IPPP1-443-182/07-5/IZ
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2007r. (data wpływu 12.09.2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.10.2007r. i 26.10.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 07.09.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu będącego majątkiem osobistym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni i Jej mąż są rolnikami i wspólnie prowadzą gospodarstwo rolne. Poza tym wynajmują, będące Ich wspólną własnością magazyny, z których dochód rozliczają wspólnie (po 50% każdy). Z tytułu najmu tych magazynów czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest Strona, ale Jej mąż.
W roku 2006 w drodze spadku po zmarłym ojcu oraz w drodze umowy darowizny od swojej matki Strona nabyła grunty rolne, na których prowadziła i prowadzi działalność rolniczą. Otrzymane grunty, stanowiące majątek osobisty Wnioskodawczyni zamierza w najbliższym czasie sprzedać, prawdopodobnie firmie developerskiej. Przedmiotowe grunty, zgodnie z Miejscowym Planem Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego miasta W., który obowiązywał do 31.12.2003r., znajdowały się w obszarze funkcjonalnym oznaczonym symbolem planistycznym: X-77 – strefa możliwości urbanizacyjnych. Obecnie, zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego miasta W. z dnia 10.10.2006r. przedmiotowy teren położony jest w strefie oznaczonej jako (M1).20 tj. teren o przewadze zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż gruntu rolnego będącego majątkiem osobistym zobowiązuje do zapłaty podatku od towarów i usług...
Zdaniem wnioskodawcy, aby taka sprzedaż podlegała opodatkowaniu, musi być dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług. W przypadku dokonania sprzedaży gruntu przez osobę fizyczną z jej majątku osobistego, nie ma ona znamion działań podjętych z zamiarem wykonywania w sposób częstotliwy. Zatem taka sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Strona wskazuje również, iż pogląd taki prezentowany jest przez sądy administracyjne, między innymi: wyrok WSA z dnia 06.09.2006r. sygn. akt I S.A./Wr 1254/05, czy też wyrok WSA z dnia 21.02.2007r. sygn. akt IIIS.A./Wa 4176/06.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez pojęcie towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z ww. przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilości dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte w drodze spadku i darowizny. Strona na przedmiotowych gruntach prowadziła i prowadzi działalność gospodarstwo rolne, jest zatem rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącym usługi rolnicze, korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Ponadto, Pani Alicja Sz. osiąga dochody z wynajmu magazynów, które stanowią wspólną własność z mężem. Zatem prowadzenie działalności rolniczej oraz działalności usługowej (wynajem magazynów) wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w wyżej powołanym art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.
Analiza taka zgodna jest z przepisem art. 4 ust. 3 VI Dyrektywy oraz art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, jak również z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z których wynika, że sporadyczność czynności, względnie jednorazowe ich wykonanie, tworzy z danej osoby podatnika również wówczas, gdy jednorazowe wykonanie czynności są czynnościami wykonywanymi w związku z działalnością producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalnością osób wykonujących wolne zawody.
Zgodnie z powyższym sprzedaż, przeznaczonych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta W. pod zabudowę budownictwa mieszkaniowego, przez Wnioskodawcę prowadzącego gospodarstwo rolne oraz działalność usługową, oznacza wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a Strona dokonując dostawy działać będzie jako podatnik podatku od towarów i usług. W sytuacji tej dostawa przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę kwalifikuje tę czynność jako działalność gospodarczą podejmowaną w celach zarobkowych.
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem opodatkowaniu podlega dostawa terenów zabudowanych oraz terenów przeznaczonych pod zabudowę. Dla prawidłowego określenia i przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.), a w przypadku jego braku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu.
Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe działki są co prawda działkami rolnymi, lecz przeznaczone są pod zabudowę, stąd też nie będzie miał do nich zastosowania ww. przepis, a zatem sprzedaż ich - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu 22% stawką podatkową.
Jednocześnie tut. organ zauważa, iż powołane przez Stronę wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
