• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP1-443-95/11-2/IGo

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2011r. (data wpływu 21.01.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. na podstawie zaświadczenia z dnia 30.12.2008r. Urzędu Statystycznego o numerze identyfikacyjnym REGON otrzymała numer identyfikacyjny REGON xx. Do powyższego numeru przypisane są informacje dotyczące:

szczególnej formy prawnej (17 Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością),

własności (224 Własność mieszana w sektorze prywatnym z przewagą własności krajowych osób fizycznych),

rodzaju przeważającej działalności (wg PKD 2007- 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wg PKD 2004- 8042B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Spółka z o.o. na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, z dnia 8.06.1999r., wydanego przez Prezydenta Miasta została wpisana do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem ewidencyjnym x/P/N. Podstawę prawną wpisu stanowiły przepisy ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym tj. art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 oraz przepisy ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w zw. z art. 82 ust. 1 i ust. 3a.

Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi następujące szkolenia:

Program praktyk NLP, szkolenie to w założeniu ma wpłynąć na polepszenie jakości życia osobistego i zawodowego uczestników. Dzięki temu szkoleniu uczestnicy mogą poszerzyć świadomość swoich wewnętrznych procesów (umysłowych, psychicznych i somatycznych). W efekcie dostarczonej wiedzy oraz dzięki ćwiczeniom wykonywanym w trakcie zajęć uczestnicy pogłębiają wiedzę o samych sobie i swoich relacjach z ludźmi, poznają swój system wartości i przekonań. Głównym zamierzeniem twórców programu jest psychoedukacja i rozwój osobisty z wykorzystaniem metod NLP. Efektem Programu Praktyk NLP jest przede wszystkim praktyczne stosowanie zdobytych umiejętności w codziennym życiu, dzięki czemu możliwe jest uczenie się i zmiana.

Program mistrz praktyk NLP. W trakcie tego szkolenia uczestnicy doskonalą umiejętności takie jak spójne stosowanie założeń i technik NLP we własnym rozwoju osobistym i zawodowym oraz rozwoju innych osób (rodziny, współpracowników, podwładnych), rozumienie i modelowanie struktury ludzkiej doskonałości na wszystkich poziomach logicznych, prace w grupie i z grupą, rozpoznawanie i zarządzanie talentami poszczególnych osób, komunikowanie się na poziomie przekonań i wartości, uczenie się na nieświadomym poziomie oraz pogłębianie tej zdolności u innych osób w celu przyspieszenia procesów uczenia.

Program trener…, szkolenie to realizowane jest na wielu poziomach komunikacji, myślenia, rozumienia, uczenia się i zmiany. Szkolenie to przygotowuje do prowadzenia procesu uczenia się w grupie. W trakcie tego szkolenia uczestnicy mogą nauczyć się jak zarządzać procesem grupowym, jak tworzyć własne prezentacje, jak tworzyć kontekst, w którym ludzie będą mogli uczyć się w najlepszy dla siebie sposób, jak wpływać na myślenie, postawy, percepcje, reakcje, stany wewnętrzne i zachowania innych ludzi.

Szkolenia Coachingu, które oparte są na czterech filarach programu kształcącego dla coachów tj. rozwój osobisty i zawodowy, rozwój przedsiębiorczości i zysk finansowy, wspieranie innych ludzi, działanie na rzecz innych ludzi, w tym działania społeczne, non- profit oraz tworzenie więzi międzyludzkich, społeczności. Metoda Coachingu jest innowacyjną metodą przyspieszonego uczenia się i osiągania pożądanych rezultatów. Łączy ona doświadczenie i praktykę osób prowadzących z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie neurobiologii i neurolingwistyki, psychologii poznawczej oraz z najbardziej efektywnymi praktykami uczenia się. Wykorzystanie tej metody sprawia, że uczący się może osiągnąć szybsze i bardziej gruntowne efekty przejawiające się w jego zewnętrznym działaniu. Metoda Coachingu odnosi się także do tego poziomu uczenia się, wychodzącego poza uczenie się nowych umiejętności.

Szkolenia pod nazwą „Negocjacje…”, które skierowane są do sprzedawców, wskazują nowe strategiczne podejście do sprzedaży. Celem tego szkolenia jest dostarczenie spójnej i kompletnej metodyki pracy z klientem, głównie zbudowanie szerokich kompetencji w zakresie umiejętności komunikowania się z klientem w procesie sprzedaży. W ramach wskazanych w tym punkcie organizowane są również szkolenia ”Innowacyjny program rozwoju kompetencji sprzedawców oraz konsultantów wspierających sprzedaż”. Celem tego szkolenia jest dostarczenie spójnej i kompletnej metodyki pracy z klientem w procesie sprzedaży produktów i usług dla klienta biznesowego. Szkolenia te są przygotowane i realizowane z zastosowaniem psychologii poznawczej i lingwistyki, oraz myślenia systemowego i modelowania procesów biznesowych.

W ofercie Spółki znajdują się także „Projekty dla biznesu”, w ramach których mogą odbywać się: konsulting, treningi, seminaria, prezentacje, moderowanie dyskusji oraz indywidualny, zawodowy i osobisty coaching na terenie całej Polski. Kluczową cechą programów jest systemowe podejście do zmian zrozumienie procesów biznesowych oraz praktyczność, czyli przekładanie wizji w realne działanie. Obszary, w jakich osoby zarządzające mogą poszerzyć swoją wiedzę są następujące: projektowanie programów spotkań biznesowych i integracyjnych, moderowanie dyskusji w trakcie spotkań grup zarządzających, moderowanie dyskusji podczas negocjacji handlowych z kluczowymi klientami, modelowanie i usprawniania procesów zarządzania i komunikowania się, wsparcie w sytuacjach konfliktowych i wymagających mediacji, usprawnienie procesów zarządzania sprzedażą, wsparcie przy zarządzeniu własnym potencjałem.

W ramach szkoleń otwartych organizowanych przez Spółkę realizowane są szkolenia takie jak: „Mentalny…” szkolenie to pomaga w odtworzeniu zasobów ludzkich u uczestników, „Trening rozwijanie własnej osobowości”, który jest swoistym kursem rozwojowym dla ludzi pragnących przejąć kontrolę nad swoim życiem i nauczyć się wpływać na otaczającą rzeczywistość, „S… dla trenerów grupowych” szkolenie to ma na celu wsparcie trenerów poprzez indywidualne odniesienie się do ich aktualnych potrzeb zawodowych, „Na zdrowie” w trakcie szkolenia wskazuje się na metody wsparcia w pielęgnowaniu zdrowia, „Bajki…” szkolenie realizuje program wspomagający naukę układania metafor i bajek, który skierowany jest do osób chcących lepiej zrozumieć siebie i innych, „Podróż…” uczestnicy tego szkolenia mogą nauczyć się jak bardziej skutecznie rozpoznawać i zarządzać etapami zmian, których doświadczają, przezwyciężać przeszkody i podążać drogą życia z większą swobodą i elastycznością, wnosić więcej energii, kreatywność i generatywność w życie codzienne, radzić sobie w trudnych sytuacjach, „Zaawansowana metoda pracy z systemami przekonań i tożsamości” celem tego szkolenia jest przywrócenie dynamicznej równowagi oraz zintegrowanie wewnętrznego systemu człowieka w obszarze emocjonalnym i psychicznym.

W programie szkoleń znajdują się także:

„Coaching…”, który realizowany jest najczęściej na zamówienie organizacji biznesowych i zasadniczo dotyczy rozwoju wskazanych osób i ich zdolności, do pełnienia swojej roli zawodowej i do osiągania określonych w ramach firmy celów,

„Coaching…”, który wiąże się z pomaganiem ludziom w osiąganiu osobistych celów, które mogą być niezależne od zawodowych i organizacyjnych, coaching osobisty koncentruje się na wspomaganiu ludzi w efektywnym radzeniu sobie z różnorodnością w obliczu zmian, z którymi stykają się na co dzień,

„Coaching… w czasie kryzysu znajdź swoją wewnętrzną strefę doskonałości”, temat szkolenia odnosi się do bieżącej sytuacji związanej z ogólnoświatowym kryzysem, który uświadamia nam wszystkim konieczność dokonania zmian rutynowych wzorców i sposobów myślenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie wskazanych usług podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z powołanym przepisem zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W ocenie Spółki status Spółki, jak też zakres świadczonych usług upoważnia ją zgodnie z uregulowaniem powołanego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług do zwolnienia objętego tym przepisem.

Wskazać należy, że określony w powołanym przepisie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało zwolnienie od opodatkowania danej czynności konieczne jest, aby wskazaną czynność wykonywał podmiot, który objęty jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przepisem wskazującym na jednostki, które objęte są omawianym systemem jest art. 2 ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty (j.t. z 1996r. Dz.U. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy do jednostek tych zaliczają się min. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego i ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Przepisy omawianej ustawy stanowią z kolei w art. 3 pkt 16 ustawy, że ilekroć jest mowa o formach pozaszkolnych należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a. Mając na uwadze powyższe uregulowania uznać należy, że Spółka z o.o. zalicza się do placówek kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy, co wynika wprost z wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, z dnia 8.06.1999 r. Podkreślić również należy, że wpis do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta. Spółka uzyskała na podstawie przepisów omawianej ustawy o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w związku z art. 82 ust. 1 i ust. 3a. Przepis art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, że osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły, placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Spółka starając się o wpis, o którym mowa wyżej wypełniła również wymogi określone przepisem art. 82 ust. 3 i 3a ustawy tj. wskazała: miejsce prowadzenia placówki, jak też możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Podnieść również należy, że zadania realizowane przez Spółkę wypełniają znamiona przepisu art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, z którego wynika obowiązek zapewnienia każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej prawa do kształcenia się. Spółka takie zadania wypełnia, umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w ramach prowadzonej działalności określonej w pkt 54 wniosku o interpretację przepisów. Podkreślić także należy, iż opisany stan faktyczny dowodzi, że Spółka świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Dekodując pojęcie „kształcenia” należy wskazać, że jest to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Zaś „wychowanie” jest jedną z form działalności społecznej na, którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Świadczone przez Spółkę usługi, co przedstawiono w opisie stanu faktycznego z pewnością pomagają w zdobywaniu wiedzy i w zrozumieniu i poznaniu otaczającej nas rzeczywistości. Ponadto Spółka realizując przedstawiony program wpływa na fizyczny jak też umysłowy rozwój uczestników korzystających ze szkoleń.

Zatem powyższe wskazuje, że w przedstawionym stanie faktycznym wypełnione zostały przesłanki określone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług skutkujące zwolnieniem od opodatkowania świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Art. 3 pkt 17 ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której rodzaj działalności kształtuje się wg PKD 2007- 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wg PKD 2004- 8042B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, z dnia 8.06.1999r., wydanego przez Prezydenta Miasta została wpisana do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem ewidencyjnym x/P/N. Podstawę prawną wpisu stanowiły przepisy ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym tj. art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 oraz przepisy ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w zw. z art. 82 ust. 1 i ust. 3a.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi następujące szkolenia: „Program praktyk…”.

Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje, wskazany już wcześniej, art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty, który definiuje kształcenie ustawiczne. Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie kształcenia. Jak wskazano w cytowanym wyżej artykule kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a).

Podsumowując, należy stwierdzić, iż mając na uwadze art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zatem usługa prowadzenia szkoleń przez Wnioskodawcę jest zwolniona z podatku VAT, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...