IBPP2/443-649/10/ICz
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010r. (data wpływu 11 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 11 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina K. realizuje projekt pod nazwą „..." Projekt jest realizowany w ramach osi priorytetowej: 4 ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, działanie 4.4 zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i umową zawartą z Województwem X, w imieniu którego działa Zarząd Województwa X – podatek VAT to koszt kwalifikowany. Stawka jaką przyjęto to 7%. W celu realizacji projektu dokonano zakupu środka trwałego w postaci samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof. Zakupiony samochód będzie służył jedynie do celów określonych w projekcie. Samochód nie będzie udostępniany poprzez wynajem, dzierżawę czy odpłatne udostępnienie. Beneficjentem projektu jest Jednostka Samorządu Terytorialnego – Gmina K.. Nabywcą jest Gmina K., zaś użytkownikiem – Ochotnicza Straż Pożarna w K. W celu prawidłowej realizacji projektu zawarto umowę partnerską pomiędzy Gminą K. (liderem) a Ochotniczą Strażą Pożarną w K. (partnerem). Zgodnie z tą umową partner zobowiązuje się do wykorzystywania przedmiotu projektu (samochodu) zgodnie z jego celami, tj. do prowadzenia akcji ratowniczo gaśniczych, bieżącej eksploatacji, utrzymania gotowości bojowej oraz wymaganych przeglądów. Samochód będzie przekazany jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w K. w formie nieodpłatnego użyczenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana na fakturach dokumentujących zakup samochodu...
Zdaniem Wnioskodawcy, według stanu faktycznego na fakturach dokumentujących zakup samochodu powinna być zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.
Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
zakładowa straż pożarna,
zakładowa służba ratownicza,
gminna zawodowa straż pożarna,
powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
terenowa służba ratownicza,
ochotnicza straż pożarna,
związek ochotniczych straży pożarnych,
inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą jest Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.
Jak wynika z przedmiotowego wniosku Gmina realizuje projekt pod nazwą „....”. W celu realizacji projektu dokonano zakupu środka trwałego w postaci samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof. Nabywcą jest Gmina K., zaś użytkownikiem – Ochotnicza Straż Pożarna w K. W celu prawidłowej realizacji projektu zawarto umowę partnerską pomiędzy Gminą (liderem) a Ochotniczą Strażą Pożarną w K. (partnerem). Zgodnie z tą umową partner zobowiązuje się do wykorzystywania przedmiotu projektu (samochodu) zgodnie z jego celami, tj. do prowadzenia akcji ratowniczo gaśniczych, bieżącej eksploatacji, utrzymania gotowości bojowej oraz wymaganych przeglądów.
Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, warunki w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Dostawa ww. towarów nastąpi dla Gminy, nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
