• Interpretacja indywidualn...
  20.08.2025

IBPP3/443-203/10/IK

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pogotowia ratunkowego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pogotowia ratunkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzący Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (usługobiorca) zawarł umowę z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej S. (usługodawca) o świadczenie usług transportu medycznego przy pomocy wyspecjalizowanego ambulansu przystosowanego do przewozu chorych w pozycji leżącej – z noszami, wyposażonego w sygnalizację świetlno-dźwiękową i niezbędny sprzęt oraz leki w zakresie:

1. . przewozu pacjentów do domu zakończonej hospitalizacji na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającego korzystanie ze środków transportu publicznego (na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – Dz. U. Nr 210, poz. 2135);

2. . przewozu pacjentów do domu po zakończeniu hospitalizacji na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia w przypadkach określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie wykazu grup jednostek chorobowych, stopni niepełnosprawności oraz wysokości udziału własnego świadczeniobiorcy w kosztach przejazdu środkami transportu sanitarnego (Dz. U. Nr 275, poz. 2731);

3. przewozu pacjentów hospitalizowanych na badania do innych placówek leczniczych lub diagnostycznych;

4. przewozu pacjentów z Izby Przyjęć/Oddziałów Szpitalnych do innych placówek leczniczych;

5. przewozu leków, krwi i materiałów do badań diagnostycznych;

6. transportu krwi.

Transport osób odbywa się pod nadzorem zespołu transportowego pracowników posiadających uprawnienia do ratowania życia i zdrowia ludzkiego, w skład którego mogą wejść w zależności do potrzeb: ratownik, pielęgniarka, lekarz, lekarz specjalista. Ponoszą oni odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjenta od chwili przyjęcia go pod opiekę do czasu przekazania osobie uprawnionej miejsca docelowego transportu. Zespół transportowy pracuje według typowych procedur postępowania stosowanych w zakładach opieki zdrowotnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. opisanej wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu:

* usługi przewozu osób chorych i niepełnosprawnych, krwi, organów, materiałów do badań, sprzętu medycznego, leków itp. w celu realizacji usług medycznych, świadczone specjalnie przystosowanymi do tego celu samochodami lub samochodami nieprzystosowanymi o ile posiadają umowę z zakładem opieki zdrowotnej PKWiU 85.14.14-00.00 „Usługi ambulansów wypadkowych”.

Jednocześnie w związku z paragrafem 2 powołanego wyżej rozporządzenia zgodnie, z którym do celów podatkowych nadal się stosuje Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1997 r. opisane usługi mieściły się w grupowaniu:

* usługi przewozu osób chorych i niepełnosprawnych, krwi, organów, materiałów do badań, sprzętu medycznego, leków itp. w celu realizacji usług medycznych, świadczone specjalnie przystosowanymi do tego celu samochodami lub samochodami nieprzystosowanymi o ile posiadają umowę z zakładem opieki zdrowotnej PKWiU 85.14.14-00.00 „Usługi pogotowia ratunkowego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest właściwa stawka podatku VAT dla wyżej opisanych usług transportowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że przedmiotowe usługi sklasyfikowane są w PKWiU jako usługi 85.14.14-00.00 to są one zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy jednak zauważyć, iż dla uznania danego świadczenia za usługę nie jest konieczne wymienienie go w klasyfikacjach statystycznych. Ustawa bowiem nie uzależnia uznania danego świadczenia za usługę od wymienienia go w klasyfikacji statystycznej. Jednakże te usługi, które zostały wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 tego załącznika wymieniono „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)” zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 85.

Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Jak wskazuje analiza tej części klasyfikacji, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako usługobiorca zawarł umowę z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej (usługodawcą) umowę o świadczenie usług transportu medycznego. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. opisanej wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu - usługi przewozu osób chorych i niepełnosprawnych, krwi, organów, materiałów do badań, sprzętu medycznego, leków itp. w celu realizacji usług medycznych, świadczone specjalnie przystosowanymi do tego celu samochodami lub samochodami nieprzystosowanymi o ile posiadają umowę z zakładem opieki zdrowotnej PKWiU 85.14.14-00.00 „Usługi ambulansów wypadkowych” i są tożsame przedmiotowo z usługami wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. pod symbolem 85.14.14-00.00 - „usługi pogotowia ratunkowego”.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 1997 r. pod symbolem 85.14.14-00.00 – usługi pogotowia ratunkowego, to korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Krakw po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...