IPTPP2/443-504/11-6/PM
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 grudnia 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 23 listopada 2011 r. ) oraz z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieopodatkowania usług organizacji rajdów – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 24 sierpnia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania rajdów.
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 listopada 2011 r. oraz z dnia 1 grudnia 2011 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest między innymi: "krzewienie turystyki i krajoznawstwa oraz aktywnych form wypoczynku dzieci i młodzieży, szczególnie w postaci wędrownictwa indywidualnego i grupowego, organizacji rajdów, złazów, zlotów, spływów, rejsów oraz kolonii i obozów" (paragraf 5 pkt 2.1 statutu).
Oddział opiera swą działalność statutową na pracy społecznej członków. Do prowadzenia biura i działalności gospodarczej zatrudnia dwoje pracowników -1,2/3 etatu.
Środki na działalność statutową pozyskiwane są ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z własnej działalności gospodarczej, dotacji i innych środków przekazywanych na prowadzenie zadań i akcji zleconych przez organy publiczne oraz podmioty gospodarcze.
Składki członkowskie są obowiązkowe dla wszystkich członków, a ich wysokość, zasady zbierania oraz tryb rozliczania określane są przez Zarząd. Składki w 50% przeznaczone są na funkcjonowanie Zarządu Głównego, a w 50% na funkcjonowanie biura Oddziału, oraz pokrycie kosztów funkcjonowania władz.
Oddział posiada odrębną osobowość prawną. Świadczy usługi opodatkowane VAT i zwolnione.
W stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2011 r., Wnioskodawca organizował corocznie 15 rajdów pieszych nizinnych oraz 5 rajdów pieszych górskich zwolnionych z podatku VAT. Z każdej z tych imprez korzystało od 30 do 550 osób, głównie dzieci i młodzieży niezrzeszonej - ok 95%. Rajdy te były finansowane z częściowej odpłatności uczestników (odpłatność nie zakładała zysku), dotacji z Urzędu Miasta oraz dochodów z własnej działalności gospodarczej.
Organizacja i obsługa rajdów była w całości zrealizowana nieodpłatnie przez członków i działaczy oddziału.
Rajdy te oprócz walorów krajoznawczych realizują inne cele: edukacyjne i prozdrowotne:
"…" Impreza o charakterze patriotycznym, związana z rocznicą likwidacji Obozu i wyzwolenia
Rajd "…" Impreza o charakterze patriotycznym, związana z rocznicą bitwy.
Rajd "…" - Impreza związana z tradycyjnym konkursem na najciekawszą kukłę Marzanny.
Rajd „…" -Impreza o charakterze krajoznawczym, przybliżająca najciekawsze zabytki okolic.
"…" - Impreza o charakterze patriotycznym, związana z miejscami pamięci narodowej okolic.
"…." - Impreza dostępna dla najmłodszych turystów - krótkie trasy, zazwyczaj w zielonych rejonach miasta.
Rajd Nocny "…" - Impreza całonocna - start ok. 23.00, wędrówka do wschodu słońca, zalecana dla nieco bardziej doświadczonych młodych turystów.
"…" - Pierwszy rajd po wakacyjnej przerwie - impreza z pieczeniem kiełbasek i ziemniaków w jesiennej scenerii.
Wycieczka "B." - Impreza o charakterze krajoznawczym, wędrówka śladami św. B. po ulicach.
Rajd "…" - Impreza patriotyczno-krajoznawcza - dwudniowa wędrówka szlakiem upamiętniającym działania oddziałów AK w okolicach
Rajd "…" - Najstarsza A. cykliczna impreza turystyczna - połączenie tradycji ze świetną zabawą.
"…" - Impreza o charakterze patriotycznym, wędrówka po terenach związanych z działalnością bojową.
Impreza Mikołajkowa -Impreza dostępna dla najmłodszych turystów - tego dnia wszyscy wędrują w mikołajowych czapeczkach!.
"…" - Zakończenie roku turystycznego - coroczny konkurs dekoracji świątecznych, wspólne dzielenie się opłatkiem najmłodszej braci turystycznej.
Pieszy Rajd Długodystansowy „…"-100 km marszu w 24 godziny lub 50 km w 12 godzin (trasa dzienna) - a na koniec turystyczne ognisko.
Wnioskodawca organizuje także wycieczki piesze i rowerowe dla osób starszych - emerytów, w tym niebędących członkami, są one nieodpłatne.
W pismach z dnia 21 listopada 2011r. oraz 1 grudnia 2011 r., stanowiących uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą jako organizator turystyki oraz wyjazdy autokarowe, krajoznawcze, obejmujące tylko obszar Polski oraz przewodnictwo i pilotaż po kraju. Imprezy turystyczne są opodatkowane wg zasad VAT marża, natomiast usługi przewodnickie i pilotażowe stawką 23 %.
Zgodnie z paragrafem 5 Statutu, Wnioskodawca jest organizacją powołaną do celów o charakterze patriotycznym i obywatelskim.
Zgodnie z paragrafem 47 pkt 1 i pkt 4 Statutu Oddziału oraz art. 28 pkt 2. Statutu wysokość składek wynika z przepisów statutowych, corocznie określanych uchwałą Zarządu Głównego.
Nadto Wnioskodawca wskazał, iż rajdy mają charakter otwarty, organizowane są dla członków Oddziału, mogą uczestniczyć w nich członkowie innych Oddziałów i osoby niezrzeszone.
Świadczenie usługi organizacji rajdów dla członków nie odbywa się w zamian za składki ale opłacona składka upoważnia do ulgi w organizowanej imprezie.
W zakresie organizacji rajdów Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Działalność organizowania rajdów nie powoduje naruszenia warunków konkurencji.
Obecnie Oddział zrzesza ok 650 członków w różnym wieku – od dzieci do osób bardzo zaawansowanych wiekiem. Prawdopodobnie część z nich prowadzi działalność gospodarczą (przy zapisie do stowarzyszenia nie ma konieczności podawania takiej informacji), ale fakt ten w żaden sposób nie wpływa na organizowane przez Wnioskodawcę rajdy.
Oddział nie jest organizacją pożytku publicznego, ale realizuje cele pożytku publicznego.
Do każdego rajdu przygotowywany jest preliminarz, w którym nigdy nie jest zaplanowany zysk. W sytuacji, gdy w rajdzie bierze udział większa ilość uczestników niż było to założone w preliminarzu, powstaje pewna nadwyżka, która jest przeznaczana na działalność statutową - także późniejsze rajdy.
Bez względu na ilość uczestników odpłatność za rajdy jednodniowe wynosi:
5 zł kadra oraz młodzież szkolna zrzeszona,
6 zł członkowie i młodzież szkolna niezrzeszona w,
7 zł pozostali,
Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy wszelkie zyski, także osiągnięte w działalności gospodarczej są przeznaczone na działalność statutową.
Usługi organizacji rajdów są związane z wychowaniem fizycznym dzieci i młodzieży
są one pomocne do organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim
są one świadczone na rzecz osób uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Minister Edukacji Narodowej podpisał 10 sierpnia 2009 r. rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dotyczącego uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkól ponadgimnazjalnych:"Dwie godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w ramach tygodniowego wymiaru godzin mogą być prowadzone w formie zajęć:
rekreacyjno-zdrowotnych - zawierających jedną lub kilka form aktywności fizycznej służących zdrowiu, wypoczynkowi lub zabawie i przygotowujących uczniów do systematycznej aktywności fizycznej w czasie wolnym
aktywnych form turystyki -zawierających jedną lub kilka form turystyki do wyboru, w zależności od zainteresowań uczniów oraz warunków terenowych w środowisku. Mogą to być np. turystyka piesza, rowerowa, górska."
Ponadto jak wskazał Wnioskodawca jednym z jego celów statutowych jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (par. 5 pkt 16 statutu).
Oddział jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność w zakresie oświaty i wychowania (par. 5 pkt 3 statutu), nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Wnioskodawca nie jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym.
Wnioskodawca nie jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonym przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Dofinansowaniu organizacji rajdów przez administrację samorządową ma charakter dotacji, lub powierzenia zadania publicznego do realizacji. Kwota dotacji nie ma wpływu na kwotę odpłatności jaką ponoszą uczestnicy. Dotacja podnosi atrakcyjność rajdu np. poprzez organizację konkursów z ciekawymi nagrodami.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy rajdy organizowane przez oddział — dotychczas korzystające ze zwolnienia — od dnia 1 stycznia 2011 r. nadal będą podlegać zwolnieniu i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane te usługi...
W sytuacji gdy będzie konieczne opodatkowanie tego typu imprez, według jakich zasad je rozliczać w przypadku częściowego dofinansowania przez administrację samorządową lub powierzenia jako zadania publicznego, gdy uczestnicy dzieci i młodzież nie należą do Oddziału i ponoszą częściową odpłatność, a także jak podatkowo traktować rajdy adresowane do osób starszych - emerytów, w przypadku powierzenia takiej realizacji jako zadania publicznego przez Wydział Zdrowia Urzędu Miasta, przy częściowej odpłatności przez uczestników...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług organizacja rajdów dla dzieci i młodzieży jest działalnością statutową, a nie gospodarczą i nie podlega VAT.
Odpłatność uczestników jest wykorzystywana do przeprowadzenia imprezy, lecz nie zakłada osiągnięcia jakiegokolwiek zysku, praca członków Oddziału przy ich organizowaniu nie jest wyceniana i wynagradzana. Według takich samych zasad organizowane są rajdy adresowane do osób niepełnosprawnych i emerytów. Mieszczą się one w celach statutowych paragraf 5 pkt 10, 11 i nie podlegają VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest między innymi: "krzewienie turystyki i krajoznawstwa oraz aktywnych form wypoczynku dzieci i młodzieży, szczególnie w postaci wędrownictwa indywidualnego i grupowego, organizacji rajdów, złazów, zlotów, spływów, rejsów oraz kolonii i obozów" (paragraf 5 pkt 2.1 statutu). Ma osobowość prawną. Jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą jako organizator turystyki oraz wyjazdy autokarowe, krajoznawcze, obejmujące tylko obszar Polski oraz przewodnictwo i pilotaż po kraju. Imprezy turystyczne są opodatkowane wg zasad VAT marża, natomiast usługi przewodnickie i pilotażowe stawką 23 %.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca organizuje rajdy, które oprócz walorów krajoznawczych realizują inne cele: edukacyjne i prozdrowotne. Rajdy mają charakter otwarty, organizowane są dla członków Oddziału, mogą uczestniczyć w nich członkowie innych Oddziałów i osoby niezrzeszone.
Bez względu na ilość uczestników odpłatność za rajdy jednodniowe wynosi:
5 zł - kadra oraz młodzież szkolna zrzeszona w Oddziale ,
6 zł - członkowie i młodzież szkolna niezrzeszona w Oddziale
7 zł - pozostali.
W zakresie organizacji rajdów Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Działalność organizowania rajdów nie powoduje naruszenia warunków konkurencji.
Wnioskodawca organizuje rajdy, realizujące również cele edukacyjne i prozdrowotne:
"…" Impreza o charakterze patriotycznym, związana z rocznicą likwidacji Obozu i wyzwolenia
Rajd "…" Impreza o charakterze patriotycznym, związana z rocznicą bitwy.
Rajd "…" - Impreza związana z tradycyjnym konkursem na najciekawszą kukłę Marzanny.
Rajd „…" -Impreza o charakterze krajoznawczym, przybliżająca najciekawsze zabytki okolic.
"…" - Impreza o charakterze patriotycznym, związana z miejscami pamięci narodowej okolic.
"…." - Impreza dostępna dla najmłodszych turystów - krótkie trasy, zazwyczaj w zielonych rejonach miasta.
Rajd Nocny "…" - Impreza całonocna - start ok. 23.00, wędrówka do wschodu słońca, zalecana dla nieco bardziej doświadczonych młodych turystów.
"…" - Pierwszy rajd po wakacyjnej przerwie - impreza z pieczeniem kiełbasek i ziemniaków w jesiennej scenerii.
Wycieczka "B." - Impreza o charakterze krajoznawczym, wędrówka śladami św. B. po ulicach.
Rajd "…" - Impreza patriotyczno-krajoznawcza - dwudniowa wędrówka szlakiem upamiętniającym działania oddziałów AK w okolicach
Rajd "…" - Najstarsza A. cykliczna impreza turystyczna - połączenie tradycji ze świetną zabawą.
"…" - Impreza o charakterze patriotycznym, wędrówka po terenach związanych z działalnością bojową.
Impreza Mikołajkowa -Impreza dostępna dla najmłodszych turystów - tego dnia wszyscy wędrują w mikołajowych czapeczkach!.
"…" - Zakończenie roku turystycznego - coroczny konkurs dekoracji świątecznych, wspólne dzielenie się opłatkiem najmłodszej braci turystycznej.
Pieszy Rajd Długodystansowy „…"-100 km marszu w 24 godziny lub 50 km w 12 godzin (trasa dzienna) - a na koniec turystyczne ognisko.
Wnioskodawca organizuje także wycieczki piesze i rowerowe dla osób starszych - emerytów, w tym niebędących członkami, są one nieodpłatne.
Oddział jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność w zakresie oświaty i wychowania (par. 5 pkt 3 statutu), nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Mając powyższe na uwadze należy zwrócić uwagę na treść art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W myśl tego przepisu zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Przy czym zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Katalog podmiotów objętych ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.), zgodnie z którym system oświaty obejmuje:
przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
szkoły
podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
artystyczne;
placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
biblioteki pedagogiczne;
kolegia pracowników służb społecznych.
Na mocy art. 2a ust. 1 ww. ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.
W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy, w związku z powyższym należy sięgnąć do języka powszechnego, jak również do teorii nauk pedagogicznych i teorii wychowania.
Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: „przekazywać komuś wiedzę, umiejętności”, „czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności”, „rozwijać cechy charakteru” („Słownik języka polskiego PWN” pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).
W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Podobne stanowisko jest wypracowane w dorobku Wspólnoty Europejskiej - we Wspólnym sprawozdaniu 2008 Rady i Komisji UE z postępów w realizacji programu prac „Edukacja i szkolenie 2010” - „Uczenie się przez całe życie dla wiedzy, kreatywności i innowacyjności”, wskazano iż: „Uczenie się przez całe życie wspiera kreatywność i innowacyjność oraz umożliwia pełne uczestnictwo w życiu gospodarczym i społecznym”. Celem świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników.
Wychowanie w nauce jest rozpatrywane jako proces utożsamiany z oddziaływaniem na psychikę i zachowanie człowieka całokształtu specyficznych bodźców doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych, indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej w jej sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej i duchowej.
W związku z powyższym wskazać należy, iż przez wychowanie należy rozumieć m.in. sterowanie procesem uczenia się człowieka; oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości; działanie wywierające na człowieka określony wpływ; kierowanie rozwojem itp.
Nie ulega wątpliwości, iż poprzez proces nauczania następuje również ich rozwój społeczno-intelektualny realizowany poprzez nabywanie nowych doświadczeń i interakcje grupowe.
Podkreślenia przy tym wymaga, iż nie należy w żadnym razie odnosić procesów wychowawczych jedynie do dzieci i młodzieży. Zgodnie bowiem z teorią wychowania jedną z jego cech jest długotrwałość (tak np. Sobocki M.: „Teoria wychowania w zarysie”, Kraków 2003). Potwierdzenie w powyższym zakresie stanowi w szczególności przedmiot badań andragogiki, czyli nauki o celach, treściach, formach, metodach, zasadach nauczania, kształcenia, wychowania, samokształcenia, samowychowania ludzi dorosłych.
W świetle powyższego wskazać należy, iż procesy kształcenia i wychowania należy również odnosić do osób dorosłych, w szczególności zaś kształcenie i wychowanie osoby dorosłej następuje w jej środowisku pracy i wiąże się z umiejętnościami zdobywanymi w trakcie życia zawodowego.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy, z którego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność w zakresie oświaty i wychowania, to tym samym nie sposób się zgodzić z Wnioskodawcą, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. A zatem jeśli świadczone usługi organizacji rajdów realizują również cele edukacyjne, wychowawcze, prozdrowotne, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest organizacją powołaną do celów o charakterze patriotycznym i obywatelskim. Środki na działalność statutową pozyskiwane są ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z własnej działalności gospodarczej, dotacji i innych środków przekazywanych na prowadzenie zadań i akcji zleconych przez organy publiczne oraz podmioty gospodarcze.
Składki członkowskie są obowiązkowe dla wszystkich członków, a ich wysokość, zasady zbierania oraz tryb rozliczania określane są przez Zarząd. Składki w 50% przeznaczone są na funkcjonowanie Zarządu Głównego, a w 50% na funkcjonowanie biura Oddziału, oraz pokrycie kosztów funkcjonowania władz.
Zgodnie z paragrafem 47 pkt 1 i pkt 4 Statutu Oddziału oraz art. 28 pkt 2 Statutu wysokość składek wynika z przepisów statutowych, corocznie określanych uchwałą Zarządu Głównego.
Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy wszelkie zyski, także osiągnięte w działalności gospodarczej są przeznaczone na działalność statutową. Świadczenie usługi organizacji rajdów dla członków nie odbywa się w zamian za składki ale opłacona składka upoważnia do ulgi w organizowanej imprezie.
W zakresie organizacji rajdów Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Działalność organizowania rajdów nie powoduje naruszenia warunków konkurencji.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust.1 pkt 31 ustawy zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym,filantropijnym lub obywatelskim
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy dotyczy usług wykonywanych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, powołane do realizacji celów m.in. o charakterze patriotycznym, obywatelskim, religijnym w zakresie zbiorowego interesu swoich członków. Przedmiotem zwolnienia jest faktyczne wyłączenie ze wspólnego systemu VAT czynności wykonywanych przez różnego rodzaju stowarzyszenia i podobne organizacje w zamian za składki członkowskie wyłącznie na rzecz swoich członków w warunkach, które wykluczają konkurencję tych czynności z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej przez innych podatników.
Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.
Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.
Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.
A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.
Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.
W tym miejscu należy wskazać, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęć celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym czy obywatelskim.
Pojęcie „celu politycznego” oznacza rezultat wzajemnych oddziaływań układów i porozumień zawieranych pomiędzy uczestnikami życia politycznego, partiami politycznymi, grupami społecznymi elitami, grupami nacisku, ośrodkami decyzji politycznych. Do celów politycznych zalicza się np. mobilizowanie ludzi do uczestniczenia w życiu publicznym, kształtowanie ich świadomości, kultury i postaw politycznych, wzmocnienie lub osłabienie znaczenia poszczególnych podmiotów polityki, zmianę, modyfikację lub utrzymanie stabilności systemu politycznego.
Pojęcie „patriotyzmu” oznacza szacunek i umiłowanie ojczyzny, gotowość do poświecenia się dla niej i narodu, stawianie dobra własnego kraju ponad interesy partykularne bądź osobiste; to poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją. Patriotyzm to również postawa wyrażająca się w wypełnieniu podstawowych konstytucyjnych obowiązków obywatelskich.
„Filantropia” oznacza działalność osób bądź instytucji, polegająca na bezinteresownym udzielaniu pomocy finansowej lub materialnej potrzebującym. Zaś „filozofia” oznacza rozważania na temat podstawowych problemów takich jakich jak np. istnienie, umysł, wartości, język. Filozofowie zajmują się głownie ogólnymi podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi natury świata i człowieka. Filozofowie rozważają kwestie natury i istnienia, rozumienia bytu i rzeczywistości, poznawalności rzeczywistości prawdy, moralności, powinności i koncepcji wartości, także zagadnienia dotyczące człowieka antropologia filozoficzna, a także kwestie społeczne, prawne, kulturowe, teologiczne i inne.
Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia przesłankę o charakterze podmiotowym zawartą w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, a mianowicie – jak wskazał Wnioskodawca - jest organizacją o charakterze patriotycznym i obywatelskim.
Odnośnie przesłanki przedmiotowej określonej w ww. przepisie, należy wskazać, iż świadczenie usług musi następować w zamian za składki określone w statucie.
Podmiot, dokonując konkretnego świadczenia (usługi, dostawy towarów), jako organizacja powołana do realizacji celów o charakterze patriotycznym i obywatelskim – w zakresie interesu zbiorowego swoich członków w zamian za składki – korzysta w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Przy czym zwolnienie z opodatkowania jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy podmiot w statucie ma określone zasady i wysokości składek wnoszonych przez członków. Jednocześnie podmiot ten nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a zwolnienie nie powoduje naruszenia warunków konkurencji.
Jak wskazał Wnioskodawca obecnie świadczenie usług organizacji rajdów dla członków nie odbywa się w zamian za składki, ale opłacona składka upoważnia do ulgi w organizowanej imprezie.
Zatem, wobec powyższego należy stwierdzić, że brak jest podstaw prawnych, aby uznać, iż Wnioskodawca spełnia przesłanki przedmiotowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w sprawie oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, pod warunkiem, że usługi te realizują cele edukacyjne, wychowawcze.
W przypadku natomiast, gdy usługi organizacji rajdów nie realizują ww. celów podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.
Odnosząc się zaś do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie zasad rozliczania usług, jeżeli są one częściowo dofinansowanie przez administrację samorządową lub powierzone jako zadania publicznego, a uczestnicy: dzieci i młodzież nie należą do Oddziału i ponoszą częściową odpłatność, a ponadto jak podatkowo traktować rajdy adresowane do osób starszych - emerytów, w przypadku powierzenia takiej realizacji jako zadania publicznego przez Wydział Zdrowia Urzędu Miasta, przy częściowej odpłatności przez uczestników, stwierdzić należy co następuje.
Jak wskazał Wnioskodawca, dofinansowanie organizacji rajdów przez administrację samorządową ma charakter dotacji, lub powierzenia zadania publicznego do realizacji. Kwota dotacji nie ma wpływu na kwotę odpłatności jaką ponoszą uczestnicy. Dotacja podnosi atrakcyjność rajdu np. poprzez organizację konkursów z ciekawymi nagrodami.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.
W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższego dotacja jaką otrzymuje Wnioskodawca od administracji samorządowej nie będzie miała wpływu na zwiększenie obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Podstawą opodatkowania w przypadku świadczonych usług będzie kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, stosownie do cytowanego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie bez wpływu na rozliczenie pozostaje okoliczność, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter powierzenia jako zadanie publiczne.
Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż organizacja rajdów nie jest działalnością gospodarczą i nie podlega VAT należy uznać je za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi , ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
