ITPP2/443-1303/10/AF
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 23 marca 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 23 grudnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 11 i 23 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy nieruchomości zabudowanej.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat zamierza spółce przekazać w formie aportu nieruchomość, tj. budynek administracyjny, budynek szpitala (główny), budynek mikrobiologii z laboratorium, pomieszczenie usytuowane na niskim parterze budynku, budynek szpitala powiatowego, sieć zewnętrzną, parking przy szpitalu powiatowym, miejsce do lądowania helikoptera, ogrodzenie, drogi przyszpitalne, maszt antenowy i kotłownię szpitalną (w sumie 12 środków trwałych). Udziałowcem w 100% tej spółki jest Powiat. Wszystkie wymienione środki trwałe to nieruchomości zabudowane. Na ww. środki trwałe została zawarta w dniu 1 czerwca 2004 r. umowa dzierżawy nieruchomości na czas nieokreślony. Obejmowała ona część głównego budynku szpitala, budynek mikrobiologii z laboratorium, budynek administracyjny, pomieszczenie usytuowane na niskim parterze budynku, maszt antenowy, ogrodzenie, sieć zewnętrzną oraz drogi i ukształtowanie. W dniu 14 grudnia 2009 r. podpisany został aneks do ww. umowy, który objął dzierżawą (oprócz poprzednich obiektów) pozostałą część budynku głównego, miejsce do lądowania helikoptera, parking szpitalny oraz układ technologiczny ciepłej wody w kotłowni. Na część budynku szpitala powiatowego w dniu 14 grudnia 2009 r. została podpisana umowa użyczenia na czas oznaczony do dnia 31 sierpnia 2013 r.
Powiat przy nabyciu ww. nieruchomości nie obniżał podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a więc chce zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ponosił również wydatków na ulepszenia, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym i nie wykorzystywał tych nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług do czynności wniesienia aportem nieruchomości...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, czynność wniesienia aportem opisanej nieruchomości będzie zwolniona od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do treści art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Jak wynika z powyższego uregulowania, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli przez dokonaniem dostawy nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie – w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
wybudowaniu lub
ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.
Analiza powyższego zapisu wskazuje, że „pierwsze zasiedlenie” może następować wielokrotnie, po każdym ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na to ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Istotne jest to aby po takim ulepszeniu nastąpiło wydanie do użytkowania budynku lub jego części w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa, sprzedaż).
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat zamierza spółce przekazać w formie aportu nieruchomość. Wszystkie wymienione środki trwałe to nieruchomości zabudowane. Na ww. środki trwałe została zawarta w dniu 1 czerwca 2004 r. umowa dzierżawy nieruchomości na czas nieokreślony. Obejmowała ona część głównego budynku szpitala, budynek mikrobiologii z laboratorium, budynek administracyjny, pomieszczenie usytuowane na niskim parterze budynku, maszt antenowy, ogrodzenie, sieć zewnętrzną oraz drogi i ukształtowanie. W dniu 14 grudnia 2009 r. podpisany został aneks do ww. umowy, który objął dzierżawą (oprócz poprzednich obiektów) pozostałą część budynku głównego, miejsce do lądowania helikoptera, parking szpitalny oraz układ technologiczny ciepłej wody w kotłowni. Na część budynku szpitala powiatowego w dniu 14 grudnia 2009 r. została podpisana umowa użyczenia na czas oznaczony do dnia 31 sierpnia 2013 r.
Powiat przy nabyciu ww. nieruchomości nie obniżał podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ponosił również wydatków na ulepszenia, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Powiatowi będzie przysługiwało prawo do zwolnienia od podatku dostawy obiektów oddanych w dzierżawę w dniu 1 czerwca 2004 r. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak można wnioskować z treści wniosku - nie były one ulepszane w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. W związku z tym, że nie jest możliwe zastosowanie ww. zwolnienia do pozostałych obiektów (nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy), będą one zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, o ile w stosunku do opisanych obiektów nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ponoszono nakładów na ich ulepszenie one ulepszane w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nie prawidłowe ze względu na błędne podanie jako podstawy zwolnienia art. 43 ust. 2 pkt 10 i 10a.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1 , 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
