• Interpretacja indywidualn...
  30.04.2025

PT1/033/102/620/WLI/08/869

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity – Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 4 kwietnia 2008 r. znak: ILPP1/443-48/08-2/HW przez działającego z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenia prawa lokatorskiego ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r. w prawo odrębnej własności w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Spółdzielnia Mieszkaniowa wnioskiem z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.), zwróciła się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.

W powołanym piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia nabyła nieodpłatnie od byłych X Kopalń budynki mieszkalne wybudowane w latach 1961-1991 i zasiedlone w tym okresie. Przekazanie budynków następowało w latach 1994-1997 na rzecz majątku Spółdzielni. Lokatorzy w dniu przyjęcia (wszyscy) mieli status najemcy. „W kolejnych latach nabywali oni spółdzielcze własnościowe prawo, lokatorskie prawo a część lokatorów pozostała na najmie”. Spółdzielnia posiada „pewną grupę osób, które w okresie od 1.05.2004 r. uzyskały spółdzielcze lokatorskie prawo w miejsce umowy najmu lokalu. Osoby te (w 90%) nie były zobowiązane do wpłaty wkładów lokatorskich i ich nie posiadają.

Około 10% osób z lokatorskim prawem posiada wkłady lokatorskie w wielkości 30% wartości wkładu budowlanego.”

Ww. osoby złożyły wnioski o przeniesienie własności lokalu na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z powołanym art. 12 ust. 1 ustawy nie są one zobowiązane do dokonania spłat z tytułu kosztów budowy, gdyż budynki były nabyte nieodpłatnie przez Spółdzielnię. Czynności przeniesienia własności następują po 1 stycznia 2008 r. na zasadach opisanych powyżej.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2008 r. w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenia prawa lokatorskiego ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., w prawo odrębnej własności, zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności członków, którzy nabyli to prawo po 1 maja 2004 r. korzysta w 2008 r. ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług ...

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółdzielnia dokonała oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Zdaniem Spółdzielni przekształcenie lokatorskiego prawa w odrębną własność, które ustanowione było po 1 maja 2004 r. korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy statuuje, iż ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego na rzecz członka Spółdzielni jest dostawą towarów. Skoro ww. czynność jest dostawą towarów to zastosowanie tu ma art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1.

Działający z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną z dnia 4 kwietnia 2008 r. znak: ILPP1/443-48/08-2/HW, w której uznał przedstawione we wniosku stanowisko Spółdzielni za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji wskazano, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności na rzecz członków Spółdzielni, którzy nabyli to prawo przed dniem 1 maja 2004 r. i zasiedlili lokal przed tą datą – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

W przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce po 30 kwietnia 2004 r., a przekształcenie przysługującego członkowi prawa lokatorskiego w prawo odrębnej własności następuje przed upływem 5 lat od ustanowienia spółdzielczego prawa do lokalu – przekształcenie to nie może korzystać ze zwolnienia (ani na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, ani art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług), lecz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Opisany przez Spółdzielnię stan faktyczny odnosi się do przypadków przekształcenia prawa lokatorskiego w prawo odrębnej własności na rzecz byłych najemców mieszkań zakładowych należących do Wałbrzyskich Kopalń, dla których ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zarówno przed, jak i po 30 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Czynności związane m.in. z ustanowieniem na rzecz członka spółdzielni spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz przekształcenie tego prawa w prawo odrębnej własności - z dniem 1 maja 2004 r. zostały zatem zrównane z dostawą towarów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części podlega zwolnieniu od podatku. Zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie nie ma jednak zastosowania przy dostawie tych budynków i lokali, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy oraz w przypadkach, o których mowa w ust. 7 tego artykułu.

W opisanym stanie faktycznym dostawa polegająca na przekształceniu prawa lokatorskiego w prawo odrębnej własności na rzecz byłych najemców mieszkań zakładowych przejętych przez Spółdzielnię Mieszkaniową, które nie jest dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu, który był już wcześniej zasiedlony, jest opodatkowane tylko wówczas, gdy od pierwszego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, które było opodatkowane, nie upłynęło 5 lat natomiast ustanowienie tego prawa oraz pierwsze zasiedlenie tego lokalu miało miejsce po 30 kwietnia 2004 r.

Dlatego też czynności dotyczące przekształcenia prawa lokatorskiego w prawo odrębnej własności na rzecz byłych najemców mieszkań zakładowych zasiedlonych przed dniem 1 maja 2004 r., dla których ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu po dniu 30 kwietnia 2004 r., dokonywane w 2008 r., korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zmieniająca interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku przekształcenia prawa lokatorskiego ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., w prawo odrębnej własności i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...