ITPP1/443-475a/10/MN
Interpretacja indywidualna
z dnia 16 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r., (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT na usługi świadczone w ramach zawartej umowy outsourcingowej (PKWiU 74.50.25-00.20) – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki VAT na usługi świadczone w ramach zawartej umowy outsourcingowej (PKWiU 74.50.25-00.20).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której podpisała umowę outsourcingową o świadczenie usług na rzecz Spółki z o.o. w zakresie prowadzenia baru wegetariańskiego. Z umowy tej wynika zakres świadczonych przez Panią usług oraz sposób ustalania należnego wynagrodzenia. Jest Pani odpowiedzialna za prowadzenie baru, a w szczególności zajmuje się produkcją posiłków i napoi, a następnie sprzedażą tych produktów i ewidencją sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej spółki z o.o. Do Pani zadań należy także nadzór i zarządzanie oraz wykonywanie wszelkich czynności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania baru. Realizację wszystkich tych zadań wykonuje Pani osobiście wraz z zatrudnionym przez Panią pracownikiem. Spółka oddaje Pani do dyspozycji zaplecze gospodarcze, sprzętowe i surowcowe.
Sprzedaż ewidencjonowana jest za pomocą kasy fiskalnej, należącej do Spółki z o.o. Ponieważ Pani działalność polega głównie na przygotowywaniu oraz sprzedaży posiłków, dlatego też zakwalifikowała Pani działalność, jako świadczenie usług gastronomicznych.
Ponadto w pozycji nr 56 wniosku (Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań) przedstawionego w poz. 55) wskazała Pani, iż w celu ustalenia klasyfikacji świadczonych usług wystąpiła Pani do Urzędu Statystycznego w Ł. o nadanie symbolu klasyfikacji usług. Świadczone przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.50.25-00.20 „usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pozostałego personelu".
W związku z powyższym zadano pytanie:
Czy w ramach podpisanej umowy może Pani zakwalifikować ww. usługi jako „działalność gastronomiczną” i czy może Pani wystawiać faktury VAT za te usługi ze stawką VAT w wysokości 7% i 22%...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.50.25-00.20 „usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pozostałego personelu". Taka klasyfikacja wynika z pisma Urzędu Statystycznego w Ł. , stanowiącego odpowiedź na Pani wniosek złożony w celu ustalenia klasyfikacji świadczonych usług.
W Pani opinii, usługi te dotyczą konkretnie usług gastronomicznych. W celu wywiązania się z powierzonych Pani zadań, otrzymuje Pani od zleceniodawcy niezbędne surowce, sprzęt i zaplecze gospodarcze. Wykonuje Pani również inne czynności niezbędne do funkcjonowania w należytym porządku baru (sprzątanie, nadzór, uzupełnianie surowców). Zleceniodawca zobowiązuje Panią również do ewidencjonowania swojego obrotu na kasie fiskalnej, należącej do Zleceniodawcy. W związku z powyższym efektem świadczonych przez Panią usług jest praca, polegająca na przygotowaniu, a następnie sprzedaniu posiłków.
Wynagrodzenie Pani jest ustalone procentowo do wysokości miesięcznego obrotu uzyskanego przez Zleceniodawcę. Wystawia Pani faktury VAT za usługi gastronomiczne w rozbiciu na stawki VAT w wysokości 7% i 22%, uwzględniając strukturę sprzedaży wynikającą z raportu fiskalnego Zleceniodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 (…).
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.
Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze. zm.).
Co do zasady, stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – zgodnie z art. 41 ust. 2- stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 art. 114 ust. 1.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.50.25-00.20 „Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pozostałego personelu”, opodatkowane są stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, gdyż nie zostały one wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług i przepisach wykonawczych ani jako zwolnione, ani jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT.
Bez znaczenia natomiast pozostaje fakt, iż efektem świadczonej przez Panią usługi jest przygotowanie i sprzedaż posiłków.
Jednocześnie wskazać należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do weryfikacji klasyfikacji usług, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Końcowo zaznaczyć należy, iż zgodnie z treścią art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z powyższym załączone do złożonego przez Panią wniosku dokumenty, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.