• Interpretacja indywidualn...
  12.06.2025

ITPP2/443-60/10/EŁ

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 19 marca 2010 r. i 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych poręczeniowych" – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 19 marca 2010 r. i 6 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych poręczeniowych".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1994 r. Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zawartej umowy z Województwem realizuje projekt pod nazwą „Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych poręczeniowych" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt będzie realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Jego realizacja będzie polegała na udzielaniu poręczeń, pożyczek oraz kredytów gospodarczych małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności. Udzielanie przez Fundację poręczeń mieści się w ramach prowadzonej działalności statutowej. Usługi w postaci poręczeń Fundacja udziela wyłącznie małym i średnim przedsiębiorstwom krajowym. Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum realizowanego projektu może wykorzystać średniorocznie do 2% wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu, dokonując niezbędnych w tym celu zakupów (artykuły biurowe, drobny sprzęt biurowy, wyposażenie). Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu tej ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Usługi pośrednictwa finansowego, do którego zaliczone są usługi udzielania poręczeń, zostały wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 i tym samym objęte są zwolnieniem.

Dla potrzeb realizowanego projektu Fundacja złożyła oświadczenie, że nie może odliczyć podatku zapłaconego w fakturach VAT dotyczących zakupów i w realizowanym projekcie jest to koszt kwalifikowany, gdyż zakupy służą sprzedaży zwolnionej i nie występuje tu związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 6 kwietnia 2010 r., zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest twierdzenie, że od zakupów dokonywanych wyłącznie dla potrzeb realizowanego projektu, polegającego na udzielaniu poręczeń, podatek od towarów i usług nie podlega odliczeniu, zgodnie z obowiązującymi przepisami...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Ponownie wskazano, iż od czerwca 1994 r. prowadzi działalność na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, polegającą na udzielaniu pożyczek i poręczeń. Zgodnie z umową podpisaną z Województwem na realizację przedmiotowego projektu Fundacja, w ramach uzyskanej dotacji, będzie zobowiązana do udzielania poręczeń do kredytów inwestycyjnych i pożyczek, dla małych i średnich przedsiębiorców. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fundacja wskazała na przepis art. 43 ust. 1 pkt 1, z którego wynika, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy, tj. usługi pośrednictwa finansowego, do którego zaliczone są usługi udzielania poręczeń (poz. 3) a zatem objęte są zwolnieniem. W związku z tym, że nie jest możliwe odliczenie (odzyskanie) kwoty podatku zapłaconego w fakturach zakupu, dla potrzeb realizowanego projektu, podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Spółkę czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Jednocześnie wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania w kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...