IBPP1/443-783/10/AL
Interpretacja indywidualna
z dnia 1 grudnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.), z dnia 21 października 2010r. (data wpływu 28 października 2010r.) oraz z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 17 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie samochodów specjalnych pożarniczych dla własnych jednostek ochrony przeciwpożarowej – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek z dnia 12 sierpnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie samochodów specjalnych pożarniczych dla własnych jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.) oraz pismem z dnia z dnia 21 października 2010r. (data wpływu 28 października 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-783/10/AL z dnia 14 października 2010r. oraz pismem z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 17 listopada 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-783/10/AL z dnia 3 listopada 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, dokonała zakupu samochodów specjalnych pożarniczych dla własnych jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Dostawcy zastosowali 7% stawkę podatku VAT. Każda faktura wskazuje jako nabywcę Gminę z informacją, że jest to dostawa dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z podaniem jej siedziby oraz, że zastosowana stawka wynika z art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm).
Równocześnie Gmina jako Beneficjent Działania 4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 składa do Urzędu Marszałkowskiego jako Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym wniosek o płatność w imieniu swoim oraz Gminy X i Gminy Y, które w ramach powyższego programu dokonały zakupów samochodów pożarniczych w identyczny sposób u tych samych dostawców, wyłonionych w postępowaniu przetargowym, z zastosowaniem 7% stawki podatku VAT. Zawarty w fakturach podatek VAT nie będzie podlegał odliczeniu lecz stanowi koszty kwalifikowane rozliczane w ramach programu.
Jak wynika z uzupełnienia z dnia 21 października 2010r. do wniosku ORD-IN zakupione samochody specjalne pożarnicze mieszczą się w definicji towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.).
Samochody specjalne pożarnicze pozostają własnością Gminy. Nie nastąpiło przekazanie własności tylko przekazanie w użyczenie poszczególnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej (Ochotniczym Strażom Pożarnym).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zastosowana stawka podatku VAT 7% jest właściwa...
Zdaniem Wnioskodawcy zastosowana przez dostawców 7% stawka podatku VAT jest prawidłowa ponieważ towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT, dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej a towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
* zakładowa straż pożarna,
* zakładowa służba ratownicza,
* gminna zawodowa straż pożarna,
* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
* terenowa służba ratownicza,
* ochotnicza straż pożarna,
* związek ochotniczych straży pożarnych,
* inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, dokonał zakupu samochodów specjalnych pożarniczych dla własnych jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Dostawcy wystawili faktury VAT na dostawy ww. samochodów z 7% stawką podatku VAT. Każda faktura wskazuje jako nabywcę Gminę z informacją, że jest to dostawa dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z podaniem jej siedziby oraz, że zastosowana stawka wynika z art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm).
Wnioskodawca wskazał, iż zakupione samochody specjalne pożarnicze mieszczą się w definicji towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.).
Ponadto samochody specjalne pożarnicze pozostają własnością Gminy i nie nastąpiło przekazanie ich własności tylko przekazanie w użyczenie poszczególnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej (Ochotniczym Strażom Pożarnym).
Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego, w sytuacji gdy faktycznym właścicielem samochodów specjalnych pożarniczych jest Wnioskodawca i to on został wykazany w fakturach VAT jako nabywca, natomiast samochody specjalne pożarnicze Wnioskodawca oddał wyłącznie w użyczenie poszczególnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej (Ochotniczym Strażom Pożarnym) właściwą dla dostawy ww. sprzętu jest 22% stawka VAT.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowo-prawnych dla dostawców sprzętu przeciwpożarowego.
Nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się jednie do Wnioskodawcy.
Natomiast jeżeli dostawcy zainteresowani są otrzymaniem interpretacji indywidualnych mogą złożyć odrębne wnioski i przedstawić odpowiedni dla każdego z nich stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), zapytanie i własne stanowisko w sprawie oraz wnieść odrębną opłatę.
Jednocześnie tut. organ pragnie nadmienić, iż w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.