• Interpretacja indywidualn...
  19.11.2024

IBPP1/443-510/10/BM

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010r. (data wpływu w dniu 1 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług pośrednictwa pieniężnego sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 czerwca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług pośrednictwa pieniężnego sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obsługi podmiotów gospodarczych. W ramach tych działań wykonuje usługi polegające na administrowaniu należnościami zleceniodawcy Wnioskodawcy polegające na udostępnieniu konta bankowego Wnioskodawcy klientom zleceniodawcy, którzy kupują towary od zleceniodawcy za pośrednictwem sklepu internetowego i dokonują płatności na konto bankowe Wnioskodawcy. Następnie weryfikuje dokonane zapłaty z listami długów i dłużników. Zweryfikowane listy i otrzymane pieniądze okresowo (wg umowy) Wnioskodawca przekazuje zleceniodawcy, gdzie pieniądze przelewa na wskazane w umowie konto po potrąceniu każdorazowo należnego mu wynagrodzenia. Wnioskodawca zaznacza, że wyżej opisane czynności mają charakter wyłącznie administracyjny, a nie windykacyjny, bowiem czynności dochodzenia należności mogą być wykonywane, ale na podstawie odrębnie zawartych umów; tu nie przewiduje się nawet ponagleń, czy informacji klientów zleceniodawcy o nieprawidłowościach w zakresie płatności.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) wymienione usługi mieszczą się w zakresie PKWiU 64.19.30.0 "Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Jednocześnie w związku z § 3 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane ww. usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione objęte są zwolnieniem z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są klasyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obsługi podmiotów gospodarczych. W ramach tych działań wykonuje usługi polegające na administrowaniu należnościami zleceniodawcy Wnioskodawcy polegające na udostępnieniu konta bankowego Wnioskodawcy klientom zleceniodawcy, którzy kupują towary od zleceniodawcy za pośrednictwem sklepu internetowego i dokonują płatności na konto bankowe Wnioskodawcy. Następnie weryfikuje dokonane zapłaty z listami długów i dłużników. Zweryfikowane listy i otrzymane pieniądze okresowo (wg umowy) Wnioskodawca przekazuje zleceniodawcy, gdzie pieniądze przelewa na wskazane w umowie konto po potrąceniu każdorazowo należnego mu wynagrodzenia. Wnioskodawca zaznacza, że wyżej opisane czynności mają charakter wyłącznie administracyjny, a nie windykacyjny, bowiem czynności dochodzenia należności mogą być wykonywane, ale na podstawie odrębnie zawartych umów; tu nie przewiduje się nawet ponagleń, czy informacji klientów zleceniodawcy o nieprawidłowościach w zakresie płatności.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) wymienione usługi mieszczą się w zakresie PKWiU 64.19.30.0 "Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Jednocześnie w związku z § 3 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

W tym miejscu należy rozpatrzyć kwestię, czy świadczona usługa może być traktowana jako usługa elektroniczna. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ww. ustawy przez usługi elektroniczne należy rozumieć usługi, o których mowa w art. 11 Rozporządzenia Rady nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 288 poz. 1); z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia. Art. 11 ust. 1 Rozporządzenia stwierdza, że do usług świadczonych droga elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Analiza przepisów art. 11 ust. 2 Rozporządzenia, wymieniającego przykładowe usługi wchodzące w zakres ust. 1, oraz art. 12, wymieniającego usługi, których nie można uznać za usługi elektroniczne prowadzi do wniosku, że aby zdefiniować przedmiotową usługę należy oprzeć się na zapisach art. 11 ust. 1.

Zgodnie z tym założeniem by przedmiotową usługę uznać za usługę elektroniczną muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zautomatyzowanie świadczenia,

* niewielki udział człowieka,

* niemożność wykonania usługi bez wykorzystania technologii informacyjnej.

Opierając się na ww. przesłankach stwierdza się, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie może być uznana za usługę elektroniczną, o której mowa w art. 11 ww. rozporządzenia, ponieważ jej świadczenie nie jest w pełni zautomatyzowane, wymaga udziału człowieka, którego działania są decydujące dla możliwości świadczenia usługi oraz istnieje teoretyczna możliwość wykonania usługi z pominięciem technologii informacyjnej. Na tej podstawie w stosunku do przedmiotowej usługi, w myśl art. 8 ust. 3 ustawy, należy zastosować klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przedłużono do dnia 31 grudnia 2010r. stosowanie – do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług – Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r.

Tak więc, stawka podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11 ze zm.) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5. usług ściągania długów oraz faktoringu,

6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Należy wskazać, że usługi pośrednictwa finansowego, co do zasady, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy (sekcja J ex 65-67). Jednakże należy mieć na uwadze, że przy symbolu PKWiU przedmiotowych usług pośrednictwa finansowego znajduje się oznaczenie „ex”. Oznaczenie „ex” uprawnia do stosowania zwolnień w zakresie ściśle określonym w ustawie, z wyłączeniem usług wymienionych w punktach 1-9 poz. 3 tego załącznika.

Wnioskodawca wskazał, że wymienione we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

Usługa sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 zgodnie z tabelą załącznika jest częścią szerszego grupowania PKWiU - Sekcji J i jednocześnie nie jest objęta wyłączeniami przewidzianymi w treści tabeli załącznika.

Tak sklasyfikowana usługa oznacza, że przedmiotowa usługa wchodzi w skład wykazu usług zwolnionych z podatku od towarów i usług zawartego w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ w myśl zapisów art. 43 ust. 1 pkt 1 usługi wymienione w załączniku nr 4 podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia świadczenia przedmiotowej usługi z podatku od towarów i usług.

Zatem, jeśli świadczone przez Wnioskodawcę usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione" mieszczące się w sekcji J ex 65-67 (usługi pośrednictwa finansowego), to na podstawie poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy korzystają one ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...