• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP1/443-771/10/EA

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010r. (data wpływu 13 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 19 października 2010r.), w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochotniczej straży pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochotniczej straży pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 19 października 2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-771/10/EA z dnia 11 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z ogłoszonym pod koniec roku 2009 naborem wniosków o dofinansowanie działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2007 - 2013, IV Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, 4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom, - projekty dotyczące jednostek odpowiedzialnych za podejmowanie działań ratowniczych, Wnioskodawca postanowił złożyć wniosek o dofinansowanie projektu polegającego na wyposażeniu jednostki ochotniczej straży pożarnej z terenu Gminy K. w fabrycznie nowy samochód ratowniczo - gaśniczy na cele ochrony przeciwpożarowej. W wyniku przeprowadzonego postępowania dotyczącego naboru partnera/partnerów w celu realizacji projektu Wnioskodawca zawarł umowę partnerską z Ochotniczą Strażą Pożarną w K. Zgodnie z § 3 umowy partnerskiej z dnia 17.12.2009 roku zakres rzeczowy projektu obejmuje nabycie samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w K., które dokonane będzie w trybie udzielenia zamówienia publicznego, a następnie przekazanie nabytego samochodu ratowniczo-gaśniczego do eksploatacji - na podstawie odrębnej umowy - jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w K. celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie jej działania. Wnioskodawca jako lider projektu zobowiązał się do reprezentowania partnerstwa, zarządzania projektem oraz ponoszenia odpowiedzialności za działania formalne i proceduralne związane z ubieganiem się o dofinansowanie - § 5. Obowiązkiem partnera (OSP K.) jest zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Miasta i Gminy K. poprzez zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom, ochronę przeciwpożarową dzięki przekazanemu pojazdowi ratowniczo -gaśniczemu. Dnia 21.12.2009 roku został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa P., Departamencie Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych RPO wniosek o dofinansowanie projektu: "..." Kluczowym wskaźnikiem produktu realizacji projektu jest liczba zakupionych wozów pożarniczych wyposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof. Istotą złożonego wniosku oraz przyznania dofinansowania jest przekazanie zakupionego pojazdu jednostce odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych - jednostka OSP w K. W harmonogramie wydatków zawarto pozycje zakup pojazdu który będzie opodatkowany stawką podatku VAT 7%. Złożony wniosek przeszedł pozytywnie kontrolę formalną oraz merytoryczną w wyniku czego dnia 30 kwietnia 2010 roku została podpisana z Urzędem Marszałkowskim umowa o dofinansowanie projektu. W dniu 14.04.2010 został ogłoszony przez Wnioskodawcę przetarg nieograniczony na dostawę fabrycznie nowego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP w K. W wyniku przeprowadzonej procedury otrzymano 2 oferty, obie ze stawką podatku VAT 7%. Dnia 27 kwietnia podano do publicznej widomości informację o wyborze oferty, a umowę z dostawcą podpisano 7 maja 2010 roku. Zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz warunkami realizacji projektu zakupiony pojazd ma trafić w użytkowanie Ochotniczej Straży Pożarnej. Dostawa pojazdu nastąpiła w dniu 4 czerwca 2010 roku pojazd został odebrany bez zastrzeżeń, wykonawca wystawił fakturę ze stawką podatku 7%. Dnia 7 czerwca 2010 roku została podpisana umowa, której celem jest przekazanie przez Wnioskodawcę jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w K. w nieodpłatne użytkowanie zakupionego samochodu ratowniczo - gaśniczego wykonanego na podwoziu Mercedes - Benz Atego 1329 AF z napędem 4x4. Zakup samochodu pożarniczego był możliwy dzięki realizacji projektu „...” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2007 - 2013. Przekazany pojazd ma usprawnić działania jednostki OSP w K. w zakresie sprawnego i szybszego udzielania pomocy oraz zapewnienia większej ochrony przeciwpożarowej. W chwili obecnej zakupiony samochód ratowniczo gaśniczy jest na wyposażeniu OSP K. i czynnie bierze udział w akcjach ratowniczych. Wnioskodawca jako lider projektu złożył wniosek o płatność końcową. W wyniku oceny merytorycznej wniosku została zakwestionowana stawka podatku VAT zastosowana przy zakupie pojazdu. Instytucja wdrażająca zażądała indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej odnośnie stawki podatku VAT w projekcie.

Faktura dokumentująca zakup samochodu ratowniczo - gaśniczego posiada następujący opis:

Nabywca: Miasto i Gmina K., Dostawa dla Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej, Ochotniczej Straży Pożarnej w K., Dostawa przeznaczona na cele Ochrony Przeciwpożarowej. Faktura nie określa odrębnie płatnika - podmiotu finansującego zakup. Płatnikiem faktury było Miasto i Gmina K.

Zgodnie z postanowieniami umowy partnerskiej pomiędzy Beneficjentem - Miastem i Gminą K. a partnerem - OSP w K., strony ustaliły, iż wkład krajowy w projekcie zostanie zapewniony przez Beneficjenta. W związku z wyłożeniem całości środków na realizację przedsięwzięcia przez Beneficjenta nie przewiduje się żadnych rozliczeń z Partnerem.

Zgodnie z zasadami realizowanego projektu oraz postanowieniami zawartej umowy partnerskiej pomiędzy Miastem i Gminą K. a OSP w K. właścicielem samochodu ratowniczo - gaśniczego jest Wnioskodawca.

Zakupiony pojazd został nieodpłatnie przekazany do jednostki OSP w K. na podstawie zawartej umowy przekazania majątku trwałego w nieodpłatne użytkowanie z dnia 7 czerwca 2010 roku. W chwili obecnej zakupiony samochód stanowi wyposażenie Ochotniczej Straży Pożarnej w K.

Wskazany we wniosku samochód ratowniczo - gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Przedmiotem dostawy był fabrycznie nowy i oznakowany samochód ratowniczo gaśniczy dla jednostki OSP, jest to towar ujęty w załączniku nr 3 u.p.t.u. pod pozycją 129:

Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej - Sprzęt przewozowo-samochodowy

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej. Pojazd stanowi wyposażenie Ochotniczej Straży Pożarnej w K., której zadaniem jest zapewnienie ochrony przeciwpożarowej m.in. na terenie Miasta i Gminy K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana stawka podatku VAT 7% przez Wnioskodawcę przy zakupie samochodu ratowniczo - gaśniczego dla jednostki OSP w K. na cele ochrony przeciwpożarowej jest prawidłowa...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy zakupie samochodu ratowniczo gaśniczego dla jednostki OSP K. na cele ochrony przeciwpożarowej słusznie zastosowano stawkę podatku w wysokości 7%. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej u.p.t.u.) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust 1. W załączniku nr 3 w pozycjach 129 - 134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”. Warunki ograniczające zastosowania stawki 7% dla powyższego przypadku zostały określone w art. 41 ust. 10 tj.: stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w pozycjach 129 -134 załącznika 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Zatem stosowanie obniżonej stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 u.p.t.u. uzależnione jest łącznie od spełnienia 3 warunków:

towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w załączniku nr 3 u.p.tu. w poz. 129-134,

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

dostawa ma miejsce na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

W związku z realizacją przez Wnioskodawcę w partnerstwie z jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej w K. projektu pn.: „....”, Wnioskodawca spełnia wszystkie w/w warunki. Należy zwrócić uwagę na fakt, że zakup pojazdu w ramach projektu możliwy jest tylko i wyłącznie pod warunkiem przekazania go jednostce ochotniczej straży pożarnej.

Ad a.

Przedmiotem dostawy był fabrycznie nowy i oznakowany samochód ratowniczo gaśniczy dla jednostki OSP, jest to towar ujęty w załączniku nr 3 u.p.t.u. pod pozycją 129:

Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej - Sprzęt przewozowo-samochodowy 1) pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Ad b.

Zakupiony towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Po dokonaniu zakupu samochód ratowniczo - gaśniczy został przekazany w nieodpłatne użytkowanie jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w K. OSP K. jest zarejestrowana w Krajowym Systemie Ratownictwa Gaśniczego. Główne cele działania stowarzyszenia OSP K. zostały określone w statucie i są to m.in.:

prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,

branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, innych klęsk i zdarzeń,

informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i sposobach ochrony przed nimi oraz przygotowanie jej do czynnego udziału w ochronie przeciwpożarowej.

Ad c.

Dostawa ma miejsce na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dostawcą jest P. S. „B." Sp. z o.o. Odbiorcą dostawy Miasto i Gmina K. z przeznaczeniem dla Ochotniczej Straży Pożarnej w K.

Zgodnie z treścią art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229) wynika, że jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Jednakże nie można zaakceptować stanowiska, że skoro gmina nie została wymieniona w art. 15 ustawy to dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika 3 do ustawy podatkowej na cele ochrony przeciwpożarowej, gdy nabywcą jest gmina podlega opodatkowaniu według stawki 22 %. Przy rozpatrywaniu niniejszej sprawy nie można pominąć art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Pierwszy z tych przepisów stanowi, iż koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Drugi z kolei stanowi, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

W tym stanie rzeczy przyjąć należy, iż skoro z ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, jakie jednostki organizacyjne są jednostkami ochrony przeciwpożarowej i kto ponosi koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, nie można dokonać wykładni przepisu art. 41 ust. 10 u.p.tu. jedynie w oparciu o wykładnię językową i niepełną wykładnię systemową. Odmienna interpretacja doprowadziłaby do sprzeczności w systemie prawa podatkowego polegającego na tym, że ignoruje się obligatoryjny nakaz finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej wynikającego z ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

W/w stanowisko zostało opisane i poparte wyrokami:

sygn. l/SA/Kr 358/10 - wyrok WSA w Krakowie z dnia 07.05.2010r.

sygn. I FSK/1322/07 - wyrok NSA z 28.10.2008r.

Głównymi tezami przedstawionych wyroków sądowych jest to, że nie można dokonywać wykładni art. 41 ust. 10 u.p.t.u. w oderwaniu od przepisów art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Kluczową kwestią do zastosowania stawki podatku VAT 7% jest spełnienie 2 przesłanek:

towar ma trafić do jednostki ochrony przeciwpożarowej,

towar ma być przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej,

Konsekwencją tego jest niedopuszczalność opodatkowania stawką 22% dostaw na cele ochrony przeciwpożarowej gdy nabywcą jest gmina. Stosowanie stawki podatku VAT 22% uniemożliwiłoby dostawy np. dla zakładowej straży pożarnej, która nie może być podmiotem stosunków cywilnoprawnych z dostawcą towarów. W niektórych przypadkach niemożliwe byłoby realizowanie celów ustawy o ochronie przeciwpożarowej z przyczyn podatkowych.

Istotnym faktem jest aby kupowany towar był przeznaczony dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, nie zaś aby jednostką tą był nabywca.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę że w cywilizowanym kraju nie może być tak, że podmioty które dochodzą swoich praw na drodze sądowej mogą stosować stawkę preferencyjna podatku VAT 7%, natomiast ci, którzy nie wystąpią płacą stawkę podatku VAT 22%. Jest to niezgodne z art. 7 i 32 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

zakładowa straż pożarna;

zakładowa służba ratownicza;

gminna zawodowa straż pożarna;

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

terenowa służba ratownicza;

ochotnicza straż pożarna;

związek ochotniczych straży pożarnych;

inne jednostki ratownicze.

W świetle ww. przepisu jednostki samorządu terytorialnego nie są jednostkami wymienionymi w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, zatem nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, faktura dokumentująca zakup samochodu ratowniczo - gaśniczego posiada następujący opis:

Nabywca: Miasto i Gmina K., Dostawa dla Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej, Ochotniczej Straży Pożarnej w K., Dostawa przeznaczona na cele Ochrony Przeciwpożarowej. Faktura nie określa odrębnie płatnika - podmiotu finansującego zakup. Płatnikiem faktury było Miasto i Gmina K.

Zgodnie z postanowieniami umowy partnerskiej pomiędzy Beneficjentem - Miastem i Gminą K. a partnerem - OSP w K., strony ustaliły, iż wkład krajowy w projekcie zostanie zapewniony przez Beneficjenta. W związku z wyłożeniem całości środków na realizację przedsięwzięcia przez Beneficjenta nie przewiduje się żadnych rozliczeń z Partnerem.

Zgodnie z zasadami realizowanego projektu oraz postanowieniami zawartej umowy partnerskiej pomiędzy Miastem i Gminą K. a OSP w K. właścicielem samochodu ratowniczo – gaśniczego jest Wnioskodawca.

Zakupiony pojazd został nieodpłatnie przekazany do jednostki OSP w K. na podstawie zawartej umowy przekazania majątku trwałego w nieodpłatne użytkowanie z dnia 7 czerwca 2010 roku. W chwili obecnej zakupiony samochód stanowi wyposażenie Ochotniczej Straży Pożarnej w K.

Wskazany we wniosku samochód ratowniczo - gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie warunki określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT nie zostaną spełnione, bowiem – zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nabywcą towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Zatem z powołanych wyżej przepisów ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Odnośnie powołanych we wniosku przez Wnioskodawcę orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzić należy, iż stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osądzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 powołanej wyżej ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...