• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP3/443-558/10/IK

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia gruntu zabudowanego budynkami - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia gruntu zabudowanego budynkami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność obejmującą sprzedaż hurtową i detaliczną odzieży. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółka znajduje się w posiadaniu gruntu oraz budynków zlokalizowanych w C, przy ul. K. W skład nieruchomości wchodzą działki oznaczone numerami geodezyjnymi 1046/98 i 1048/101 o łącznej powierzchni 3088 m2, budynek o powierzchni 771 m2 oraz budynek o powierzchni 600 m2. W dniu 12 lutego 2001 r. na podstawie aktu notarialnego Spółka nabyła od osób fizycznych nieruchomość obejmującą dwie ww. działki oraz budynek magazynowo-biurowy o powierzchni 771 m2. W związku z zakupem nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość zakupu gruntu na dzień wprowadzenia go do środków trwałych, czyli 12 luty 2001 r., obejmowała ww. działki i wynosiła 202 847,60 zł. Wartość zakupu budynku biurowo-magazynowego na dzień wprowadzenia go do ksiąg, czyli 12 lutego 2001 r., wynosiła 303 199,60 złotych. Zgodnie ze sprawozdaniem za rok 2000 wartość budynków wynosiła 299 430,71 złotych i dotyczyła budynku K. Niestety Spółka na chwilę obecną nie dysponuje programem księgowym w jakim zawarte były lata 2000-2002, natomiast dokumentacja z tamtego okresu jest szczątkowa.

Ponadto istnieje dokumentacja m.in. odpis z rejestru handlowego oraz decyzja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej z dnia 30 sierpnia 2000 r., gdzie Wnioskodawca podaje adres siedziby K. Niestety na dzień dzisiejszy Spółka nie jest w stanie ustalić na jakiej zasadzie do dnia zakupu, czyli 12 lutego 2001 r. Spółka użytkowała budynek. Na podstawie istniejących dokumentów Spółka uznała, iż już w roku 2000 budynek magazynowo - biurowy K. był wprowadzony do ksiąg prawdopodobnie jako inwestycja w obce środki trwałe i zaliczony do grupy 1, natomiast po zakupie budynku 12 lutego 2001 r. wartość tego obiektu wyniosła 602 630,31 złotych. Według deklaracji VAT-7 za okres 09/2000 (czyli od miesiąca za jaki Spółka składała pierwszą deklarację VAT) do 02/2001 (czyli do miesiąca zakupu budynku) zakupy towarów zaliczonych do środków trwałych wyniosły 113 941,00 złotych netto. Niestety Spółka nie posiada w dokumentacji rejestrów VAT za wspomniany okres i nie jest w stanie definitywnie określić, iż są to nakłady na dokładnie ten budynek, ponieważ w tym okresie ponosiła ona również nakłady na budowę drugiego budynku biurowego pod wyżej wspomnianym adresem i najbardziej prawdopodobne jest, iż jedynie zakupy związane z tamtą inwestycją znajdują się na deklaracjach VAT. Posiłkując się ewidencją w systemie księgowym posiadaną przez Spółkę, a obejmującą okres od stycznia 2003 roku, gdzie wartość początkowa obiektu budynku magazynowo-biurowego wynosi 597 639,79 złotych, Spółka założyła, iż poniosła nakłady na inwestycję w obcy środek trwały, po czym dokonała zakupu budynku magazynowo-biurowego, dokonując w obydwu przypadkach co miesięcznych odpisów amortyzacyjnych. Podsumowując wartość początkowa budynku magazynowo-biurowego K. wyniosła na dzień 12 lutego 2001 roku, czyli dzień zakupu 597 639,79 zł od tamtej pory Spółka nie ponosiła nakładów na ten budynek.

Jak już wspomniano na nieruchomość zlokalizowaną pod adresem K. składa się również drugi budynek dwupiętrowy biurowy o powierzchni 600 m2. Na podstawie wspomnianego aktu notarialnego z 12 lutego 2001 r., w którym nie ma wzmianki o zakupie drugiego budynku dwupiętrowego biurowego, Spółka ustaliła, iż budynek ten został przez nią wybudowany w całości. Dnia 12 kwietnia 2001 roku Prezydent Miasta przeniósł decyzję pozwolenia na budowę wydaną 18 grudnia 1998 r. z dotychczasowego inwestora na Spółkę. Dnia 31 sierpnia 2004 roku Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku. Pod tą datą również obiekt został przyjęty w księgach jako środek trwały. Wartość początkowa środka trwałego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w kwocie 1 068 902,01 zł stanowi bilans otwarcia roku 2003 konta środków trwałych w budowie. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż na podstawie posiadanych przez Spółkę sprawozdań finansowych ustalono, iż już w roku 2000, czyli jeszcze przed zakupem nieruchomości K., wartość środków trwałych w budowie wyniosła 813 907,66 zł, na koniec zaś roku 2001 wzrosła o kwotę 141 604,71 zł, a w roku 2002 nakłady wzrosły o kolejne 113 389,64 zł. Suma przytoczonych wartości dała kwotę 1 068 902,01 zł, czyli wartość początkową obiektu budynku biurowego K. Jak już wspomniano według deklaracji VAT-7 za okres 09/2000 do 02/2001 zakupy towarów zaliczonych do środków trwałych wyniosły 113 941,00 zł netto. W kolejnych miesiącach 03/2001 do 10/2001 oraz w miesiącu 12/2001 według deklaracji VAT-7 (Spółka nie posiada dekl. za m-c 11/01) zakupy towarów zaliczonych do środków trwałych wyniosły 61 569,00 zł netto. W roku 2002 według deklaracji VAT-7 zakupy towarów zaliczonych do środków trwałych wynosiły 0,00 złotych. Łącznie zakupy za okres 09/2000 do 12/2002 wyniosły 175 510,00 zł. Przyjmując, iż nakłady na te środki trwałe dotyczą budynku biurowego budowanego przez Spółkę na zakupionej działce budowlanej, Spółka wywnioskowała, iż jedynie o podatek naliczony od kwoty 175 510,00 złotych, został pomniejszony w tym okresie podatek należny, natomiast całość nakładów na wybudowanie tego budynku wyniosła 1 068 902,01 zł. Po przyjęciu środka trwałego do użytkowania nie miało miejsca jego ulepszenie. Dnia 20 października 2009 r. Sąd ogłosił upadłość likwidacyjną Spółki R i ustanowił zarządzającego w osobie Syndyka. W chwili obecnej Syndyk zamierza sprzedać nieruchomość. Nieruchomość obejmującą dwie działki i dwa budynki została w całości wyceniona przez rzeczoznawcę na kwotę 4 000 000,00 złotych. Budynki zostały wycenione według metody dochodowej, natomiast grunty według ceny za m2.

W uzupełnieniu do wniosku, wskazano że:

Czynność nabycia działek 1046/98 oraz 1048/101 oraz budynku magazynowo – biurowego o powierzchni 771 m2 w momencie zakupu nie podlegała podatkowi od towarów i usług.

Budynek magazynowo-biurowy był ulepszany (we wniosku błędnie wskazano, że budynek nie był ulepszany). Wydatki na ulepszenie były wyższe niż 30% w stosunku do wartości początkowej budynku. Spółkę miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na ulepszenia. Po ulepszeniu budynek był wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez okres powyżej 5 lat.

Budynek biurowy o powierzchni 600 m2 wybudowany został przez Spółkę i przyjęty w księgach jako środek trwały dnia 31 sierpnia 2004 r. w kwocie 1 068 902,01 zł. Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na budowę budynku.

Lokalizacja poszczególnych budynków na działkach przedstawia się następująco:

budynek biurowy o powierzchni 600 m2 w całości usytuowany jest na działce 1048/101,

budynek magazynowo-biurowy o powierzchni 771 m2 usytuowany jest w większej części na działce 1046/98, a w części na działce 1048/101.

Przedmiotowe budynki nie były oddawane przez Spółkę do użytkowania osobom trzecim (najem, dzierżawa).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż nieruchomości obejmującej budynek magazynowo-biurowy oraz grunt, z którym budynek ten jest trwale związany zakupiony 12 lutego 2001 roku będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Czy sprzedaż nieruchomości obejmującej budynek dwupiętrowy biurowy wybudowany przez Spółkę oraz grunt z którym ten budynek jest trwale związany zakupiony 12.02.2001 roku, będzie opodatkowana stawką VAT 22% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W myśl art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT odpłatna dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy towarem jest rzecz ruchoma, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, co powoduje, że dostawa gruntu objęta jest taką samą stawką podatku, jak dostawa budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych. Z tego powodu w celu ustalenia zasady opodatkowania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości kluczowe jest ustalenie zasady opodatkowania budynku.

Na mocy art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części, upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego wynika, że zgodnie z zasadą ogólną dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Opodatkowanie ma natomiast miejsce, jeżeli spełnione są określone warunki wymienione w ustawie. W pierwszej kolejności w celu ustalenia, czy dana dostawa budynku jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, koniecznym jest wyjaśnienie terminu pierwsze zasiedlenie. Ustawa o VAT definiuje w art. 2 pkt 14 jako "oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły 30% wartości początkowej". Zdaniem Spółki moment pierwszego zasiedlenia nastąpił 12 lutego 2001 roku, czyli w dniu zakupu nieruchomości i od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres przekraczający 2 lata, zgodnie z powyższym sprzedaż zarówno gruntu jak i budynku trwale z nim związanego winna być zwolniona z VAT.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w oparciu o powołane wcześniej przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 29 ust. 5, art. 41 ust. 1, a także art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 2 pkt 14 ustawy o VAT sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką 22% ze względu na to, iż planowana sprzedaż będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Ponadto Spółka nie może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwolnieniu podlega dostawą budynków, budowli lub ich części, nieobjęta zwolnieniem z pkt 10, pod warunkiem, że:

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Podkreślenia wymaga fakt, że dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT oba powyżej wspomniane warunki powinny być spełnione łącznie. Niestety Spółka nie jest w stanie na chwilę obecną wykazać definitywnie, iż podatek VAT od zakupów związanych z inwestycją nie był odliczany, dlatego nie można zastosować zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zdaniem Spółki moment pierwszego zasiedlenia nie nastąpił, przed planowaną sprzedażą, zgodnie z powyższym sprzedaż zarówno gruntu, jak i budynku trwale z nim związanego winna być opodatkowana stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił w artykule 43 ww. ustawy szereg wyjątków.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

wybudowaniu lub

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (czyli od 30 do 100 % wartości początkowej).

Na potrzeby definicji pierwszego zasiedlenia należy przyjąć, iż oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w związku z zamierzoną transakcją sprzedaży nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak to w którym momencie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć dwa budynki wraz z gruntem. Budynek magazynowo – biurowy został nabyty bez prawa do odliczenia podatku VAT – dostawa nie podlegała podatkowi od towarów i usług. Budynek magazynowo – biurowy był ulepszany. Wydatki na ulepszenie były wyższe niż 30% w stosunku do wartości początkowej budynku. Spółka od tych wydatków miała prawo do odliczenia podatku naliczonego. Po ulepszeniu, które zostało ukończone w 2003 r. budynek magazynowo – biurowy był wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat. Budynek ten nie był oddany przez Spółką do użytkowania osobom trzecim (najem, dzierżawa).

Zatem zauważyć należy, że w odniesieniu do budynku magazynowo – biurowego, który służył działalności Wnioskodawcy, po ulepszeniu budynku nie doszło do pierwszego zasiedlenia tego budynku w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Natomiast drugi z budynków, budynek biurowy, został wybudowany przez spółkę. Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na budowę tego budynku. Budynek nie był on przedmiotem najmu czy dzierżawy.

Zatem w odniesieniu do budynku ww. biurowego również nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Tak więc mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dostawa opisanych powyżej dwóch budynków (budynku biurowego i magazynowo – biurowego, jako że będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a).

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 7a ustawy o VAT wskazuje, iż dostawa tej części budynku może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 7a w sytuacji gdy nie zostanie spełniony warunek przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b dotyczący wydatków poniesionych na ulepszenie.

W związku z powyższym dostawa budynku magazynowo-biurowego będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a. Wnioskodawcy przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wartość wydatków na ulepszenie w 2003 r. przekroczyła 30% wartości początkowej i przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, jednakże Wnioskodawca wykorzystywał ten budynek do prowadzenia działalności gospodarczej (wykonywania czynności opodatkowanych) przez okres powyżej 5 lat, a więc został spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 7a ww. ustawy.

Natomiast dostawa budynku biurowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 10a, bowiem Wnioskodawcy przy nabyciu (przy budowie) tego obiektu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Mając zatem na uwadze, że przedmiotem zbycia będzie budynek użytkowy dostawa tego budynku będzie opodatkowana stawka podatku 22%.

Ponadto należy zauważyć, że w myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Mając zatem na uwadze art. 29 ust. 5 ustawy o VAT a także, że przedmiotem dostawy będzie nieruchomość składająca się z dwóch działek o nr 1048/101 oraz 1046/98, zabudowana budynkami, których dostawa jest opodatkowana stawką 22% (budynek biurowy posadowiony na działce nr 1048/101) oraz korzystająca ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy (budynek magazynowo – biurowy posadowiony w części na działce o nr 1048/101 a w części na działce o nr 1046/98) należy proporcjonalnie wg klucza powierzchniowego lub wartościowego sprzedawanych budynków przypisać odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwą stawkę podatku oraz zwolnienie. Zatem dostawa przedmiotowej nieruchomości zabudowanej wraz z gruntem będzie opodatkowana w części stawką podatku 22% a w części będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe, jednakże zwrócić uwagę należy, że dostawa budynku magazynowo-biurowego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, a nie jak wskazał Wnioskodawca z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ponadto w odniesieniu do sposobu opodatkowania gruntu, na którym posadowione są budynki Wnioskodawca winien zastosować odpowiednio klucz powierzchniowy lub wartościowy.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni budynków czy budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości budynków czy budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości ogółem wszystkich budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie). Zatem każda metoda - czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, jest właściwa.

W tym miejscu wskazać należy, iż dla celów podatku VAT pojęcie gruntu odnosi się do każdej wydzielonej fizycznie części powierzchni ziemskiej. Zatem stwierdzić należy, iż dla celów podatku od towarów i usług pod pojęciem gruntu czyli terenów należy rozumieć każdą wyodrębnioną fizycznie część powierzchni ziemskiej, zaś opodatkowanie dostawy gruntu w powyższym ujęciu uzależnione jest od stanu zagospodarowania tego terenu (tj. czy teren ten jest zabudowany budynkami, budowlami lub ich częściami i czy mogą one korzystać ze zwolnienia).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...