IPPP1/443-1088/09-2/IG
Interpretacja indywidualna
z dnia 20 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009r. (data wpływu 02 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT usług przewodnika oraz lekcji muzealnych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 02 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT usług przewodnika oraz lekcji muzealnych.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.
Wnioskodawca jest instytucją kultury działającą w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2001 roku Nr 13, poz. 123) oraz ustawę o muzeach (Dz. U. z 1997 roku Nr 5 poz. 24 z późniejszymi zmianami). W ramach swej działalności Muzeum oprócz opłaty za bilety wstępu pobiera także opłaty za usługi przewodnika, lekcje muzealne itp. Urząd Statystyczny zakwalifikował: prowadzenie lekcji muzealnych oraz oprowadzanie wycieczek przez pracowników Muzeum do PKWiU 92.52.11-00.00 „Usługi muzealnictwa”. Opłatę za usługę przewodnika uiszcza zwiedzający po zakupie biletu wstępu lub w przypadku wstępu bezpłatnego przed zwiedzaniem. Wykupienie usługi przewodnika nie jest obowiązkowe. Przewodnik wykonuje swoją pracę na ekspozycji stałej. Z kolei lekcje muzealne odbywają się na sali edukacyjnej znajdującej się w Muzeum. Do grupy należy wybór czy - chce po lekcji zwiedzać ekspozycję muzealną czy nie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Jaką stawkę zastosować przy opodatkowaniu usług przewodnika oraz „lekcji muzealnych”...
Zdaniem wnioskodawcy usługi muzealnictwa zgodnie z poz. 11 Załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku z wyłączeniem: wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5). Usługa przewodnika muzealnego zdaniem wnioskodawcy jest zwolniona z podatku mimo, że przewodnik wykonuje swoją prace na ekspozycji stałej. Opłata ta nie stanowi opłaty za wstęp do Muzeum, gdyż opłatę tą zwiedzający ponoszą - w przypadku chęci skorzystanie z tej usługi - także w dniach kiedy zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o muzeach (Dz. U. z 1997 roku Nr 5, poz. 24) wstęp do Muzeum jest nieodpłatny. Naszym zdaniem lekcje muzealne jako nie związane ze wstępem na ekspozycję muzealną korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.
Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W pozycji nr 157 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92.5 świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności Muzeum, oprócz opłaty za bilety wstępu pobiera także opłaty za usługi przewodnika, lekcje muzealne itp. Urząd Statystyczny zakwalifikował: prowadzenie lekcji muzealnych oraz oprowadzanie wycieczek przez pracowników Muzeum do PKWiU 92.52.11-00.00 „Usługi muzealnictwa”. Opłatę za usługę przewodnika uiszcza zwiedzający po zakupie biletu wstępu lub w przypadku wstępu bezpłatnego przed zwiedzaniem. Wykupienie usługi przewodnika nie jest obowiązkowe. Przewodnik wykonuje swoją pracę na ekspozycji stałej. Z kolei lekcje muzealne odbywają się na sali edukacyjnej znajdującej się w Muzeum. Do grupy należy wybór czy - chce po lekcji zwiedzać ekspozycję muzealną czy nie.
Usługi muzealnictwa zgodnie z poz. 11 Załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku z wyłączeniem: wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).
W związku z tym, usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w poz. 48 i 49 są opodatkowane stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy. Przy czym należy zauważyć, że pojęcie wstępu jest pojęciem szerszym niż określenie bilet wstępu. Ustawodawca nie określił form ani kategorii wstępu które wyłączył ze zwolnienia. Należy zatem uznać, iż przyjęcie wynagrodzenia w jakiejkolwiek formie jest równoznaczne z wynagrodzeniem za wstęp.Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że mimo iż Muzeum nie sprzedaje biletów wstępu na prowadzone lekcje muzealne, oprowadzanie przez przewodnika zatrudnionego w Muzeum grup zwiedzających po terenie Muzeum, to jest obowiązane do zastosowania stawki 7% dla świadczonych usług, gdyż wstęp do Muzeum na lekcje, prelekcje oraz zwiedzanie muzeum wraz z przewodnikiem jest możliwe dopiero po uiszczeniu stosownej opłaty za te czynności.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przewodnika muzealnego oraz organizowania lekcji muzealnych powiązanych ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych dostępne wyłącznie w przypadku zakupienia biletu uprawniającego do korzystania z usług przewodnika i lekcji muzealnych, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.11-00.00 „usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą”, jako wymienione poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.
Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Jednostkę w stanie faktycznym.
Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.
