• Interpretacja indywidualn...
  11.05.2025

ILPP1/443-1326/09-4/AT

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka (…), przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.61 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.61.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek (…) jest jednostką budżetową prowadzącą na przekazanych przez gminę obiektach sportowych działalność w zakresie sportu i rekreacji. Wnioskodawca nie jest nastawiony na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym mieszkańcom miasta. Jednym z zadań realizowanych przez Ośrodek jest organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych. Aby uatrakcyjnić te imprezy jednostka zakupiła urządzenia rekreacyjne - dmuchańce dla dzieci (zamek, zjeżdżalnię). Generalnie wykorzystywane są one nieodpłatnie podczas imprez organizowanych przez jednostkę na rzecz społeczności (…) albo wynajmowane innym podmiotom (przy wynajmach stosowana jest stawka podatku VAT 22%). W przyszłości Zainteresowany planuje, podczas niektórych imprez organizowanych przez jednostkę, jak również podczas imprez organizowanych przez inne podmioty wystawiać swoje urządzenia i udostępniać je dzieciom i młodzieży odpłatnie. Dzieci korzystałyby z tych urządzeń, po zakupieniu biletu. Wnioskodawca planuje również udostępniać część hali sportowej wraz z urządzeniami rekreacyjnymi dla dzieci stosując za udostępnienie stawkę godzinową.

Usługi związane z udostępnianiem urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane, zgodnie z uzyskaną interpretacją Urzędu Statystycznego dla celów podatkowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00, natomiast udostępnienie stadionów, hal i innych obiektów sportowych na cele sportowe i rekreacyjne jednostka klasyfikuje do grupowania PKWiU 92.61.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku udostępnienia dla dzieci hali sportowej wraz z urządzeniami rekreacyjnymi (opłata według stawki godzinowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z udostępnieniem hali wraz z urządzeniami rekreacyjnymi na cele sportowo-rekreacyjne należy opodatkować 7% stawką VAT, bowiem zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 158 załącznika nr 3 dla usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych stawka podatku VAT wynosi 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wobec powyższego, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 158 wymieniono „usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych”, zaliczone według PKWiU do grupowania 92.61.

Natomiast na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 przedmiotowego załącznika określono jako zwolnione od podatku „usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1 (…)”, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - ex 92, z wyłączeniem m. in.: „usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)”.

Zawarte w załączniku objaśnienie „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania, a umiejscowiona 1 wskazuje, iż dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzącą działalność w zakresie sportu i rekreacji. Wnioskodawca świadczy m. in. usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 polegające na udostępnianiu stadionów, hal i innych obiektów sportowych na cele sportowe i rekreacyjne.

W przedmiotowej sprawie najistotniejszą kwestią jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 „usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych” mieszczą się w katalogu czynności, o których mowa w poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Reasumując, jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 jako „usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych”, to podlegają one opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto zaznacza się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.61, natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.72.12 została wydana odrębna interpretacja nr ILPP1/443-1326/09-3/AT z dnia 19 stycznia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...