• Interpretacja indywidualn...
  07.07.2024

IPPP2-443-14/10-5/IZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 06.01.2010 r. (data wpływu 11.01.2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 12.04.2010 r. (data wpływu 14.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest państwową osobą prawną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o A.. (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 z późn. zm.), której zadaniem jest m.in. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zbędnymi dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość położoną w H., oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr 138/25 o pow. 0,0771 ha, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów: „dr” (drogi). Podatnik załączył kopię wypisu z ewidencji gruntów i wyrysu z mapy ewidencyjnej. Dla w/w działki brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (uchwała Rady Miasta z dnia 26 kwietnia 2003 r.) w/w działka ma przeznaczenie jako „teren mieszkaniowo-usługowy”. Na terenie działki od strony północnej występuje nawierzchnia betonowa a w południowej jej części chodnik z płyt betonowych 50x50 cm. Działka użytkowana jest jako ciąg pieszo-jezdny. Na ewidencji prowadzonej przez podatnika znajduje się sam grunt, natomiast w/w elementy nie występują. W/w działka została przez podatnika przejęta od Rejonowego Zarządu Infrastruktury, w trwałym zarządzie którego pozostawały, na mocy protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 28 grudnia 2004 r. Nawierzchnia betonowa i płyty pokrywały w całości teren działki w chwili jej przejęcia. Czynność przekazania /przejęcia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Podatnikowi nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Strona nie ponosiła wydatków na ulepszenie.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, iż przedmiotowa działka nie była oddana do odpłatnego używania osobom trzecim, w szczególności na podstawie umowy najmu czy dzierżawy. Natomiast czynność przekazania nieruchomości Podatnikowi przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury nie była objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż działki nr 138/25 położonej w H., oznaczonej w ewidencji gruntów jako drogi, dla której studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowi, iż ma przeznaczenie jako teren mieszkaniowo-usługowy, na której występuje nawierzchnia betonowa oraz chodnik z płyt betonowych na całej powierzchni podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy...

W ewidencji Podatnika działka nr 138/25 figuruje jako działka niezabudowana, natomiast faktycznie znajduje się na jej terenie nawierzchnia betonowa i chodnik z płyt betonowych 50x50 cm, pokrywając działkę w całości. Działka użytkowana jest jako ciąg pieszo-jezdny. W związku z powyższym należy stwierdzić, że stan faktyczny istniejący na terenie działki nr 138/25 wyklucza zastosowanie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ na działce, pomimo, że nie występuje w ewidencji Podatnika, ale według stanu faktycznego znajduje się budowla - część drogi (ul. P.), widoczna na załączonym przez Wnioskodawcę wyrysie. Jednakże nie jest wyłączone zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Z informacji przedstawionych w części F. wynika, że spełnione zostały przesłanki zwolnienia, tj. dostawa nie jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, w stosunku do obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1. wybudowaniu lub

2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość – działkę, która częściowo nr 138/25, która przejęła w ramach czynności niepodlegających przepisom ustawy o podatku od towarów i usług od Rejonowego Zarządu Infrastruktury. W ewidencji działka figuruje jako działka niezabudowana, natomiast faktycznie na przedmiotowej działce od strony północnej występuje nawierzchnia betonowa, a w południowej jej części chodnik z płyt betonowych. Działka jest użytkowana jako ciąg pieszo-jezdny. W ocenie Strony, zgodnie ze staniem faktycznym, na przedmiotowej nieruchomości znajduj się budowla – część drogi. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowa nieruchomość nie była oddana do odpłatnego używania osobom trzecim, w szczególności na podstawie umowy najmu czy dzierżawy, a także, że nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustalając zastosowanie właściwej stawki podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części istotne jest ustalenie, czy dostawa ta dokonywana jest w ramach pierwszego. Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w kontekście wyżej powołanego art. 2 pkt 14 ustawy stwierdzić należy, iż planowana dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż przedmiotowa budowla nie była oddana do odpłatnego lub nieodpłatnego używania osobom trzecim, w szczególności na podstawie umowy najmu czy dzierżawy, a zatem nie była oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Tym samym stwierdzić należy, iż w odniesieniu do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Strona nie może zastosować zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi jednak na to, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości, (jej nabycie jak wskazała Strona pozostawało poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług), a jednocześnie Podatnik wskazał, że nie ponosił nakładów na jej ulepszenie, dostawa przedmiotowej budowli będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy. Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki reguluje przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek (budowla, albo ich część) jest posadowiony.

W świetle powyższego zgodzić należy się z Wnioskodawcą zarówno w kwestii zastosowania zwolnienia z podatku dla dostawy przedmiotowej budowli oraz niewyłączania z podstawy opodatkowania wartości grunt, na którym znajduje się przedmiotowa budowla. Nie można zgodzić się jednak ze stanowiskiem, że zwolnienie to wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż sprzedaż nieruchomości nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, iż przedstawione przez Stronę stanowisko w przedmiotowym zakresie jest nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, przy założeniu, iż przedmiotowa budowla wypełnia definicję budowli zawartą w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1119 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...