• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IP-PP2-443-369/07-5/PW

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.09.2007r. (data wpływu 01.10.2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.10.2007r. (data wpływu 05.11.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacji świadczonych na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów właściwą stawką podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 01.10.2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacji świadczonych na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów właściwą stawką podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie organizowania i prowadzenia szkoleń dla podmiotów zewnętrznych. W ramach tego typu aktywności, Spółka zawarła kontrakt na przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kontrakt nie jest przedmiotowo ani funkcjonalnie powiązany z innym kontraktem Spółki np. na dostarczenie określonego produktu. Kontrakt został zawarty stosownie do obowiązującej procedury przetargowej, właściwej dla szkoleń, jak również jest współfinansowany przez instytucje Unii Europejskiej. W części równej 85% wartości projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w pozostałej części ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kontrakt został zarejestrowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Środki z Unii Europejskiej zostaną przekazane w/w instytucji na podstawie stosownej umowy zawartej przed 1 maja 2004r.

W ramach realizacji umowy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Spółka realizuje szkolenia dla pracowników Ministerstwa Finansów odpowiedzialnych za działania w obszarze Administracji Podatkowej i Celnej. Celem szkolenia będzie przygotowanie administracji rządowej do sporządzania zadaniowego planu wydatków na rok 2008 (jako jedno ze szkoleń, realizowanych w ramach projektu „Przygotowanie administracji rządowej do sporządzania zadaniowego planu wydatków na rok 2008).

Do zadań Spółki należy zorganizowanie 110 godzin szkoleń dla 30 pracowników Ministerstwa Finansów odpowiedzialnych za działania w obszarze Administracji Podatkowej i Celnej na temat metodologii wdrażania budżetu zadaniowego, obejmującego m.in. tematy:

* znaczenie i metodologie budżetowania zadaniowego,

* problematykę zarządzania i planowania wieloletniego,

* analizę kosztów i alokację środków,

* opracowywanie budżetu w układzie zadaniowym dla Ministerstwa Finansów w obszarze Administracji Podatkowej i Celnej,

* definiowanie zadań, celów, mierników dla Ministerstwa Finansów w obszarze Administracji Podatkowej i Celnej; określanie wartości docelowej mierników,

* konsultacje i szkolenia indywidualne w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna opodatkować usługę świadczoną na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów stawką 0%, ale tylko w tej części wartości tej usługi, która zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, a do pozostałej części wartości tej usługi zastosować zwolnienie z VAT, jako usług w zakresie edukacji...

Zdaniem wnioskodawcy zrealizowane przez Spółkę projekty szkoleniowe winny zostać udokumentowane przez Spółkę odpowiednimi fakturami VAT, na których wartość usługi wykonanej na rzecz Kancelarii Prezesa rady Ministrów, w części objętej dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, zostanie wykazana ze stawką 0% VAT, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast wartość tej usługi w pozostałej części powinna zostać objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług, jako usługa w zakresie edukacji – zgodnie z art. 43. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 w/w załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80. Do powyższego ugrupowania należy podkategoria PKWiU 80.42 "Usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Przy symbolu PKWiU 80 dodano znaczek "ex" oznaczający (według objaśnień do załączników do ustawy), że dana pozycja załącznika odnosi się wyłącznie do usług z danego grupowania. W związku z tym, iż w grupowaniu PKWiU 80 mieszczą się wyłącznie usługi w zakresie kształcenia, trudno byłoby wyodrębnić z nich usługi, które byłyby wyłączone ze zwolnienia od podatku, tym bardziej, że ustawodawca nie wyszczególnił w poz. 7 załącznika żadnych usług, dla których omawiane zwolnienie nie miałoby zastosowania.

Jak wynika z załączonego przez Spółkę do wniosku odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Spółki jest m.in. działalność szkoleniowa zakwalifikowana do grupowania PKWiU 80.42. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zakwalifikować należy do usług w zakresie edukacji.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Zgodnie z § 6 ust. 2 w/w rozporządzenia w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W myśl § 6 ust. 3 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego umowa pomiędzy Spółką, a Kancelarią Prezesa Rady Ministrów została zawarta przed dniem 1 maja 2004r. i została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej.

Stwierdzić zatem należy, iż świadczenie usług przez Spółkę na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zaklasyfikowanych do PKWiU 80.42 polegających na prowadzeniu szkoleń w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Natomiast w części finansowanej ze środków własnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...