• Interpretacja indywidualn...
  26.07.2025

IBPP1/443-808/10/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo – gaśniczego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-808/10/MS z dnia 14 października 2010r. oraz pismem z dnia 3 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył w 2010r. wniosek o dofinansowanie „Zakupu sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej Gminy z Europejskiego Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 - Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013”. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie. Realizacja powyższego zakupu inwestycyjnego jest zadaniem własnym gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, poz. 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). We wniosku do ceny netto samochodu ratowniczego doliczono podatek VAT w wysokości 7%, który stanowi koszt kwalifikowalny. Na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego przeprowadzono przetarg i została podpisana umowa z dostawcą, w której cenę netto samochodu powiększono o podatek VAT w wysokości 7%. Po dokonaniu zakupu samochód będzie własnością Wnioskodawcy i zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie Ochotniczej Straży Pożarnej. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina jest podatnikiem podatku VAT. W związku z wątpliwościami, Urząd Marszałkowski zarządzający Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa wystąpił do Wnioskodawcy o przedstawienie interpretacji Izby Skarbowej z której wynikałoby jaka jest właściwa stawka podatku VAT, gdy nabywcą samochodu ratowniczo-gaśniczego jest Wnioskodawca.

Według Wnioskodawcy podatek VAT, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, sprzęt przewozowo-samochodowy na cele ochrony przeciwpożarowej jest opodatkowany stawką podatku VAT 7%.

Samochód ratowniczo-gaśniczy jest towarem wymienionym w art. 41 ust. 2 poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i zakupiony został dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Na fakturze zakupu samochodu Gmina figuruje jako płatnik, a Ochotnicza Straż Pożarna jako nabywca.

Ponadto wyjaśniając rozbieżności powstałe pomiędzy wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN z dnia 17 sierpnia 2010r. a uzupełnieniem wniosku z dnia 20 października 2010r. Wnioskodawca wskazał, że na fakturze zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego Ochotnicza Straż Pożarna jest nabywcą a Gmina płatnikiem. Zakupiony samochód będzie własnością Gminy i przekazany zostanie w nieodpłatne użytkowanie Ochotniczej Straży Pożarnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 listopada 2010r.):

W związku z takim stanem faktycznym czy prawidłowe jest zastosowanie stawki 7% podatku VAT przy zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 października 2010r.), zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, załącznik nr 3, zakup sprzętu przewozowo-samochodowego na cele ochrony przeciwpożarowej, zakupiony przez gminę jest opodatkowany stawką w wysokości 7%.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591) do zadań własnych gminy należy zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. W myśl art. 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178 poz. 1380) Gmina ponosi koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

W pozycji 129 tego załącznika wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

pożarnicze samochody specjale i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

zakładowa straż pożarna,

zakładowa służba ratownicza,

gminna zawodowa straż pożarna,

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

terenowa służba ratownicza,

ochotnicza straż pożarna,

związek ochotniczych straży pożarnych,

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki nie wymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Należy jednocześnie w tym miejscu wyjaśnić, że przez nabywcę należy rozumieć podmiot, który jako strona umowy dokonuje nabycia danego towaru w następstwie czego staje się jego właścicielem.

W przedmiotowej sprawie z wniosku wynika co prawda, że wg faktury sprzedaży nabywcą jest ochotnicza straż pożarna, jednakże Wnioskodawca wskazał również, że to on będzie właścicielem nabytego samochodu, który zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie ochotniczej straży pożarnej.

Tym samym należy uznać, że w istocie faktycznym nabywcą tego samochodu jest Wnioskodawca, gdyż nie można rozdzielić osoby nabywcy od właściciela.

Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, warunki w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi w ocenie tut. organu dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla kontrahenta dokonującego dostawy samochodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...