• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP2/443-756/10/EŁ

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 22 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku Stowarzyszenia prowadzącego wyłącznie działalność statutową - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22 lipca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 6 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku Stowarzyszenia prowadzącego wyłącznie działalność statutową.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług. Od 2007 r. działa zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach i prowadzi tylko usługi statutowe. Zajmuje się głównie działalnością kulturalną (organizuje plenery, wystawy, koncerty) i sportowo–rekreacyjną (organizuje zawody rolkarskie), o numerze PKWiU 91.33 – działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana (wg nowej klasyfikacji PKWiU 94.99). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszelkie zyski jakie uda się wypracować są przeksięgowywane na fundusz statutowy i przeznaczone są na działalność statutową. Przychody jakie generuje to głównie: składki członkowskie i dotacje, które uzyskuje od samorządów terytorialnych. Zasadniczo za udział w przedsięwzięciach nie pobiera opłat od uczestników. Odstępstwem jest wpisowe uiszczane przez zawodników – będących beneficjentami projektu, startujących w biegu rolkarskim. Opłata jest konieczna z uwagi na ponoszone koszty organizacji i nie stanowi przychodów Stowarzyszenia. W 2009 r. z tytułu opłaty wpisowego przez zawodników Stowarzyszenie uzyskało dochód niższy niż 5.000 zł (nie korzystało wówczas z dotacji ze środków unijnych, a jedynie z dotacji Samorządu Powiatu). W 2010 r. zawodnicy wpłacili wpisowe na zawodach, którego ogólna kwota była również niższa niż 5.000 zł.

Zapytanie złożono w związku z koniecznością przedłożenia interpretacji indywidualnej, potrzebnej celem przedstawienia rozliczenia dotacji uzyskanej z Urzędu Marszałkowskiego (chodzi o kwalifikowalność wydatków VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Stowarzyszenie wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż w związku z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i załącznika nr 4 (poz. 10 PKWiU 91), jako nie prowadzące działalności gospodarczej, jest zwolnione od podatku od towarów i usług – wskazując, że wszelkie zyski jakie osiąga są przeznaczane na działalność statutową (PKWiU 91.33 – działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowana)...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia zapisy art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz załącznika nr 4 poz. 10 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Z treści ust. 3 ww. artykułu wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z art. 113 ust. 1 ustawy wynika, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Zgodnie z ust. 2 wskazanego wyżej art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak wynika z ust. 5 powołanego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Z powyższego wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – obrotu z tytułu wykonywania tych czynności nie wlicza się do kwoty limitu 100.000 zł, uprawniającego w 2010 r., do korzystania ze zwolnienia od podatku. Natomiast z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy obrót nie przekroczy kwoty, która obligowałaby go do dokonania zgłoszenia i rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, również ma prawo do korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

W treści art. 43 ustawy ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartej w ust. 1 pkt 1 wskazanego artykułu, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej i są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91. Natomiast pozostałe usługi wykonywane przez ww. organizacje podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej dla nich stawki podatkowej.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z ust. 3 powołanego artykułu wynika, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Natomiast w ust. 4 ww. artykułu wskazano, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 885 ze zm.), majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.

Stosownie do art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r., stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Natomiast jak stanowi art. 35 tej ustawy, stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie niebędące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej lecz świadczy wyłącznie usługi statutowe, zaliczane do grupowania PKWiU 91.33, tj. działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Działając od 2007 r. zajmuje się głównie działalnością kulturalną (organizuje plenery, wystawy, koncerty) i sportowo–rekreacyjną (organizuje zawody rolkarskie). Stowarzyszenie nie pobiera opłat od uczestników. Odstępstwem organizowanych przedsięwzięć jest wpisowe uiszczane przez zawodników będących beneficjentami projektu, startujących w biegu rolkarskim, które pobierane jest w związku z ponoszonymi kosztami i nie stanowi przychodu. Zarówno w 2009 r., jak i 2010 r. z tytułu wpisowego Stowarzyszenie uzyskało dochód niższy niż 5.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Stowarzyszenie świadczy usługi opodatkowane (wpłaty uiszczone przez zawodników), których obrót nie przekroczył w 2009 r. kwoty 100.000 zł. pozostaje podmiotem zwolnionym od podatku od towarów i usług, a tym samym nie ma obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, iż skorzystanie ze zwolnienia w 2010 r. będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy kwotę 100.000 zł (określoną przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług), na co wskazuje treść art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. organ pragnie zauważyć, że przedstawiony opis wskazuje, iż świadczone przez Stowarzyszenie usługi związane z działalnością kulturalną i sportowo-rekreacyjną mogą być sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU ex 92.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie z treścią poz. 11 powołanego załącznika, zwolnieniu podlegają: „Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 - z wyłączeniem:

usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12) usług związanych produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

działalności agencji informacyjnych,

usług wydawniczych,

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Natomiast z objaśnienia „1)” do powyższego załącznika wynika, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż działalność tego typu objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług, o ile jest spełniona przesłanka warunkująca jego zastosowanie, tj. wszelkie zyski, które Stowarzyszenie osiągnie, przeznaczone zostaną na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W konsekwencji, o ile świadczone przez Stowarzyszenie usługi na rzecz zawodników, za które otrzymuje wpisowe, są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92, Stowarzyszenie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy, niezależnie od wysokości obrotu osiągniętego z tego tytułu.

Jednakże podkreślić należy, iż kwestia dotycząca klasyfikacji usług wskazanych we wniosku do właściwej klasy PKWiU, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym, jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawioną we wniosku klasyfikację statystyczną wykonywanych czynności.

Zatem – co prawda - Stowarzyszenie prawidłowo uznało, że jest zwolnione od podatku od towarów, jednak stwierdziło, iż zwolnienie to przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy), a nie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...