• Interpretacja indywidualn...
  27.07.2025

IBPP2/443-276/10/BW

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010r. (data wpływu 25 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2010r. (data wpływu 1 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy opisane we wniosku usługi w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych według opisanych modelów, tj. modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz modelu interaktywnego, podlegają zwolnieniu z podatku VAT, czy też podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy opisane we wniosku usługi w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych według opisanych modelów, tj. modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz modelu interaktywnego, podlegają zwolnieniu z podatku VAT, czy też podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2010r. (data wpływu 1 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 maja 2010r. znak: IBPP2/443-276/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy (Spółki) jest prowadzenie szkoleń. Wnioskodawca nie ma statusu placówki oświatowej, jednakże w umowie spółki jej przedmiot działalności obejmuje świadczenie usług szkoleniowych.

Aktualnie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mają charakter specjalistyczny i dotyczą instruktażu z zakresu programowania sterowników, konfigurowania programów wizualizacyjnych i programowania robotów. Szkolenia te są skierowane do podmiotów, które w ramach swojej działalności posługują się lub zamierzają posługiwać się tego typu oprogramowaniem i sprzętem.

Wnioskodawca zamierza do swojej oferty szkoleniowej, wprowadzić nowy jego rodzaj, którego formuła prowadzenia przybierze postać warsztatów.

Możliwe są tutaj dwa modele warsztatów:

* model połączony ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania.

Przedmiotem warsztatów będzie instruktaż w zakresie oprogramowania, jednakże warsztaty będą zawsze połączone ze sprzedażą licencji na oprogramowanie albo egzemplarza oprogramowania „demo" na rzecz uczestników warsztatów albo pracowników firm, które taką licencję /egzemplarz zakupią (uczestnikami szkoleń są albo bezpośredni nabywcy licencji /egzemplarza „demo" albo pracownicy firm, które takie licencje /egzemplarze zakupią).

Udział w warsztatach oraz zakup przez uczestnika towaru lub licencji będą elementami nierozerwalnymi. Rodzaj zakupionego oprogramowania (w formie licencji lub egzemplarza „demo") będą omawiane na warsztatach.

Podstawowym celem warsztatów będzie zaznajomienie się z oprogramowaniem i jego możliwościami w praktyce (m.in. z zakupionym oprogramowaniem). Dla podmiotów, które zakupią licencję, będzie to dodatkowy element praktyczny w stosunku do zakupionego towaru. Natomiast dla osób, które zakupią jedynie egzemplarz „demo" oprogramowania, warsztaty m.in. mają zachęcić do zakupu licencji na oprogramowanie w przyszłości. Zdaniem Wnioskodawcy podkreślić przy tym należy, że wersja oprogramowania „demo" będzie sprzedawana jedynie za symboliczną cenę (oprogramowanie nie będzie tutaj pełnić swoich podstawowych funkcji użytkowych, ale ma w głównej mierze zachęcić do zakupu licencji).

Warsztaty będą kładły nacisk na element praktyczny. Uczestnicy będą mogli wymienić się wiedzą i poglądami na temat praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem oprogramowania. W trakcie warsztatów (jednym z jego elementów) będzie panel dyskusyjny między uczestnikami, podczas którego Wnioskodawca umożliwi jedynie uczestnikom wymianę uwag i doświadczeń między sobą. Sam Wnioskodawca (osoby szkolące) nie będzie w tej części warsztatów brał aktywnego udziału (nie będzie przekazywał wiedzy uczestnikom). Dlatego też ta forma szkolenia będzie określana przez niego jako „warsztaty szkoleniowe", a nie jako sensu stricte szkolenie. W przeciwieństwie bowiem do klasycznego szkolenia, w trakcie warsztatów przekaz wiedzy i doświadczenia będzie miał charakter wielokierunkowy, tzn. między uczestnikami oraz szkolącymi i uczestnikami.

* model interaktywny.

W przypadku tego modelu, warsztaty szkoleniowe nie będą się łączyć z zakupem przez uczestników (lub podmioty, które delegowały na warsztaty swoich pracowników) licencji na oprogramowanie lub egzemplarza „demo" oprogramowania. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy przedmiotem warsztatów będą tematy nie dotyczące oprogramowania oferowanego przez Wnioskodawcę lub gdy temat warsztatów będzie dotyczył zagadnień parabiznesowych (np. związane z obniżeniem kosztów działalności).

Podstawowymi cechami tego typu warsztatów będą:

* Interaktywność, tzn. celem warsztatów będzie nie tyle przekazanie wiedzy i doświadczenia przez szkolącego (Spółkę) dla uczestników, ale wymiana wiedzy i doświadczenia pomiędzy uczestnikami oraz uczestnikami i osobami szkolącymi. Przekaz wiedzy i doświadczenia będzie zatem miał tutaj charakter wielokierunkowy.

* Warsztaty będą kładły nacisk na element praktyczny. Uczestnicy będą mogli wymienić się wiedzą i poglądami na temat praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem oprogramowania lub innym tematem warsztatów. W trakcie warsztatów (jednym z jego elementów) będzie panel dyskusyjny, podczas którego Spółka umożliwi jedynie uczestnikom wymianę uwag i doświadczeń między sobą. Spółka (osoby szkolące) nie będzie w tej części warsztatów brała aktywnego udziału (nie będzie przekazywała wiedzy uczestnikom).

Wnioskodawca wskazał, iż wymienione powyżej cechy występują również w pierwszym modelu warsztatów, jednakże różnią się od niego tym, że nie wystąpi element sprzedaży licencji oprogramowania lub egzemplarza „demo" oprogramowania.

Natomiast w piśmie z dnia 31 maja 2010r. (data wpływu 1 czerwca 2010r.) Wnioskodawca przedstawił dodatkowe wyjaśnienia:

1.Klasyfikacja według PKWiU

Na gruncie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), usługi w zakresie przeprowadzania warsztatów, zdaniem Wnioskodawcy, należy klasyfikować do jednego z poniżej wymienionego kodu statystycznego:

a. Warsztaty wg modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania

* 72.20.31-00.00 - Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

* 72.60.10-00.00 - Usługi związane z informatyką, pozostałe.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa klasyfikacja wynika stąd, że świadczone przez niego usługi są formą doradztwa w zakresie oprogramowania.

Zasadniczym celem przeprowadzanych warsztatów nie jest przekazanie wiedzy przez Spółkę (co ma miejsce w przypadku usługi edukacyjnej), ale ma na celu:

* przyczynić się do zapoznania z ofertą Spółki w zakresie oprogramowania,

* praktycznego zapoznania się z produktami Spółki (oprogramowaniem sprzedawanym przez Spółkę),

* wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami warsztatów w zakresie oprogramowania będącego w ofercie Wnioskodawcy,

* sprzedaż oprogramowania oferowanego przez Spółkę.

b. Warsztaty według modelu interaktywnego

Dla warsztatów, których tematem będzie oprogramowanie (nie sprzedawane przez Spółkę)

* 72.20.31-00.00 - Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

* 72.60.10-00.00 - Usługi związane z informatyką, pozostałe.

Dla warsztatów, których tematem będą zagadnienia parabiznesowe

* 74.14.11-00.00- Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania

* 74.14.17-00.00- Usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałe.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa klasyfikacja wynika stąd, że świadczone przez niego usługi są formą doradztwa.

2.Wynagrodzenie za sprzedaż licencji na oprogramowanie/egzemplarza licencji

W trakcie warsztatów sprzedaż licencji/egzemplarza oprogramowania następuje zasadniczo po preferencyjnej cenie (jest to symboliczna kwota). Wynika to stąd, iż ma to na celu:

* przyczynić się do zapoznania z ofertą Wnioskodawcy w zakresie oprogramowania,

* praktycznego zapoznania się z produktami Wnioskodawcy (oprogramowaniem sprzedawanym przez niego),

* wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami warsztatów w zakresie oprogramowania będącego w jego ofercie,

* sprzedaż oprogramowania oferowanego przez niego w pełnym zakresie (a nie w formie demo).

Zdaniem Wnioskodawcy można zatem stwierdzić, że zasadniczy koszt sprzedawanej licencji/egzemplarza wliczony jest w koszt warsztatów.

3.Warsztaty jako usługa odrębna od usług szkoleniowych

Określone we wniosku usługi przeprowadzenia warsztatów w zakresie oprogramowania (albo zagadnień parabiznesowych) w obu wariantach są usługami odrębnymi w stosunku do usług szkoleniowych przeprowadzanych przez niego (usługi szkoleniowe Wnioskodawca traktuje jako usługi edukacyjne). Wynika to głównie z różnicy zasad i metodologii ich przeprowadzania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane powyżej w pkt 1 usługi w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych według obu ww. modelów, tj.

1. modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz

2. modelu interaktywnego,

- podlegają zwolnieniu z podatku VAT, czy też podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w tej ustawie. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy o VAT. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „ Usługi w zakresie edukacji". Użycie przez ustawodawcę „ex" przy grupowaniu PKWiU korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Oznacza to, że zwolnione z podatku VAT są wyłącznie „Usługi w zakresie edukacji należące do grupy 80 PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku warsztatów szkoleniowych, jakie zamierza świadczyć, zarówno w przypadku modelu (a), jak i modelu (b) nie są to usługi edukacyjne sensu stricte. Wynika to stąd, iż:

* W przypadku modelu (a) - warsztaty są połączone ze sprzedażą licencji łub towaru. Są to elementy nierozerwalne. Rodzaj zakupionego oprogramowania (w formie licencji lub egzemplarza „demo") będą omawiane na warsztatach.

* Zarówno w przypadku modelu (a), jak i modelu (b) - warsztaty mają charakter interaktywny, przekazanie wiedzy nie ma charakteru jednokierunkowego, tzn. szkolący - uczestnik, ale przekazanie wiedzy następuje wielokierunkowo, tj. uczestnik - uczestnik oraz szkolący - uczestnik. Temu też ma służyć panel dyskusyjny) gdzie Spółka może w ogóle nie uczestniczyć aktywnie w przekazywaniu wiedzy. Panel dyskusyjny jest wprawdzie jednym z elementów warsztatów (nie jest to główny element), jednakże taki element występuje.

Z uwagi na powyższe cechy, Wnioskodawca wyodrębnił ten model szkolenia w ramach swojej oferty szkoleniowej. Zdaniem Wnioskodawcy, formuła prowadzenia szkolenia z uwzględnieniem ww. elementów jest bliższa warsztatom, a nie klasycznej usłudze edukacyjnej, gdzie przekaz wiedzy i doświadczenia jest wyłącznie jednokierunkowy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, organizacja i przeprowadzanie warsztatów szkoleniowych według obu ww. modelów, tj. (a) modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz (b) modelu interaktywnego podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%. Nie są to bowiem usługi edukacyjne.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie jego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 tegoż załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. wyżej ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Należy tutaj także zauważyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy (Spółki) jest prowadzenie szkoleń. Wnioskodawca nie ma statusu placówki oświatowej, jednakże w umowie spółki przedmiot działalności obejmuje świadczenie usług szkoleniowych.

Aktualnie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mają charakter specjalistyczny i dotyczą instruktażu z zakresu programowania sterowników, konfigurowania programów wizualizacyjnych i programowania robotów. Szkolenia te są skierowane do podmiotów, które w ramach swojej działalności posługują się lub zamierzają posługiwać się tego typu oprogramowaniem i sprzętem.

Wnioskodawca zamierza do swojej oferty szkoleniowej, wprowadzić nowy jego rodzaj, którego formuła prowadzenia przybierze postać warsztatów.

I tak Wnioskodawca wskazał, że możliwe są tutaj dwa modele warsztatów:

1. model połączony ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania.

Przedmiotem warsztatów będzie instruktaż w zakresie oprogramowania, jednakże warsztaty będą zawsze połączone ze sprzedażą licencji na oprogramowanie albo egzemplarza oprogramowania „demo" na rzecz uczestników warsztatów albo pracowników firm, które taką licencję /egzemplarz zakupią (uczestnikami szkoleń są albo bezpośredni nabywcy licencji /egzemplarza „demo" albo pracownicy firm, które takie licencje /egzemplarze zakupią).Wnioskodawca wskazał, że udział w warsztatach oraz zakup przez uczestnika towaru lub licencji będą elementami nierozerwalnymi. Rodzaj zakupionego oprogramowania (w formie licencji lub egzemplarza „demo") będą omawiane na warsztatach.Wnioskodawca podkreślił, że wersja oprogramowania „demo" będzie sprzedawana jedynie za symboliczną cenę (oprogramowanie nie będzie tutaj pełnić swoich podstawowych funkcji użytkowych, ale ma w głównej mierze zachęcić do zakupu licencji). Dla podmiotów, które zakupią licencję, będzie to dodatkowy element praktyczny w stosunku do zakupionego towaru. Natomiast dla osób, które zakupią jedynie egzemplarz „demo" oprogramowania, warsztaty m.in. mają zachęcić do zakupu licencji na oprogramowanie w przyszłości. Zdaniem Wnioskodawcy można zatem stwierdzić, że zasadniczy koszt sprzedawanej licencji/egzemplarza wliczony jest w koszt warsztatów.Wnioskodawca ponadto wskazał, że przedmiotowe warsztaty będą kładły nacisk na element praktyczny. Uczestnicy będą mogli wymienić się wiedzą i poglądami na temat praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem oprogramowania. W trakcie warsztatów (jednym z jego elementów) będzie panel dyskusyjny między uczestnikami, podczas którego Wnioskodawca umożliwi jedynie uczestnikom wymianę uwag i doświadczeń między sobą. Sam Wnioskodawca (osoby szkolące) nie będzie w tej części warsztatów brał aktywnego udziału (nie będzie przekazywał wiedzy uczestnikom). Dlatego też ta forma szkolenia będzie określana przez niego jako „warsztaty szkoleniowe", a nie jako sensu stricte szkolenie, W przeciwieństwie bowiem do klasycznego szkolenia, w trakcie warsztatów przekaz wiedzy i doświadczenia będzie miał charakter wielokierunkowy, tzn. między uczestnikami oraz szkolącymi i uczestnikami.

2. model interaktywny

W przypadku tego modelu, warsztaty szkoleniowe nie będą się łączyć z zakupem przez uczestników (lub podmioty, które delegowały na warsztaty swoich pracowników) licencji na oprogramowanie lub egzemplarza „demo" oprogramowania. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy przedmiotem warsztatów będą tematy nie dotyczące oprogramowania oferowanego przez Wnioskodawcę lub gdy temat warsztatów będzie dotyczył zagadnień parabiznesowych (np. związane z obniżeniem kosztów działalności).

Podstawowymi cechami tego typu warsztatów będą:

* Interaktywność, tzn. celem warsztatów będzie nie tyle przekazanie wiedzy i doświadczenia przez szkolącego (Spółkę) dla uczestników, ale wymiana wiedzy i doświadczenia pomiędzy uczestnikami oraz uczestnikami i osobami szkolącymi. Przekaz wiedzy i doświadczenia będzie zatem miał tutaj charakter wielokierunkowy.

* Warsztaty będą kładły nacisk na element praktyczny. Uczestnicy będą mogli wymienić się wiedzą i poglądami na temat praktycznych aspektów związanych z funkcjonowaniem oprogramowania lub innym tematem warsztatów. W trakcie warsztatów (jednym z jego elementów) będzie panel dyskusyjny, podczas którego Spółka umożliwi jedynie uczestnikom wymianę uwag i doświadczeń między sobą. Spółka (osoby szkolące) nie będzie w tej części warsztatów brała aktywnego udziału (nie będzie przekazywała wiedzy uczestnikom).

Wnioskodawca wskazał, iż powyżej wymienione cechy występują również w pierwszym modelu warsztatów, jednakże różnią się od niego tym, że nie wystąpi element sprzedaży licencji oprogramowania lub egzemplarza „demo" oprogramowania.

W piśmie z dnia 31 maja 2010r. Wnioskodawca w stwierdził, iż na gruncie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), usługi w zakresie przeprowadzania warsztatów, jego zdaniem, należy klasyfikować do jednego z poniżej wymienionego kodu statystycznego:

a,Warsztaty wg modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania:

* 72.20.31-00.00 - Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

* 72.60.10-00.00 - Usługi związane z informatyką, pozostałe.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa klasyfikacja wynika stąd, że świadczone przez niego usługi są formą doradztwa w zakresie oprogramowania.

Zasadniczym celem przeprowadzanych warsztatów nie jest przekazanie wiedzy przez Spółkę (co ma miejsce w przypadku usługi edukacyjnej), ale ma na celu:

* przyczynić się do zapoznania z ofertą Spółki w zakresie oprogramowania,

* praktycznego zapoznania się z produktami Spółki (oprogramowaniem sprzedawanym przez Spółkę),

* wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami warsztatów w zakresie oprogramowania będącego w ofercie Wnioskodawcy,

* sprzedaż oprogramowania oferowanego przez Spółkę.

b.Warsztaty według modelu interaktywnego

Dla warsztatów, których tematem będzie oprogramowanie (nie sprzedawane przez Spółkę)

* 72.20.31-00.00 - Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

* 72.60.10-00.00 - Usługi związane z informatyką, pozostałe.

* Dla warsztatów, których tematem będą zagadnienia parabiznesowe

* 74.14.11-00.00- Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania

* 74.14.17-00.00- Usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałe.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa klasyfikacja wynika stąd, ze świadczone przez Spółkę usługi są formą doradztwa.

Wnioskodawca stwierdził także, że określone we wniosku usługi przeprowadzenia warsztatów w zakresie oprogramowania (albo zagadnień parabiznesowych) w obu wariantach są usługami odrębnymi w stosunku do usług szkoleniowych przeprowadzanych przez niego (usługi szkoleniowe Wnioskodawca traktuje jako usługi edukacyjne). Wynika to głównie z różnicy zasad i metodologii ich przeprowadzania.

Biorąc pod uwagę powołany wyżej stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile opisane we wniosku usługi w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych według obu ww. modelów, tj.:

1. modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz

2. modelu interaktywnego

zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU:

* 72.20.31-00.00 - Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

* 72.60.10-00.00 - Usługi związane z informatyką, pozostałe,

natomiast warsztaty, których tematem będą zagadnienia parabiznesowe do grupowania:

* 74.14.11-00.00- Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania

* 74.14.17-00.00- Usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałe,

to przedmiotowe usługi (warsztaty), jako niewymienione w katalogu usług zwolnionych od podatku od towarów i usług zawartym w załączniku nr 4 do ustawy o VAT oraz przepisach wykonawczych do ustawy, nie mogą korzystać ze zwolnienia podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż usługi zaklasyfikowane według PKWiU pod ww. symbolami nie zostały również wymienione wśród usług korzystających z preferencyjnej stawki podatku VAT, tym samym winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że organizacja i przeprowadzanie warsztatów według obu wymienionych we wniosku modelów, tj. modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania oraz modelu interaktywnego oraz warsztaty, których tematem będą zagadnienia parabiznesowe, podlegać będą opodatkowaniu według stawki 22%, należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż jak wynika z wniosku, w przypadku usługi w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów według modelu opisanego we wniosku w pkt 1 lit. a, tj. według modelu połączonego ze sprzedażą licencji na oprogramowanie lub egzemplarza oprogramowania zasadniczy koszt sprzedawanej licencji/ oprogramowania wliczony jest w koszt warsztatów. Udział w warsztatach oraz zakup przez uczestnika towaru lub licencji będą elementami nierozerwalnymi.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych.

Podkreślić tutaj także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług (w zakresie organizacji i przeprowadzania warsztatów szkoleniowych według obu ww. modelów) oraz warsztatów, których tematem będą zagadnienia parabiznesowe – według PKWiU.

Należy bowiem zauważyć, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług według PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...