PP/E/4227-5/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 16 sierpnia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
- Dotyczy stosowania stawki podatku od towarów i usług, właściwej dla świadczenia usług kominiarskich w budownictwie mieszkalnym wielorodzinnym i jednorodzinnym
Działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa(tekst jednolity z 2005 roku - Dz. U. Nr 8 , poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu odwołania Strony z dnia 21 czerwca 2006 roku od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 14 czerwca 2006 roku Nr PP/E/449-14/06 zmieniającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie z dnia 4 marca 2005 roku, Nr PPM/4430-4/05 w przedmiocie stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług kominiarskich,
utrzymuję w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Pismem z dnia 24 stycznia 2005 roku Pan Roman Wiśniewski, właściciel Zakładu ... w D. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania stawki podatku od towarów i usług, właściwej dla świadczenia usług kominiarskich w budownictwie mieszkalnym wielorodzinnym i jednorodzinnym.
Pytający do wniosku załączył:
pismo z dnia 7 stycznia 2005 roku, skierowane do Ośrodka Intepretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, w którym sprecyzował, iż wykonuje usługi w zakresie czyszczenia przewodów kominowych, dymowych, spalinowych i wentylacyjnych z sadzy, czyści wszelkiego rodzaju paleniska i urządzenia grzewcze z sadzy i wypala sadzę. Ponadto Podatnik odgruzowuje przewody kominowe i kanały łączące urządzenia paleniskowe i grzewcze z przewodami kominowymi, wyszukuje pęknięcia w przewodach i kanałach i dokonuje odbioru kominów, bada przyczyny wadliwego działania przewodów kominowych i kanałów łączących, a także dokonuje kontroli stanu technicznego przewodów wentylacyjno-dymowo-spalinowych w oparciu o art. 62 ustawy Prawo Budowlane,
odpowiedź w/w Ośrodka z dnia 13 stycznia 2005 roku Nr OK-5672/KU-228/2005 wskazującą grupowania wymienionych usług wg PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi oczyszczania pieców i kominów" i PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi przeglądów technicznych pozostałe" klasyfikującego usługi w zależności od rodzaju wykonywanych przez zleceniobiorcę czynności.
Organ pierwszej instancji w wydanym postanowieniu orzekł, iż stanowisko Pana Romana Wiśniewskiego określające, iż dla obu rodzajów wykonywanych usług stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, jest prawidłowe.
Postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2006 roku Nr PP/E/449-14/06-1, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie dotyczącego przedmiotowej interpretacji.
Decyzją z dnia 14 czerwca 2006 roku Nr PP/E/449-14/06, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 4 marca 2005 roku Nr PPM/4430-4/05 uznając stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie dotyczącym opodatkowania usług posiadających klasyfikację PKWiU 74.30.15-00.00 i uznając za nieprawidłowe stanowisko Podatnika w zakresie opodatkowania usług posiadających klasyfikację PKWiU 74.70.15-00.00, bowiem w związku z brzmieniem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 toku do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Od decyzji Pan Roman W. złożył odwołanie, w którym prosi o zmianę wydanej decyzji twierdząc, iż usługi czyszczenia pieców i kominów nie są robotami budowlanymi w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej. W dalszej części Odwołujący dowodzi, iż zastosowanie stawki 7% znajduje uzasadnienie w przypadku remontów nasad kominowych, montowania kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych wykonywanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i indywidualnych, sklasyfikowanych pod PKWiU 45.34.32-00.00, ale Odwołujący takich usług nie wykonuje.
Dyrektor Izby Skarbowej, po dokładnej analizie stanu faktycznego sprawy stwierdza, co następuje:
W decyzji z dnia 14 czerwca 2006 roku Nr PP/E/449-14/06 Dyrektor Izby Skarbowej zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 4 marca 2005 roku Nr PPM/4430-4/05 w części uznającej za prawidłowe stanowisko Podatnika dotyczące stawki podatku VAT na usługi sklasyfikowane w PKWiU 74.70.15-00.00, natomiast w przedmiotowej decyzji organ podatkowy nie odnosił się do stawki podatku VAT na usługi o symbolu PKWiU 45.34.32-00.00, gdyż nie były one przedmiotem zainteresowania Pytającego.
W związku z wątpliwościami Strony, związanymi z przyporządkowaniem usług do właściwej klasyfikacji Dyrektor Izby Skarbowej dodatkowo wyjaśnia, iż stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a powołanej ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Natomiast, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacja uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne -jeśli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W myśl art. 2 pkt 12 cytowanej ustawy o VAT, pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielorodzinne, ex - 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity z 2003 roku Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami) przez słowo:
- "budowa" należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonymmiejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego,
- "roboty budowlane" należy rozumieć budowę, a także prace polegające naprzebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
- "remont" należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Natomiast "konserwacja", zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 roku, w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych - Dz. U. Nr 74, poz. 836, oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.
Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz stan faktyczny opisany w złożonym przez Pana Wiśniewskiego wniosku, stwierdzić należy, iż świadczone usługi kominiarskie, w zależności od wykonywanych czynności, mogą być sklasyfikowane w następujących grupach:
- PKWiU 74.70.15-00.00 "usługi czyszczenia pieców i kominów" - obejmującekontrolę, czyszczenie, naprawy, remonty, uszczelnianie, odgruzowywanie itp.instancji kominowych i palenisk grzewczych wraz z wystawieniem protokółu,
- PKWiU 45.33.12.12-00.00 "roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych iklimatyzacyjnych" - obejmujące konserwację, czyszczenie, udrażnianie i naprawyprzewodów wentylacyjnych wraz z wystawieniem protokółu,
- PKWiU 45.34.32-00.00 - "roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziejnieklasyfikowane" obejmujące wymianę kratek wentylacyjnych i drzwiczekkominowych, naprawę głowic, nasad, ław kominowych, zakładanie wkładówkominowych,wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 111, PKOB 112,PKOB ex 113, korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką VAT 7%, napodstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Podkreślenia wymaga, że w przypadku wykonywania wymienionych wyżej usług kominiarskich w innych obiektach niż obiekty budownictwa mieszkaniowego, odpłatne ich świadczenie będzie opodatkowane stawką VAT podstawową 22%, w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast usługi o symbolu PKWiU 74.30.15-00.00 "usługi w zakresie przeglądów technicznych, pozostałe", tj. kontrola i przeglądy instalacji kominowych i wentylacyjnych oraz paleniska grzewczych wraz z wystawienie protokółu (bez czyszczenia, napraw i remontów), niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane, podlegają opodatkowaniu stawką 22% VAT.
W świetle powyższego, postanowiono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.
Stronie na decyzję służy skarga, na jej niezgodność z prawem, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, którą należy złożyć w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji strona 1 decyzji), w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.
