• Interpretacja indywidualn...
  15.06.2025

ITPP1/443-1248/09/AT

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia lokali oraz oddania w użytkowanie wieczyste przynależnych im udziałów w gruncie – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia lokali oraz oddania w użytkowanie wieczyste przynależnych im udziałów w gruncie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza dokonać następujących transakcji:

ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego z równoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste przynależnej do tego lokalu ułamkowej części gruntu;

ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego z równoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste przynależnej do tego lokalu ułamkowej części gruntu.

W obydwu przypadkach dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. W stosunku do ww. lokali Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie poniesiono wydatków na polepszenie tychże lokali.

W dniu 1 marca 2010 r. uzupełniono ww. wniosek, wskazując, że Miasto nie poniosło wydatków na ulepszenie lokali w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą lokali, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, w dniu 1 marca 2010 r., zadano następujące pytanie.

Czy zarówno sprzedaż opisanych powyżej lokali, jak i oddanie przynależnych im udziałów w prawo użytkowania wieczystego, stanowi dostawę towarów zwolnioną od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu w dniu 1 marca 2010 r., podstawą dla zastosowania ww. zwolnienia będzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 wskazanej ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Podstawą opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W przypadku zbycia zabudowanych gruntów w zakresie podatku od towarów i usług czynność ta będzie uzależniona od statusu budynków i budowli na tym gruncie posadowionych.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, o czym stanowi art. 29 ust. 5a ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 omawianej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w przepisach samej ustawy, jak i w aktach wykonawczych do tej ustawy przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od tego podatku.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług definicją, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1. wybudowaniu,

2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie wskazać należy, iż przepisy regulujące zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie przewidują możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu oddania gruntów w użytkowanie wieczyste, w innych przypadkach niż te, gdy grunty oddawane w użytkowanie wieczyste przeznaczone są na cele rolnicze (§ 12 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto planuje ustanowić odrębne własności lokali: mieszkalnego oraz użytkowego z równoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste przynależnych do tych lokali ułamkowych części gruntu. We wskazanych przypadkach dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. W stosunku do ww. lokali Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie poniesiono wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą lokali, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Jednocześnie z okoliczności sprawy nie wynika, aby grunty oddane w ww. użytkowanie wieczyste, były przeznaczone na cele rolnicze.

W świetle powyższego należy wskazać, iż opisane we wniosku transakcje obejmują odrębne dostawy, a mianowicie:

w przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego z równoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste przynależnej do tego lokalu ułamkowej części gruntu – będzie to dostawa lokalu oraz dostawa polegająca na oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste;

w przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego z równoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste przynależnej do tego lokalu ułamkowej części gruntu – będzie to dostawa lokalu oraz dostawa polegająca na oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste.

A zatem każdej z ww. czynności dostawy lokalu towarzyszyć będzie oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, które stanowi w tym przypadku odrębną od dostawy tych lokali – na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – czynność. Konsekwencją tego będzie wyłączenie w tym przypadku możliwości zastosowania przepisu art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, co znajduje potwierdzenie w treści uprzednio cytowanego art. 29 ust. 5a tej ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Miasto, dokonując dostawy wskazanych lokali, może korzystać na tę okoliczność ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W tym przypadku bowiem spełnione zostały przesłanki warunkujące wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnienie.

Ze wskazanego zwolnienia nie może jednak korzystać czynność oddania w użytkowanie wieczyste przynależnych do zbywanych lokali ułamkowych części gruntu, albowiem w tym przypadku przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie przewidują takiej możliwości. Ponadto czynności tych (oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste) nie można (w przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu) traktować jako jednej dostawy dokonanej wraz z lokalem, do którego przynależy grunt, na którym ustanowiono prawo wieczystego użytkowania. Wobec tego nie można zastosować do czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste zwolnienia, z jakiego korzysta dostawa ww. lokali. Tym samym czynność polegająca na oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste, podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 1 ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...