ILPP1/443-234/07-3/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 6 grudnia 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy J., przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury VAT - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina J. dokonała sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej szkoły podstawowej wzniesionym przed 1939 r., do którego w latach 1967-1968 dobudowano nową część z pomieszczeniami dydaktycznymi i budynkiem gospodarczym. W późniejszych latach do momentu sprzedaży wartość remontów przeprowadzonych w ww. nieruchomości nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej. Działka, na której usytuowana jest nieruchomość, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Gminy J. obowiązującym do dnia 31 grudnia 2002 r., przeznaczona była pod tereny usług oświaty i wychowania i do czerwca 2003 r. była wykorzystywana na cele oświatowe.
Wartość ww. nieruchomości określona została na podstawie operatu szacunkowego. Ze względu na brak zainteresowanych przetargi w sprawie sprzedaży nieruchomości nie odbyły się. Ustalono, że sprzedaż nastąpi w drodze rokowań. Ogłoszenie o rokowaniach zawierało klauzulę, że wartość nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 22%. W dniu 6 marca 2007 r. została złożona oferta, zawierająca oświadczenie nabywcy, że zapoznał się z warunkami rokowań i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń. Dnia 7 maja 2007 r. został sporządzony akt notarialny, w którym przeniesiono prawo własności nieruchomości na rzecz nabywcy. W umowie została zawarta klauzula następującej treści: „cenę strony uzgodniły na kwotę 157.062 zł brutto, w tym podatek VAT w stawce 22%”. Wystawiono dwie faktury VAT, pierwszą dokumentującą dokonanie przedpłaty i drugą dotyczącą wpłaty końcowej. W dniu 28 sierpnia 2007 r. nabywca zwrócił się o zwrot podatku od towarów i usług od przedmiotowej sprzedaży nieruchomości
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
W sytuacji gdy przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, korekta poszczególnych faktur VAT powinna być wystawiona na kwotę brutto 157.062 zł ze stawką zwolnioną... Czy istnieje obowiązek zwrotu podatku VAT nabywcy nieruchomości...
Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji zastosowania zwolnienia przedmiotowego wartość sprzedaży brutto nie ulegnie zmianie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie przez dostawę (zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Należność z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług generalnie wyrażana jest w formie ceny. Ustawa o VAT nie precyzuje terminu cena. Przedmiotową definicję zawiera art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), który stanowi, że cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Ceny towarów i usług, zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (…). Zasadą jest, że jeżeli dana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatek ten zawarty jest w ramach ustalonej ceny chyba, że strony w umowie ustalą inaczej.
Podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, czyli osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 535 ze zm.), dostawca towaru lub wykonawca usługi (czynny podatnik VAT) jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej VAT. W odniesieniu do faktur korygujących zastosowanie mają ogólne zasady obowiązujące przy wystawianiu faktur VAT, dotyczące m.in. zaokrągleń, wykazywania symboli towarów i usług, okresu przechowywania, ilości egzemplarzy, wystawiania duplikatów. Natomiast elementy jakie winna zawierać faktura korygująca uzależnione są od przyczyny jej wystawienia. W sytuacji, gdy wystawienie faktury korygującej następuje w oparciu o cytowany wyżej § 17 rozporządzenia, a więc w razie podwyżki ceny bądź pomyłek w kwotach, wówczas obok podstawowych elementów winna ona dodatkowo zawierać:
w przypadku podwyższenia ceny nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny, kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podatku należnego,
w przypadku pomyłek w cenie, stawce lub kwocie podatku, a także pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury powinna dodatkowo zawierać oprócz ww. danych również kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w prawidłowej wysokości.
Na podstawie analizy wniosku, w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-234/07-2/KG z dnia 6 grudnia 2007 r. ustalono, że sprzedaż ww. nieruchomości może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że strony ustaliły w umowie cenę transakcji na kwotę 157.062 zł brutto w tym podatek VAT. W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowania decyzji czy opłaty mają być kwotami „netto” czy „brutto”.
W przedmiotowej sprawie, rozstrzygnięcie co powinna zawierać korekta faktury VAT w pozycji „kwota brutto” uzależnione będzie od tego, czy strony pozostaną przy ustaleniach pierwotnej umowy, czy ją renegocjują. Jeżeli strony nie zmienią warunków umowy w części dotyczącej ustalonej ceny, to ewentualna korekta faktury VAT dotyczyć będzie wyłącznie pozycji obejmującej kwotę netto i podatek VAT, natomiast kwota brutto pozostanie bez zmian.
Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej korekty faktury VAT. Kwestia dotycząca stawki podatku VAT dla dostawy nieruchomości została załatwiona w odrębnej interpretacji indywidualnej o nr ILPP1/443-234/07-2/KG z dnia 6 grudnia 2007 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
