IP-PP2-443-158/07-3/MK
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007r. (data wpływu 30 sierpnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2007r. (data wpływu 19 października 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowaniem podatkiem VAT sprzedaży działki przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, nabytej od rodziców za emeryturę, z podziału gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30 sierpnia 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowaniem podatkiem VAT sprzedaży działki przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną nabytej od rodziców za emeryturę, z podziału gospodarstwa rolnego.
W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego na terenie dzielnicy X. Wnioskodawca uprawia ziemię, płaci podatek rolny do Urzędu Gminy oraz ubezpieczony jest jako aktywny rolnik w KRUS-ie. Działkę rolną o powierzchni 2,24 ha w 2007r. podzielił na dwie części. Jedną z nich o powierzchni 1,09 ha zamierza sprzedać. Działka ta jest niezabudowana. Na pozostałej części znajduje się dom mieszkalny oraz budynki gospodarczo-magazynowe. Budynki te w części są wynajmowane innym firmom jako powierzchnie magazynowe na działalność gospodarczą. Wnioskodawca twierdzi, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Z tytułu wynajmu powierzchni magazynowej płaci podatek od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz podatek VAT. Działka rolna będąca przedmiotem sprzedaży jest majątkiem osobistym, który Wnioskodawca otrzymał od rodziców w roku 1974 za emeryturę. Co miesiąc składa deklaracje VAT-7. Nigdy nie występował o zwrot podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi obrotu nieruchomościami, a sprzedaż ta podyktowana jest względami finansowymi rodziny. Działka rolna, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać nie jest objęta aktualnym planem zagospodarowania, zaś do planu przeznaczona jest pod zabudowę wielorodzinną.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy sprzedaż wymienionej działki rolnej będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Zdaniem wnioskodawcy, nie jest zobowiązany do naliczenia kupującemu (i odprowadzenie do Urzędu Skarbowego) podatku VAT przy ww. transakcji, ponieważ nie prowadzi obrotu nieruchomościami a przedmiotem transakcji jest działka rolna. Ponadto sprzedaż działek wchodzących w skład osobistego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik opiera się również na decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 06 lutego 2007r. nr 1419/UPP-443-01/EN postanowił zmienić postanowienie organu I instancji i orzeka, iż sprzedaż działek, które wchodzą w skład majątku osobistego nie podlega opodatkowaniu VAT (art. 14 b par. 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa tj. Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w świetle art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl przepisu art.7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż strona jest rolnikiem prowadzącym działalność rolniczą a zatem jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w świetle art. 15 ustawy.
Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folia, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowle i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.
W ocenie tutejszego organu, mając na uwadze powyższe, sprzedaż przez wnioskodawcę działki z całą pewnością będzie miała charakter zarobkowy. Strona jak wynika z treści wniosku, ma zamiar dokonać dostawy działki o powierzchni 1,09 ha, która w chwili obecnej nie jest objęta aktualnym planem zagospodarowania, zaś w stadium do planu przeznaczona jest pod zabudowę wielorodzinną.
Jednocześnie na uwagę zasługuje fakt, że Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto czynność ta ma zostać dokonana w celach zarobkowych, o czym mowa we wniosku cyt: „sprzedaż ta podyktowana jest względami finansowymi rodziny…”.
Powołana przez Podatnika decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dotyczy innego stanu faktycznego. Przedmiotowe rozstrzygnięcie wydane było w indywidualnej sprawie.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż sprzedaż działki pod budownictwo mieszkalne wielorodzinne podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność będzie miała charakter zarobkowy, a sprzedający prowadzi na przedmiotowym gruncie gospodarstwo rolne, oraz wynajmuje innym firmom powierzchnię magazynową na działalność gospodarczą. Grunt nie stanowi majątku osobistego a służył do celów prowadzonej działalności rolniczej oraz wynajmu magazynu. Dostawa gruntów przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 % (art. 41 ust. 1 ustawy).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.
