IPPP1-443-256/07-4/JB
Interpretacja indywidualna
z dnia 31 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Polskiej Izby XXX, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007r. (data wpływu 27 wrzesień 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych z podatku - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 września 2007r. (data wpływu 27 września 2007r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie czynności podlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych od podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Polska Izba XXX działa zgodnie ze Statutem uchwalonym przez Walne Zgromadzenie oraz zgodnie z ustawą z 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych (Dz. U. nr 35, poz. 195 z późn. zm.). Izba jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą na zasadzie dobrowolności polskie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów i może m.in. reprezentować interesy zrzeszonych w niej członków w kraju i za granicą, udzielać pomocy i doradztwa zrzeszonym w niej podmiotom oraz tworzyć warunki sprzyjające ich rozwojowi.
Polska Izba XXX realizuje określone w Statucie cele i zadania poprzez:
1. prace organów izby,
2. współprace z organami państwowymi, krajowymi i międzynarodowymi organizacjami społeczno-gospodarczymi,
3. prowadzenie działalności informacyjnej, szkoleniowej, doradczej i promocyjnej.
W Statucie określono m.in. źródła majątku Izby, którymi są:
1. wpisowe,
2. składki członkowskie
3. dochody z własnej działalności gospodarczej oraz dochody z majątku Izby
4. subwencji, spadków, darowizn i zapisów od innych osób fizycznych i prawnych.
Określono również sposób ustalania składek i ich wpłat. I tak, członkowie izby zobowiązani są do:
1. wniesienia jednorazowej opłaty za wpis do Izby w wysokości 200zł,
2. wnoszenia kwartalnej składki członkowskiej w wysokości 100zł,
3. wnoszenia kwartalnej opłaty szkoleniowej w wysokości:
* 700zł od SKP do 3,5t DMC
* 770zł od SKP powyżej 3,5t DMC
* 850zł od okręgowych SKP.
Wymieniona w pkt 3 opłata dotyczy prowadzonych w ramach działalności statutowej szkoleń dla wszystkich członków Izby. Każdy członek Izby jest zobowiązany do wniesienia tej opłaty i udziału w szkoleniu. Szkolenia te mają na celu dostarczenie członkom izby niezbędnej wiedzy na temat interpretacji ciągle zmieniających się przepisów prawnych dotyczących prawidłowego funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów. Szkolenia odbywają się kwartalnie w różnych regionach Polski aby umożliwić uczestnictwo wszystkim członkom.
Składka członkowska i opłata za wpis do Izby dokumentowane są notą księgową, natomiast opłata szkoleniowa dokumentowana jest fakturą VAT. Usługa ta sklasyfikowana jest pod poz. 80.42.20 w PKWiU.
Zgodnie z postanowieniami Statutu Izba może prowadzić własną działalność gospodarczą. W ramach działalności gospodarczej również prowadzi odpłatne usługi edukacyjne (PKWiU 80.42.20). Odbiorcami tych usług może być każdy niezależnie od przynależności do Izby. Wszystkie czynności prowadzone w ramach działalności gospodarczej dokumentowane są fakturami VAT i opodatkowane zgodnie z należną dla danej czynności stawką.
Wnioskodawca określił, iż dochód uzyskiwany zarówno z działalności statutowej jak i działalności gospodarczej przeznaczany jest na działalność statutową.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo uznając składkę członkowską i wpisowe jako niepodlegające VAT natomiast opłaty za usługi szkoleniowe jako zwolnione z podatku VAT...
Zdaniem wnioskodawcy składka członkowska i opłata za wpis do Izby nie podlega podatkowi od towarów i usług, natomiast opłata za szkolenia oraz odpłatne usługi edukacyjne świadczone przez Izbę są zwolnione z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Izba stoi na stanowisku, iż sposób dokumentowania dokonywanych przez nią czynności jest prawidłowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast według art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika usług, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają tylko te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze (np. składki), które są związane z przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, czyli odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju.
Istotne jest zatem określenie czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usługi, czy tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym w postaci składki członkowskiej czy wpisowego. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z określoną dostawą lub wykonaniem określonej usługi.
Działalność statutowa wykonywana przez Izbę na rzecz jej członków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie zostaje spełniona przesłanka odpłatności świadczonych usług. O odpłatności można mówić bowiem tylko wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek między świadczoną usługą a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem. Wynagrodzenie powinno mieć charakter wzajemny i ekwiwalentny, tzn. powinna istnieć bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż składki i wpisowe wnoszone przez członków Izby przeznaczane są na działalność statutową, w związku z czym nie występuje bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami podlegającymi opodatkowaniu.
Zatem składki członkowskie oraz wpisowe nie są obrotem w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ustawodawca nie wskazał sposobu dokumentowania otrzymanych składek członkowskich czy wpisowego jako czynności nie podlegających opodatkowaniu, w związku z tym dowodami potwierdzającymi przyjęcie składki członkowskiej mogą być np. wyciąg bankowy, dowód wpłaty KP, nota księgowa itp.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów prowadzi usługi szkoleniowe, sklasyfikowane w grupie PKWiU 80.42.20 – ‘usługi w zakresie pozostałych form kształcenia’. Usługi te prowadzone są dla członków Izby w ramach działalności statutowej, za które pobierana jest kwartalna opłata szkoleniowa.
Izba, w ramach działalności gospodarczej, prowadzi również usługi edukacyjne (PKWiU 80.42.20), których odbiorcą może być każdy niezależnie od przynależności do Izby.
W myśl cytowanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 7 wymieniono usługi w zakresie edukacji, zaklasyfikowane według PKWiU pod symbolem ex 80 (gdzie ex oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania) - jako zwolnione z opodatkowania.
Na podstawie art. 8 ust.3 ustawy o VAT – usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego – Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29). Biorąc powyższe pod uwagę udzielając interpretacji odniesiono się do klasyfikacji statystycznej podanej przez podatnika.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż wykonywane przez Izbę usługi sklasyfikowane zostały w grupie PKWiU 80.42.20, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT.
Dla udokumentowania wykonanych usług Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług) winna wystawiać faktury VAT.
Zgodnie z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżona stawkę podatku.
Świadczone przez Izbę usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, zatem w fakturze należy wskazać odpowiedni dla świadczonej usługi symbol PKWiU.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock