IBPP1/443-758/10/LSz
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010r. (data wpływu 12 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2010r. (data wpływu 22 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego na rzecz Gminy - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 12 sierpnia 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego na rzecz Gminy.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 października 2010r. (data wpływu 22 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 października 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego kupiła samochód ratowniczo-gaśniczy. Na powyższy samochód Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2007-2013. Samochód ten będzie współfinansowany ze środków UE oraz środków budżetu gminy. Po realizacji projektu samochód zostanie przekazany do użytkowania Ochotniczej Straży Pożarnej w R. Gmina ogłosiła przetarg na zakup ww. samochodu określając, że dostawa będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką 22% VAT. W świetle art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast ust. 10 cyt. artykułu stanowi, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 -134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W załączniku tym, w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Na podstawie art. 41 ust. 10 ww. ustawy, stosowanie obniżonej 7% stawki podatku przy dostawie towarów, o których mowa w tym przepisie, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,
dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając ww. przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od tego, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;
2. zakładowa straż pożarna;
3. zakładowa służba ratownicza;
4. gminna zawodowa straż pożarna;
4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna:
5. terenowa służba ratownicza;
6. ochotnicza straż pożarna;
7. związek ochotniczych straży pożarnych;
8. inne jednostki ratownicze.
Nie zostały więc spełnione wszystkie przesłanki, aby zastosować stawkę preferencyjną. Gmina zakupiła więc samochód opodatkowany stawką 22%.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że na fakturze dokumentującej zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego jako nabywca widnieje Gmina. Gmina jest również płatnikiem zakupionego samochodu. Właścicielem samochodu jest Gmina, która przekazuje samochód nieodpłatnie w użytkowanie jednostce OSP w R. Samochód ratowniczo - gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaka stawka VAT powinna być zastosowana do dokonanej sprzedaży samochodu ratowniczo – gaśniczego na rzecz Gminy 7% czy 22%...
Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca towarów jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli natomiast nabywcą jest gmina, stawką właściwą dla dostaw towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie stawka 22% (art. 41 ust. 1), gdyż gmina nie jest zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380) jednostką ochrony przeciwpożarowej.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jego zdaniem do zakupu samochodu ratowniczo- gaśniczego winna być zastosowana 22% - owa stawka VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.
I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymienione zostały towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stasowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
dostawa musi odbywać się na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej,
towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT.
Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej”, należy w związku z tym posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.).
Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;
2. zakładowa straż pożarna;
3. zakładowa służba ratownicza;
4. gminna zawodowa straż pożarna;
4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna:
5. terenowa służba ratownicza;
6. ochotnicza straż pożarna;
7. związek ochotniczych straży pożarnych;
8. inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Jeżeli zatem nabywcą będzie gmina, stawką właściwą dla dostawy tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej ich zakup.
Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego kupiła samochód ratowniczo-gaśniczy. Samochód ten będzie współfinansowany ze środków UE oraz środków budżetu gminy. Po realizacji projektu samochód zostanie przekazany do użytkowania Ochotniczej Straży Pożarnej w R. Gmina ogłosiła przetarg na zakup ww. samochodu określając, że dostawa będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką 22% VAT.
Na fakturze dokumentującej zakup samochodu ratowniczo - gaśniczego jako nabywca widnieje Gmina. Gmina jest również płatnikiem zakupionego samochodu. Właścicielem samochodu jest Gmina, która przekazuje samochód nieodpłatnie w użytkowanie jednostce OSP w R. Samochód ratowniczo - gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT nie zostaną spełnione, bowiem – zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy – nabywcą i właścicielem towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.
Przedmiotowa dostawa nie mogła więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
