• Interpretacja indywidualn...
  18.05.2025

ITPP1/443-1206/10/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 11 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako małżeństwo (osoby nieprwadzące działalności gospodarczej) w grudniu 1999 r., na podstawie aktu notarialnego - zakupili Państwo hotel za kwotę 350.000 zł („bez odliczenia VAT”). Następnie, w zakupionym hotelu przeprowadzono remont kapitalny na kwotę 778.000 zł (odliczając od wydatków inwestycyjnych podatek naliczony). Po zakończeniu prac związanych z przeprowadzeniem remontu (t.j. 31 marca 2002 r.) rozpoczęto amortyzację od kwoty 1.128.000 zł. We wrześniu 2003 r. rozpoczęto zakupy materiałów budowlanych na rozbudowę hotelu o część gastronomiczno - administracyjną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która jest w całości opodatkowana. Od wszystkich wydatków inwestycyjnych, poniesionych na rozbudowę pomieszczeń gastronomiczno - administracyjnych odliczono podatek VAT. Wydatki na ulepszenie budynku (część gastronomiczno - administracyjną) wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy o część gastronomiczno - administracyjną. Rozbudowa nie jest zakończana, brak wyposażenia niezbędnego do uruchomienia działalności gastronomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku sprzedaży hotelu jako całości z nieoddaną do użytkowania częścią administracyjno-gastronomiczną można skorzystać ze „stawki zwolnionej” podatku VAT, czy też sprzedaż należy rozgraniczyć na:

inwestycję dotyczącą części administracyjno - gastronomicznej (od której odliczono podatek VAT) i naliczyć 22% stawkę podatku VAT,

i część hotelu, nabytego na podstawie aktu notarialnego wraz z remontem kapitalnym ze stawką zwolnioną...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z pkt 10 ustawy przy sprzedaży hotelu z niedokończoną częścią administracyjno - gastronomiczną Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia. Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko wskazał, iż obecna sytuacja ekonomiczna i gastronomiczna nie sprzyja rozwojowi działalności gospodarczej w zakresie gastronomi i hotelarstwa, a zatem postanowiono sprzedać hotel z nieoddaną do użytku częścią administracyjną. Od ponoszonych wydatków na rozbudowę części administracyjno - gastronomicznej odliczono podatek naliczony zgodnie z art. 86, ponieważ działalność gastronomiczna miała służyć działalności opodatkowanej. Hotel zakupiono w roku 1999 bez prawa do odliczenia VAT, a 7 lat temu przeprowadzono remont kapitalny i od wydatków na remont odliczono podatek naliczony. Hotel użytkowany jest od 1999 r. do chwili obecnej. Po dokonaniu sprzedaży hotelu, zostanie zlikwidowana działalność gospodarcza związana z prowadzeniem bazy hotelowej (w remanencie likwidacyjnym nie wystąpią żadne środki trwałe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

wybudowaniu,

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone i okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca:

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom dokonującym dostawy budynków, mającym prawo skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 1999 r. (za kwotę 350.000 zł), dokonano zakupu hotelu (przez osoby nieprowadzace działalności gospodarczej), przy zakupie którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Następnie w zakupionym hotelu przeprowadzono „remont kapitalny” w wysokości 778.000 zł. W związku z poniesionymi na remont wydatkami, odliczano podatek naliczony. Remont został zakończony 31 marca 2002 r., a po jego zakończeniu rozpoczęto amortyzację od kwoty 1.1128.000 zł. We wrześniu 2003 r. rozpoczęto dokonywanie zakupów materiałów budowlanych na rozbudowę hotelu o część gastronomiczno - administracyjną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która jest w całości opodatkowana. Od wszystkich wydatków inwestycyjnych poczynionych na rozbudowę pomieszczeń gastronomiczno-administracyjnych odliczano podatek VAT. Wydatki na ulepszenie budynku (część gastronomiczno - administracyjną) wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy o część gastronomiczno - administracyjną. Rozbudowa nie jest zakończana.

Obecnie Wnioskodawca planuje zbycie całej nieruchomości i na tym tle powziął wątpliwość co do stawki podatki od towarów i usług obowiązującej przy ww. sprzedaży.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż w stosunku do planowanej dostawy opisanej nieruchomości jako całości, nie ma zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, gdyż dostawa będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem, nie został bowiem spełniony warunek oddania tego budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich wybudowaniu lub ulepszeniu. Nie ma również podstaw do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż Wnioskodawca od 2003 r. ponosił wydatki na rozbudowę przedmiotowego hotelu o część administracyjno - gastronomiczną (wydatki te wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy). W związku z ponoszonymi wydatkami Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Rozbudowana część nie została zakończona z uwagi na brak wyposażenia niezbędnego do uruchomienia działalności gastronomicznej. A zatem z uwagi na fakt iż przedmiotem dostawy będzie cała nieruchomość (hotel wraz z rozbudowaną częścią administracyjno - gastronomiczną), przedmiotowa dostawa podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23%.

Końcowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dotyczy on zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...