ITPP1/443-379/10/MS
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 20 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla usług w zakresie organizacji kolonii, obozów i innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży na terenie schroniska – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie organizacji kolonii, obozów i innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży na terenie schroniska.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Centrum jest zespołem placówek oświatowo-wychowawczych utworzonym na mocy Uchwały Rady Powiatu z dnia 9 grudnia 2003 r. Jednostka działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zapewniając warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego (art. 1, pkt 15). Organem prowadzącym dla Centrum jest Powiat. Nadzór pedagogiczny nad Jednostką sprawuje Kurator Oświaty. Centrum realizuje cele edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne, sportowo-rekreacyjne, kulturalno-oświatowe i turystyczno-krajoznawcze dla dzieci i młodzieży w oparciu o Statut Centrum. Jednostka prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
W skład zespołu placówek oświatowo-wychowawczych pod nazwą Centrum wchodzą:
* Międzyszkolny Ośrodek Sportowy,
* Ognisko Pracy Pozaszkolnej,
* Szkolne Schronisko Młodzieżowe,
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy - system oświaty obejmuje między innymi placówki oświatowo-wychowawcze, w tym Szkolne Schroniska Młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
W dniu 18 stycznia 2010 r. Centrum zwróciło się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Gdańsku o dokonanie weryfikacji rodzajów działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007), ponieważ poprzednie opisy rodzajów działalności nie odpowiadały w pełni stanowi faktycznemu. W odpowiedzi na zapytanie Jednostki Urząd wydał zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z wydrukowaną dodatkową informacją o wszystkich rodzajach działalności wpisanych do rejestru podmiotów. I tak:
* Centrum (nr ident. regon …) ma wpisane w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej następujące rodzaje wykonywanej działalności: pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 2007-8551z), pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 2007-8552z), pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 2007-8559b);
* Międzyszkolny Ośrodek Sportowy: pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 2007-8551z), działalność wspomagająca edukację (PKD 2007-8560z), pozostała działalność związana ze sportem (PKD 2007-9319z);
* Ognisko Pracy Pozaszkolnej: pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 2007-8552z), działalność wspomagająca edukację (PKD 2007-8560z);
* Szkolne Schronisko Młodzieżowe: obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 2007-5520z), działalność w zakresie informacji turystycznej (PKD 2007-7990b), działalność wspomagająca edukację (PKD 207-8560z).
Centrum prowadzi działalność ukierunkowaną na edukację dzieci i młodzieży w rozumieniu zapisów ustawy o systemie oświaty. W ramach tych działań w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla wychowanków Szkolnego Schroniska Młodzieżowego organizowane są kolonie, obozy i inne formy wypoczynku o charakterze edukacyjnym (art. 92a pkt 1). W swojej działalności Centrum świadczy również usługi wynajmu pomieszczeń i sprzętu osobom indywidualnym oraz podmiotom gospodarczym, które to usługi z dniem 1 sierpnia 2009 r. objęte zostały podatkiem VAT. Jednakże podstawowym zadaniem realizowanym w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym jest zapewnienie tanich miejsc noclegowych dla dzieci i młodzieży w połączeniu z działalnością oświatowo-wychowawczą. Odpłatność wnoszona za te usługi stanowi dochód Centrum, które w całości przekazuje te dochody na działalność statutową Centrum.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zespół placówek oświatowo-wychowawczych o nazwie Centrum jest zwolniony od podatku od towarów i usług w zakresie organizacji kolonii, obozów i innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży przebywających na terenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek. Centrum jest jednostką objętą systemem oświaty. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty - ilekroć w przepisach jest mowa bez bliższego określenia o uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków.
Dzieci i młodzież przebywająca w grupach zorganizowanych na terenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego podczas organizowanych obozów szkoleniowych i biwaków integracyjnych stają się na okres pobytu wychowankami tej placówki, a zatem według Wnioskodawcy organizacja obozów i biwaków na terenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego jest usługą zwolnioną od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).
Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.
W myśl § 12 ust. 1 pkt 15, obowiązującego od 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Wskazać należy, iż tożsame przepisy w tym zakresie - do dnia 31 grudnia 2009 r., zawarte były w § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).
Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje:
1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne;
2. szkoły:
1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
4. artystyczne;
3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
7. Ochotnicze Hufce Pracy - w zakresie kształcenia i wychowania ich uczestników;
8. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
9. biblioteki pedagogiczne;
10. kolegia pracowników służb społecznych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zespołem placówek oświatowo-wychowawczych, a działając na podstawie ustawy o systemie oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego. W ramach swoich działań, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla dzieci i młodzieży na terenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego organizowane są kolonie, obozy i inne formy wypoczynku o charakterze edukacyjnym.
Analiza powołanego przepisu § 12 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r., na tle przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie przysługuje wyłącznie w sytuacji świadczenia usług obozów, kolonii organizowanych na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
A zatem zwolnienie wynikające z powołanego przepisu nie znajdzie zastosowania, bowiem ze stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawca świadczył usługi w zakresie wskazanym w tym przepisie. Co prawda Szkolne Schronisko Młodzieżowe jest jednostką wskazaną w powołanym przepisie, jednakże nie można uznać, iż przebywanie dzieci i młodzieży w grupach zorganizowanych na terenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w czasie trwania zorganizowanych tam kolonii i obozów przesądza o tym, iż stają się tym samym wychowankami tej placówki. Zwolnienie to znajdzie zastosowanie wyłącznie, jeżeli Wnioskodawca świadczy usługi obozów, kolonii i innych form wypoczynku na rzecz dzieci i młodzieży ze swojej jednostki.
Wobec powyższego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych w tym zakresie na zasadach ogólnych, mając jednocześnie na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 8 ust. 3 ustawy.
Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.
Należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy Podatnik organizuje wypoczynek dla dzieci i młodzieży w formie kolonii, obozów i dokonuje zakupów usług albo towarów od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, to organizacja tych kolonii, obozów jest usługą w zakresie turystyki. W tej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 119 ustawy o VAT, zgodnie, z którym usługa taka będzie objęta szczególną procedurą opodatkowania marży i będzie podlegała opodatkowaniu w całości podstawową stawką VAT.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.