• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP2/443-467/10/ASz

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010r. (data wpływu 25 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2010r. (data wpływu 24 czerwca 2010r.) oraz pismem z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 19 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie samochodów ratowniczo-gaśniczych wraz z wyposażeniem na rzecz Gminy z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2010r. (data wpływu 24 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie samochodów ratowniczo-gaśniczych wraz z wyposażeniem na rzecz Gminy z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Ww. wniosek został dodatkowo uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 19 lipca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lipca 2010r. znak: IBPP2/443-467/10/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Gmina), jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe, podjęta decyzję o zakupie dwóch samochodów ratowniczo-gaśniczych wraz z wyposażeniem dla działających na terenie Gminy jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w Ś i w B. W związku z powyższym, został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, który będzie współfinansowany ze środków UE. Samochody te będą w całości sfinansowane ze środków własnych Gminy oraz dotacji z UE (nie przewiduje się współfinansowania ze środków Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP).

Dostawa 2 (słownie: dwóch) sztuk fabrycznie nowych średnich samochodów ratowniczo - gaśniczych kategorii 2 (uterenowionych) o pojemności zbiornika na wodę min. 2500 dm3 dla:

1. Ochotniczej Straży Pożarnej w Ś,

2. Ochotniczej Straży Pożarnej w B,

wraz z wyposażeniem - zestaw ratowniczego sprzętu hydraulicznego, zestaw ratownictwa medycznego, drabina pożarnicza, aparaty nadciśnieniowe, motopompa pożarnicza, motopompa pływająca, wentylator oddymiający, ubranie strażackie specjalne, sygnalizator bezruchu, pilarka łańcuchowa, detektor gazów, latarki, prądownice wodne, prądownice pianowe, wytwornica pianowa, rozdzielacz kulowy, smoki ssawne, pływak do smoka, wąż tłoczony do pomp pożarniczych, wąż ssawny, kurtyna wodna, wysysacz i inny drobny sprzęt.

W dniu 24 czerwca 2010r. wpłynęło pismo, w którym Wnioskodawca informuje, że faktura wskaże, jako finansującego Gminę Ś z doprecyzowaniem dla potrzeb jednostek ochrony przeciwpożarowej – OSP w Ś i OSP w B.

Ponadto pismo z dnia 15 lipca 2010r., będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-467/10/ASz, zawiera informacje w tym samym zakresie, tj. że faktura wskaże, jako finansującego Gminę Ś z doprecyzowaniem dla potrzeb jednostek ochrony przeciwpożarowej – OSP w Ś i OSP w B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana dla dostawy dwóch samochodów ratowniczo - gaśniczych wraz z wyposażeniem, finansowanej zgodnie z obowiązkiem ustawowym przez Gminę (art. 7 ust. 14 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 32. ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej dla Ochotniczych jednostek ochrony przeciwpożarowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa samochodów ratowniczo-gaśniczych finansowana jest zgodnie z ustawowym obowiązkiem (art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej), finansowana przez Gminę. Gmina jest zamawiającym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę tychże samochodów, a dostawa następuje na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej - Ochotniczych Straży Pożarnych w B i Ś. Dodać należy, że ustawowo przyjęta została konstrukcja finansowania wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej przez gminę. Brak jest podstaw prawnych umożliwiających przekazania środków finansowych przez Gminę OSP. Przez co przepis art. 41 ust. 10 w odniesieniu do OSP byłby pusty.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, stawkę 7% stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Ponieważ niewątpliwie przedmiotowe samochody wraz z wyposażeniem objęte są poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, oraz nabywane są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej do dostawy stosować należy stawkę podatku VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na fakturze dokumentującej sprzedaż towarów jako finansujący wskazana zostanie Gmina Ś.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż tut. organ w wezwaniu z dnia 14 lipca 2010r. prosił o wyjaśnienie, kto będzie wskazany na fakturze jako nabywca i na rzecz kogo zostanie wystawiona faktura.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca poinformował, iż faktura wskaże jako finansującego Gminę Ś.

Zatem tut. organ przyjął, iż to właśnie Gmina Ś będzie wskazana na fakturze jako nabywca i na nią zostanie wystawiona faktura.

Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, warunki w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...