zatem uznać, że powyższe usługi mieszczą się w dziale PKWiU 80 i w związku z tym objęte są zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.

Zatem nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Aby dotację objąć opodatkowaniem, koniecznym jest stwierdzenie, że takie dofinansowanie ma bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa.

W przedmiotowej sytuacji otrzymana dotacja przeznaczona jest na realizację projektu szkoleniowego i ma bezpośredni wpływ na cenę wykonywanej usługi. Zatem w sytuacji, gdy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe zaliczane są według PKWiU do grupowania ex 80 „usługi w zakresie edukacji”, to otrzymana dotacja na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako związana z usługą w zakresie edukacji, wymienioną w pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...