• Interpretacja indywidualn...
  18.11.2024

ITPP2/443-938/09/AF

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej na usługi świadczone przez organizację pożytku publicznego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej na usługi świadczone przez organizację pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zawało umowę z Marszałkiem Województwa na realizację usługi polegającej na organizacji wizyty studyjnej dziennikarzy i touroperatorów w ramach projektu: „Zintegrowany system promocji turystycznej” na terenie trzech partnerów projektu, powiatów: o., i. i e.. Projekt, którego dotyczy zlecenie jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Szczegółowy zakres zlecenia określono w umowie, która obejmuje:

* usługi gastronomiczne;

* zabezpieczenie wizyty studyjnej;

* opłaty, bilety wstępu do muzeów i innych obiektów;

* prace tłumaczy i przewodników;

* rejs statkiem

Powyższe zlecenie rozliczono wystawiając fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 22%.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i jako takie może, zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 8 ust. 1), prowadzić odpłatną działalność statutową. Promowanie turystyki jest działalnością statutową Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy zastosowana stawka podatku od towarów i usług jest prawidłowa...

* Czy opisana usługa może skorzystać ze zwolnienia od podatku w związku z faktem współfinansowania ze środków Unii Europejskiej (stawka 0%)...

* Czy opisana usługa może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 do ustawy, poz. 10)...

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług. Opisana we wniosku usługa polegała na organizacji trasy turystycznej i była odpłatna. W związku z tym powinna być opodatkowana tak jak usługa marketingowa – 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zastosowanie zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w przypadku świadczenia usług przewidzianych w statucie, zwolnieniu – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlegają jedynie te usługi, za które odpłatność pokrywana jest ze składek członkowskich. Natomiast pozostałe, za które odpłatność wnoszona jest przez członków w innej formie niż ww. składka lub też dokonywana jest przez inne podmioty niż członkowie, nie mogą korzystać z tego zwolnienia i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (ust. 2 ww. paragrafu).

Stosownie do treści ust. 3 tego paragrafu, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

* z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (ust. 4 ww. paragrafu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie podpisało umowę z Marszałkiem Województwa na realizację kompleksowej usługi, określonej przez Wnioskodawcę jako usługa marketingowa, polegającej na organizacji wizyty studyjnej dziennikarzy i touroperatorów. Powyższa usługa była świadczona odpłatnie, przy czym częściowo była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przedmiotowa usługa nie może być zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, gdyż nie została sfinansowana ze składek członkowskich. Nie może być również objęta stawką podatku w wysokości 0%, ponieważ nie została współfinansowana ze źródeł, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym właściwą stawką dla opisanej we wniosku usługi jest stawka 22%.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...