• Interpretacja indywidualn...
  05.11.2024

IBPP2/443-144/10/BW

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010r. (data wpływu 16 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 25 marca 2010r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu 20 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 25 marca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2010r. znak: IBPP2/443-144/10/BW oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu 20 kwietnia 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Aktem notarialnym z dnia 10 lipca 2007r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny od Skarbu Państwa nieruchomość o pow. 979 m2, zabudowaną budynkiem typu hotelowego, 3-kondygnacyjnym, podpiwniczonym. Według posiadanej dokumentacji, budynek wybudowany w 1939r., został nabyty w 1975 roku przez Skarb Państwa na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Tarnobrzegu, a następnie Komendy Wojewódzkiej Policji. Budynek był remontowany w 1975r. i 1992r. przez resort Spraw Wewnętrznych.

W grudniu 2006r. Starosta reprezentujący Skarb Państwa orzekł o wygaśnięciu zarządu nieruchomością przez Komendę Wojewódzką, a następnie w dniu 10 lipca 2007r. przekazał nieruchomość w drodze darowizny na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierza w br. sprzedać w drodze przetargu opisaną nieruchomość, a środki finansowe uzyskane z tej sprzedaży przekazać Komendzie Wojewódzkiej Policji w formie dotacji na Fundusz Wsparcia Policji z przeznaczeniem na poprawę wyposażenia materialno-technicznego Komendy Powiatowej Policji – zgodnie z zawartym w tej sprawie porozumieniem.

Wnioskodawca w okresie użytkowania budynku (od 10 lipca 2007r. do chwili obecnej) nie prowadził w nim żadnej działalności, nie ponosił też wydatków na ulepszenie opisanego wyżej budynku.

Wnioskodawcy, przy nabyciu w drodze darowizny od Skarbu Państwa ww. obiektu, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w piśmie z dnia 22 marca 2010r. Wnioskodawca oświadczył, że przedmiotem sprzedaży będzie prawo własności gruntu opisanego we wniosku, wraz ze znajdującym się na tym gruncie budynkiem stanowiącym część składową gruntu. Budynek jest trwale związany z gruntem.

Z kolei w piśmie z dnia 20 kwietnia 2010r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że nieruchomość zabudowana (o której mowa we wniosku) została nabyta od Skarbu Państwa na podstawie notarialnej umowy darowizny z dnia 10 lipca 2007r.

Nieruchomość jest zabudowana budynkiem typu hotelowego oraz dwoma budynkami gospodarczymi (śmietnik i garaż). Darowizna nie była obciążona podatkiem VAT (nie była wystawiona faktura VAT). Nieruchomość została wydana Wnioskodawcy na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 10 lipca 2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości opisanej we wniosku, do sprzedaży tej nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Działka gruntu jest w całości zabudowana, a położony na niej budynek spełnia warunki zwolnienia od podatku na podstawie, j.w.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT – są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie jednak do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1. są zarejestrowani jako podatnicy czynni,

2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne z oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1. wybudowaniu lub

2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca zamierza w br. sprzedać w drodze przetargu nieruchomość o pow. 979 m2, zabudowaną budynkiem typu hotelowego, 3-kondygnacyjnym, podpiwniczonym.

Nieruchomość tę Wnioskodawca nabył aktem notarialnym z dnia 10 lipca 2007r. w drodze darowizny od Skarbu Państwa. Darowizna nie była obciążona podatkiem VAT.

Według posiadanej dokumentacji, budynek został wybudowany w 1939r., a w 1975 roku nabyty przez Skarb Państwa na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej, a następnie Komendy Wojewódzkiej Policji.

Przedmiotowy budynek był remontowany w 1975r. i 1992r. przez resort Spraw Wewnętrznych.

W grudniu 2006r. Starosta reprezentujący Skarb Państwa orzekł o wygaśnięciu zarządu nieruchomością przez Komendę Wojewódzką, a następnie w dniu 10 lipca 2007r. przekazał nieruchomość w drodze darowizny na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w okresie użytkowania budynku (od 10 lipca 2007r. do chwili obecnej) nie prowadził w nim żadnej działalności, nie ponosił też wydatków na ulepszenie opisanego wyżej budynku.

Przy nabyciu w drodze darowizny od Skarbu Państwa ww. obiektu, nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że przedmiotem sprzedaży będzie prawo własności gruntu wraz ze znajdującym się na tym gruncie budynkiem. Budynek ten jest trwale związany z gruntem.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

We wniosku wskazano, że mającą być przedmiotem dostawy, nieruchomość Wnioskodawca nabył aktem notarialnym z dnia 10 lipca 2007r. w drodze darowizny od Skarbu Państwa, przy czym darowizna ta nie była obciążona podatkiem VAT. Zatem w świetle powołanego wyżej przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT powyższe przekazanie nie nastąpiło w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu tego przepisu, bowiem nie nastąpiło ono w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W tych okolicznościach dopiero zamierzona przez Wnioskodawcę czynność dostawy ww. nieruchomości zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do ww. czynności aportu nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tych okolicznościach rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy w ww. sytuacji nie będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z darowizną na jego rzecz ww. nieruchomości. Ponadto w okresie od dnia otrzymania tej nieruchomości (tj. od dnia 10 lipca 2007r.) do chwili obecnej nie poniósł on wydatków na ulepszenie.

W świetle zatem przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa, opisanej we wniosku nieruchomości, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, uznające że sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii opodatkowania dostawy ww. nieruchomości.

Nie stanowi ona natomiast rozstrzygnięcia w odniesieniu do problemu czy Wnioskodawcy przysługiwało, czy też nie, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (tj. darowizny na jego rzecz) przedmiotowej nieruchomości, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jak też nie przedstawił on w tym zakresie swojego stanowiska. Zawarte we wniosku w opisie zdarzenia przyszłego stwierdzenie w tej kwestii przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania jego oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...