• Interpretacja indywidualn...
  19.11.2024

IPPP2/443-617/10-4/AO

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2010r. (data wpływu 19.08.2010r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu znak sprawy IPPP2/443-617/10-2/AO pismem z dnia 02 listopada 2010r. (data wpływu 05.11.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy przedmiotowych działek - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 sierpnia 2010r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy przedmiotowych działek. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.11.2010r. (data wpływu 05.11.2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 25 października 2010r. znak sprawy IPPP2/443-617/10-2/AO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Przedsiębiorstwo p. L. był właścicielem następujących działek: działki nr a o powierzchni b ha - KW Nr xxx, działki nr c o powierzchni d ha - KW Nr xxx oraz działki e o powierzchni f ha - KW Nr xxx.

Decyzją Nr y Prezydenta Miasta L. z dnia 14 maja 2009r. zatwierdzono podziały nieruchomości i udzielono pozwolenia na realizację inwestycji drogowej obejmującej budowę ul. W. od ul. J. P. do rejonu Trasy Z. (znak: yyy). Decyzja ta była ostateczna i podlegała wykonaniu.

Powołaną decyzją zatwierdzono m.in. podziały działek:

nr a o powierzchni b ha na działki nr a/1 o pow. … ha i a/2 o pow. … ha - KW Nr xxx,

nr c o powierzchni xxx ha na działki c/1 o pow. ... ha, c/2 o pow. xxx ha, c/3 o pow. …ha, bc4 o pow. … ha - KW Nr xxx

nr e/2 o powierzchni …. ha na działki nr e/5 o pow. … ha, e/6 o pow. … ha, e/7 o pow. … ha, e/8 o pow. … ha i e/9 o pow. … – KW Nr xxx.

Przeznaczone pod inwestycję działki nr a/1, c/2, 3e7, e/8 o łącznej powierzchni 0,2444 ha przeszły z mocy prawa na własność Gminy L. z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

Decyzją z dnia 16 listopada 2009r. Prezydent Miasta L. ustalił odszkodowanie w kwocie 534 300 zł za przejęcie ww. nieruchomości, o łącznej powierzchni 0,2444 ha, z przeznaczeniem pod drogę gminną.

W toku postępowania rzeczoznawca majątkowy ustalił wartość przejmowanych działek na 218 zł 62 grosze za 1 m2. Wartość przejmowanych nieruchomości uzyskano po przemnożeniu 1 m2 przez powierzchnię działek. Strona w toku postępowania oświadczyła, że wyraża zgodę na łączną kwotę odszkodowania ustaloną w wysokości 534 300,00 zł.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

25.12.Z - Produkcja metalowych elementów stali budowlanej;

41.20.Z - Roboty budowlane zw. z wnoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

43.32.Z - Zakładanie stolarki budowlanej;

46.73.Z - Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego;

47.52.Z - Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła w wyspecjalizowanych sklepach;

68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;

68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

68.32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie;

81.10.Z - Działalność pomocnicza zw. z utrzymaniem porządku w budynkach.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Przedmiotowe działki zostały nabyte w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa działek nr a/1, c/2, c/4, e/7 i e/8, które na mocy decyzji Prezydenta Miasta przeszły na własność gminy w zamian za odszkodowanie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz.535 z poźn. zm.), bądź ze zwolnienia przewidzianego w par. 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212 poz.1336 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel, w tym przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności za odszkodowanie.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Wnioskodawca uważa, że przejęcie przez gminę terenu niezabudowanego z przeznaczeniem pod drogę gminną korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ w tym konkretnym przypadku przedmiotem dostawy jest jedynie teren przeznaczony pod budowę drogi, a nie droga w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że czynność wywłaszczenia niezabudowanej działki za odszkodowaniem korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w par. 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Budowa drogi jest zadaniem własnym gminy, a wskazany przepis stanowi, że przedmiotem zwolnienia są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W niniejszej sprawie gmina nabyła teren nie na podstawie umowy, lecz decyzji, a dostawa jest czynnością wykonywaną w związku z realizacją zadań własnych gminy (jakim jest budowa drogi gminnej).

Zdaniem Wnioskodawcy ww. działki nie są w związku z tym terenem przeznaczonym pod zabudowę. W tej sytuacji czynność podlega zwolnieniu na podstawie wskazanego przepisu szczególnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 cyt. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z powołanej regulacji wynika, że jeśli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel następuje za odszkodowaniem, to wówczas stanowi ono odpłatną dostawę towarów i ze względu na przedmiot, czynność taka jest objęta opodatkowaniem. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowe działki nabył w ramach działalności gospodarczej. Decyzją Nr 1 Prezydenta Miasta L. z dnia 14 maja 2009r. zatwierdzono podziały działek należących do Wnioskodawcy i udzielono pozwolenia na realizację inwestycji drogowej obejmującej budowę ul. W. od ul. J. P. do rejonu Trasy Z. Przeznaczone pod inwestycję działki nr a/1, c/2, c/7, e/8 o łącznej powierzchni 0,2444 ha przeszły z mocy prawa na własność Gminy L. z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna. Decyzją z dnia 16 listopada 2009r. Prezydent Miasta L. ustalił z tytułu przejęcia przedmiotowych działek odszkodowanie.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przeniesienie własności gruntu w zamian za odszkodowanie dokonane przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności, stanowi odpłatną dostawę towarów i ze względu na przedmiot, czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie są objęte dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu stawką podstawową - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

O przeznaczeniu gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że w sytuacji gdy w odniesieniu do danego terenu wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydanie tej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu przesądza o kwalifikacji terenu jako terenu przeznaczonego pod zabudowę i do terenu tego nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jak stanowi, w obecnym stanie prawnym, § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) - w poprzednim stanie prawnym § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212, poz. 1336 ze zm.) - zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podmiotem, który dokonuje dostawy towaru jest dotychczasowy właściciel nieruchomości, czyli Wnioskodawca. Zbywając nieruchomość Wnioskodawca nie może korzystać z wskazanego powyżej zwolnienia, z uwagi na fakt, iż zwolnienie to ma zastosowanie dla jednostek samorządu terytorialnego, natomiast Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Wobec powyższego zwolnienie powyższe nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis przedstawiony we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowe działki nabył w ramach prowadzonej działalności. Wnioskodawca jest dokonującym dostawy działek nr a/1, c/2, 34/4, c/7 i e/8, które na mocy decyzji Prezydenta Miasta przeszły na własność gminy w zamian za odszkodowanie. Z uwagi na fakt, iż przedmiotowe działki, jak wskazuje Wnioskodawca są terenem niezabudowanym z przeznaczeniem pod budowę drogi (przejęte zostały, z mocy prawa, na realizację inwestycji drogowej obejmującej budowę ul. W. od ul. J. P. do rejonu Trasy Z.) ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to ma zastosowanie tylko odnośnie terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...