IPPP1/443-1171/09-2/IG
Interpretacja indywidualna
z dnia 28 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009r. (data wpływu 16 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług związanych z udostępnianiem obiektów na rzecz klientów wykupujących wstęp na dane obiekty w celu wykorzystania ich zgodnie z charakterem obiektów dla potrzeb sportu lub rekreacji - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług związanych z udostępnianiem obiektów na rzecz klientów wykupujących wstęp na dane obiekty w celu wykorzystania ich zgodnie z charakterem obiektów dla potrzeb sportu lub rekreacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej Spółka”) prowadzi działalność na terenie stworzonego przez siebie klubu sportowego (dalej „Klub”). W ramach Klubu Spółka zamierza świadczyć nowy rodzaj usług związanych z udostępnieniem dla celów sportowo-rekreacyjnych następujących obiektów będących na wyposażeniu Klubu:
1. pływalnia,
2. korty tenisowe,
3. boisko do gry w squash, zwanych dalej osobno Obiektem a łącznie Obiektami.
Usługi udostępnienia wyżej wymienionych Obiektów ( Usługi ) będą świadczone na rzecz zarówno klientów indywidualnych, osób prawnych oraz innych podmiotów ( Klienci ) którzy będą mogli korzystać z tych Obiektów poprzez wykupienie wstępu na dany Obiekt lub Obiekty w formie
1. karnetu umożliwiającego wstęp na określony Obiekt w danym okresie rozliczeniowym np. miesiąc kwartał czy też
2. pakietu umożliwiającego korzystanie z większej ilości Obiektów w danym okresie rozliczeniowym np. miesiąc kwartał.
Powyżej wymienione usługi świadczone są z zapewnieniem odpowiednich warunków sanitarnych i zaplecza socjalnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przy sprzedaży Usług związanych z udostępnieniem Obiektów na rzecz Klientów wykupujących wstęp na dane Obiekty w celu wykorzystania ich zgodnie z charakterem Obiektów dla potrzeb sportu lub rekreacji można zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług...
Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług („Ustawa o VAT”), zgodnie z załącznikiem nr 3 do Ustawy o VAT (poz. 158), usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 92.61 - opodatkowane są 7% stawką podatku.
W świetle obowiązujących przepisów przy ustalaniu stawek VAT stosowanych przy świadczeniu usług na terytorium kraju należy uwzględniać klasyfikacje statystyczne PKWiU służące do identyfikacji usług podlegających temu podatkowi.
O tym, czy podatnikowi przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT zgodnie z wyżej wskazanym załącznikiem nr 3 do Ustawy o VAT, w którym wymieniona jest grupa 92.61.10, decyduje zakwalifikowanie świadczonej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Wynika to z art. 8 ust. 3 Ustawy o VAT, w świetle którego usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.
Stanowisko to podzielane jest przez aparat skarbowy. Przykładowo, Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Urząd Skarbowy Łódź Bałuty z dnia 21 września 2007 r. (I USB III/436/22/1/2007/kk) stwierdza:
„podstawą określenia stawki podatku VAT jest zaklasyfikowanie wykonywanych usług do właściwego grupowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Przyjęcie przez podatnika innych kryteriów dla określenia stawki podatku niż oparte na klasyfikacjach wydanych w oparciu o przepisy dotyczące statystyki publicznej jest bezpodstawne.”
W związku z powyższym Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego o dokonanie prawidłowej klasyfikacji.
Pismem z dnia 09 września 2009 r, którego kserokopia została załączona do wniosku (Interpretacja Urzędu Statystycznego ) Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Spółkę że:
„wymienione w piśmie usługi udostępnienia obiektu sportowego (w skład którego wchodzą pływalnia, siłownia, korty tenisowe, boiska do gry w squasha) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników, członków, (karnety, bilety wstępu) w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu mieszczą się w grupowaniu:
Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61.10-00. 00) - wprowadzonej Rozporządzeniem RM z dnia 6 kwietnia 2004r.
Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61.10-00. 00) - wprowadzonej Rozporządzeniem RM z dnia 18 marca 1997r.
Usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) - wprowadzonej Rozporządzeniem RM z dnia 29 października 2008 r. (klasyfikacja jeszcze nie obowiązuje).
Z uwagi na fakt, iż wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% stanowiący załącznik nr 3 do Ustawy o VAT w pozycji 158 wymienia usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.61, stwierdzić należy że świadczone przez Spółkę Usługi sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.61.10-00.00 będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Co do zasady aparat skarbowy podziela przedstawione powyżej wnioski uznając, że można zastosować stawkę 7% VAT do świadczonych usług pod warunkiem, iż przedmiotem usługi jest udostępnienie obiektów sportowych. Spółka przedstawia przykładowe fragmenty interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Interpretacja I US z dnia 21 września 2007 r. (I USB l........) stwierdza: „Ze stanu faktycznego oraz przedłożonej opinii Urzędu Statystycznego z dnia 08 sierpnia 2007r wynika, że usługi świadczone przez podatnika będące usługami obiektu sportowego np. basenu, hali do gier zespołowych, kręgielni, kortu tenisowego polegające na udostępnieniu obiektu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez wykup np. karnetu, biletu wstępu itp. ) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu mieszczą się w grupowaniu pod symbolem PKWiU 92.61.10-00.00 „Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych
Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej z Bydgoszczy z dnia 19 listopada 2008 r. (ITPP1/443-740a/08/MS) stwierdza „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi związane z udostępnieniem obiektów sportowych (hala, boisko, pływalnia, lodowisko) dla szkół na zajęcia sportowe dla klubów sportowych na treningi i zawody, dla osób fizycznych na zajęcia sportowe. Zgodnie z przedstawioną przez Spółkę klasyfikacją usługi świadczone w ramach tej działalności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61 (poz. 158 załącznika nr 3). Odnosząc zatem brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, do świadczenia przedmiotowych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%”
Interpretacja, wydana przez Izbę Skarbową w Kielcach z dnia 8 lutego 2007 r. (PP1/443-187/06) stwierdza:
Poszerzona opinia statystyczna zawiera rozróżnienie dotyczące rodzaju świadczenia, mówi, bowiem o wynajmie” lub udostępnianiu” obiektów sportowych. W przypadku usług wynajmu klasyfikuje je do grupowania PKWiU 70.20.12, natomiast, kiedy mowa jest o usługach udostępniania - PKWiU 92.61.10-00.00”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Należy zauważyć, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jej prawidłowości. Podkreślić bowiem należy, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.