IBPP2/443-901/09/RSz
Interpretacja indywidualna
z dnia 3 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 4 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2010r. (data wpływu 29 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług stołówki szkolnej, na sprzedaż posiłków dla innej szkoły oraz dla Ośrodka Pomocy Społecznej, który opłaca obiady dla uczniów - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 4 listopada 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług stołówki szkolnej, na sprzedaż posiłków dla innej szkoły oraz dla Ośrodka Pomocy Społecznej, który opłaca obiady dla uczniów.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2010r. (data wpływu 29 stycznia 2010r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (dalej: szkoła) w ramach swojej działalności prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka szkolna nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne zaś wysokość opłat ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkoły. Do opłat wnoszonych za korzystanie uczniów z posiłków nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Funkcjonowanie stołówki szkolnej zgodne jest z ustawą o systemie oświaty art. 67a.
Z usług stołówki szkolnej korzystają uczniowie i pracownicy szkoły oraz uczniowie innej szkoły, którzy korzystają z posiłków za zgodą jednostki nadrzędnej. Z stołówki korzystają też uczniowie dla których posiłki opłacane są przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Dla Ośrodka Pomocy Społecznej i szkoły, z której uczniowie korzystają z posiłków wystawiana jest miesięczna faktura VAT - PKWiU 55.51 stawka VAT 7%.
Do końca 2008 roku usługi stołówkowe Wnioskodawca zaklasyfikował do „Usług w zakresie edukacji" PKWiU 80 i na tej podstawie korzystał ze zwolnienia VAT.
Od stycznia 2009 roku Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT, gdzie usługi zostały zaklasyfikowane do PKWiU 55.51 „Usługi stołówkowe" i Wnioskodawca wprowadził VAT 7% dla usług gastronomicznych, w tym świadczonych przez stołówki szkolne.
Zmiany dokonano po ukazaniu się odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską (nr 4913) w sprawie zwolnienia z VAT obiadów w szkolnych stołówkach, które prowadzone są bezpośrednio przez personel szkoły, w których sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły. Z odpowiedzi Ministra Finansów wynika, że należy zastosować VAT 7%.
Organ prowadzący szkoły zwrócił się do Ministerstwa Finansów w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówek szkolnych i otrzymał odpowiedź (pismo z sierpnia 2009r.) „sprzedaż posiłków w takich przypadkach podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 7%".
W sprawie właściwego zaklasyfikowania danej usługi Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych, który prowadzi obsługę finansowo-księgową Wnioskodawcy zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Pismem z dnia 3 lipca 2009r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługę stołówki szkolnej zakwalifikował do PKWiU 80 „ Usługi w zakresie edukacji".
* W piśmie uzupełniającym z dnia 27 stycznia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż:
* Jednostki organizacyjne miasta R.: Szkoła Podstawowa Nr X, Gimnazjum Nr Y są samorządowymi zakładami budżetowymi. Ośrodek Pomocy jest samorządową jednostką budżetową.
* Szkoła Podstawowa Nr X na podstawie zawartego porozumienia za zgodą organu prowadzącego przygotowuje obiady dla uczniów Szkoły Publicznej Gimnazjum Nr Y.
* W szkole z obiadów korzystają uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy szkoły. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży obiadów dla innych osób z zewnątrz.
* Z obiadów korzystają uczniowie szkoły na podstawie zawartego porozumienia z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, które określa zasady przekazywania oraz rozliczania środków pieniężnych w zakresie zapewnienia żywienia uczniom szkoły.
* PKWiU 55.51 stosowane jest dla posiłków wydawanych na rzecz Gimnazjum Nr Y, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
1. Czy właściwie Wnioskodawca wprowadził stawkę podatku VAT 7% dla usług stołówki szkolnej...
2. Czy stawkę 7% VAT należy stosować dokonując sprzedaży posiłków dla innej szkoły oraz dla Ośrodka Pomocy Społecznej, który opłaca obiady dla uczniów...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ukazaniem się odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelacje poselską (Nr 4913) usługa stołówkowa została zaklasyfikowana do PKWiU wg grupowania 55.51 i wprowadzono stawkę VAT 7%. Przy sprzedaży posiłków dla innej szkoły oraz dla Ośrodka Pomocy Społecznej, który opłaca posiłki dla uczniów, Wnioskodawca również stosuje stawkę VAT 7%, przy czym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustaw o podatku od towarów i usług, rozdział 7 § 13 ust. 1 pkt 12 wprowadza zwolnienie od podatku dla usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.
W piśmie uzupełniającym z dnia 27 stycznia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż w szkole dla usług sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu zastosowano stawkę VAT 7% w oparciu o stanowisko Ministra Finansów na interpelację poselską (Nr 4913) oraz otrzymanym potwierdzeniem z Ministerstwa Finansów Departament Podatku i Usług (pismo sierpnia 2009r.) na pytanie kierowane przez Urząd Miasta w R. Wydział Edukacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, iż Wnioskodawca, prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, szkołą publiczną jest szkoła, która:
1. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
2. przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;
4. realizuje:
1. programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, w przypadku liceum profilowanego - również podstawę programową kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w danym zawodzie,
2. ramowy plan nauczania;
5. realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
Szkoła podstawowa i gimnazjum może być tylko szkołą publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej (art. 8 ww. ustawy o systemie oświaty).
Przepis art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty stanowi, iż celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.
W ust. 2 tego artykułu wskazano, iż korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę (ust. 3 powołanego artykułu),
Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki (ust. 4 powołanego artykułu).
W myśl ust. 5 powołanego artykułu, organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:
1. w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
W ust. 6 powołanego artykułu, organ prowadzący szkołę może upoważnić do udzielania zwolnień, o których mowa w ust. 5, dyrektora szkoły, w której zorganizowano stołówkę.
Z założenia zatem prowadzenie stołówki szkolnej i wydawanie posiłków stanowi element składowy świadczonej przez szkołę usługi zasadniczej, tj. edukacyjnej. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, szkoła może zorganizować stołówkę. Stwierdzić zatem należy, iż prowadzenie przez szkołę stołówki jest zadaniem towarzyszącym działalności edukacyjnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Na podstawie przepisu § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie Wnioskodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Organ podatkowy nie jest bowiem organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez podatnika. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.
Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
W poz. 20 ww. załącznika, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:
* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody – PKWiU 41.00.2, natomiast pod poz. 153 ww. załącznika nr 3 usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne – PKWiU 90.00.
A zatem z powyższego przepisu wynika, iż:
* zwolnienie dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.
Należy w tym miejscu zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., kwestie regulowane wskazanym wyżej przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., rozstrzyga przepis § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).
Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca w ramach swojej działalności prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka szkolna nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły.
Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne zaś wysokość opłat ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkoły.
Do opłat wnoszonych za korzystanie uczniów z posiłków nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Funkcjonowanie stołówki szkolnej zgodne jest z ustawą o systemie oświaty art. 67a.
Ponadto z wniosku wynika, iż stołówka szkolna wydaje odpłatnie posiłki:
* uczniom i pracownikom własnej szkoły,
* uczniom Szkoły Publicznej Gimnazjum Nr Y na podstawie zawartego porozumienia za zgodą organu prowadzącego oraz
* uczniom dla których posiłki opłacane są przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
Dla Ośrodka Pomocy Społecznej i szkoły, z której uczniowie korzystają z posiłków wystawiana jest miesięczna faktura VAT - PKWiU 55.51 stawka VAT 7%.
Jak wynika z wniosku, jednostki organizacyjne miasta Rybnika: Szkoła Podstawowa Nr X, Gimnazjum Nr Y są samorządowymi zakładami budżetowymi. Ośrodek Pomocy jest samorządową jednostką budżetową.
Do końca 2008 roku usługi stołówkowe Wnioskodawca zaklasyfikował do „Usług w zakresie edukacji” PKWiU 80 i na tej podstawie korzystał ze zwolnienia VAT.
Od stycznia 2009 roku Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT.
Wnioskodawca zaklasyfikował usługi do PKWiU 55.51 „Usługi stołówkowe" i wprowadził VAT 7% dla usług gastronomicznych, w tym świadczonych przez stołówki szkolne.
Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży obiadów dla innych osób z zewnątrz.
Zmiany zaklasyfikowania przedmiotowych usług dokonano po ukazaniu się odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską (nr 4913) w sprawie zwolnienia z VAT obiadów w szkolnych stołówkach, które prowadzone są bezpośrednio przez personel szkoły, w których sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły oraz w związku z otrzymanym wyjaśnieniem z Ministerstwa Finansów (pismo PT1/811-15/365/TKQ/09/PT-891 z dnia 12 sierpnia 2009r.) na pismo wystosowane przez organ prowadzący w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stołówek szkolnych.
W sprawie właściwego zaklasyfikowania danej usługi Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych, który prowadzi obsługę finansowo-księgową szkoły Wnioskodawcy zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Pismem z dnia 3 lipca 2009r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługę stołówki szkolnej zakwalifikował do PKWiU 80 „ Usługi w zakresie edukacji".
Odnosząc zatem powołany stan prawny do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługi stołówki szkolnej wydającej posiłki uczniom i pracownikom szkoły, stanowiące z założenia element składowy usługi zasadniczej, tj. usługi edukacyjnej, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.
Usługi stołówki szkolnej pozostające w bezpośrednim związku z działalnością szkoły nie stanowią odrębnego świadczenia.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wydawania posiłków na rzecz uczniów Szkoły Publicznej Gimnazjum Nr Y oraz podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 55.51 „Usługi stołówkowe”, nie stanowią usług wyłączonych z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku, określonych w § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia.
Zatem świadczenie przez Szkołę Podstawową Nr X (jako zakład budżetowy) na rzecz Szkoły Publicznej Gimnazjum Nr Y (zakład budżetowy) czy Ośrodka Pomocy Społecznej (jednostki budżetowej) usług w zakresie sprzedaży posiłków na podstawie zawartych przez Wnioskodawcę porozumień, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, odnośnie stosowania stawki VAT 7%, należało uznać za nieprawidłowe.
W ocenie tut. Organu stanowisko przedstawione w niniejszej interpretacji indywidualnej nie stoi w sprzeczności ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedstawionym w piśmie z dnia 12 sierpnia 2009r. znak: PT1/811-15/365/TKQ/09/PT-891.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.