• Interpretacja indywidualn...
  28.11.2024

ILPP2/443-1399/10/11-S1/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 września 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Po 163/11 – stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna pod numerem ewidencyjnym (…) wpisanym do ewidencji przez Wójta Gminy. (…) Podstawowym przedmiotem działalności Zainteresowanego jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu. Głównym produktem działalności wytwórczej jest smalec, sprzedawany na rynku krajowym i zagranicznym.

Określenie przedmiotu działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD):

10.11.Z - Przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu,

10.13.Z - Produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego.

Urząd Statystyczny dokonał klasyfikacji produkowanych wyrobów wydając opinie interpretacyjne.

W piśmie z dnia 19 marca 2007 r. wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), wymienione w piśmie wyroby: Smalec B o składzie: tłuszcz spożywczy wieprzowy wytapiany, skwarki wieprzowe, majeranek, pieprz mielony, sól, cebula (pod warunkiem, że dodawane do smalcu składniki nie wpłynęły na zmianę jego zasadniczego charakteru) mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 15.11.30-60.00 „Smalec i pozostały tłuszcz ze świń, wytapiany”. Jednocześnie urząd statystyczny poinformował, że dla celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) i wskazał, iż opisane wyroby mieściły się w grupowaniu: PKWiU 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany spożywczy”.

W lipcu 2010 r. Wnioskodawca ponownie wystąpił do urzędu statystycznego o wydanie opinii w sprawie sklasyfikowania wyrobów – Smalec A, Smalec B podając, że wyroby te zawierają następujące składniki w zestawieniu procentowym: tłuszcz 67%, skwarki wieprzowe 30%, wywar z cebuli 1%, pieprz mielony, majeranek oraz sól 2%.

Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 30 lipca 2010 r. wskazał, że wymienione wyroby: Smalec A i Smalec B o składzie: tłuszcz spożywczy wieprzowy wytapiany 67%, skwarki wieprzowe 30%, wywar z cebuli 1%, majeranek, pieprz mielony i sól (pod warunkiem, że dodawane do smalcu składniki nie wpłynęły na zmianę jego zasadniczego charakteru) mieszczą się w grupowaniu:

PKWiU 10.11.50.0 „Tłuszcz z bydła, owiec, kóz lub świń” – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.);

PKWiU 15.11.30-60.00 „Smalec i pozostały tłuszcz ze świń, wytapiany” – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia;

PKWiU 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy” – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobowi Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) zgodnie z § 3 powołanego wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne, opinie w sprawie wydane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego oraz fakt, że dodawane do smalcu składniki nie wpłynęły na zmianę jego zasadniczego charakteru, Wnioskodawca zastosował stawkę VAT dla opisanych wyżej wyrobów w wysokości 3%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest prawidłowa stawka podatku VAT na wyroby Smalec A oraz Smalec B, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Obecnie obowiązujący wykaz towarów opodatkowanych stawką 3% zawarty jest w załączniku do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444).

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietna 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. Towary jak i usługi (z wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT.

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm).

Poz. nr 12 ww. załącznika do ustawy o VAT brzmi „ex 15.11.3” – Tłuszcz wołowy, barani, kozi, wieprzowy i z drobiu – z wyłączeniem tłuszczów technicznych (PKWiU 15.11.30-50.10, -50.40, -70.10) oraz tłuszczów solonych, wędzonych i suszonych wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, zgodnie z ustawą VAT bazującą na PKWiU 1997, preferencyjną stawką VAT w wysokości 3% objęte są towary mieszczące się w zakresie PKWiU 15.11.30 -50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy”, bowiem towary, które nie podlegają tej stawce zostały tam wymienione a nie ma wśród nich towaru pod symbolem 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy”.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, w tym opinie interpretacyjne wydane przez organ statystyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Zainteresowany uważa, że sprzedawane wyroby Smalec A oraz Smalec B: sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy”, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 3% .

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 23 listopada 2010 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1399/10-2/ISN, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę stan sprawy oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że wytwarzane przez Wnioskodawcę wyroby: Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól, wyłączone są spośród towarów wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, które korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 3%. Tym samym, ich sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki w wysokości 7%.

Pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. Zainteresowany wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2010 r. nr ILPP2/443 -1399/10-2/ISN.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 3 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443/W-173/10-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca, wniósł w dniu 28 stycznia 2011 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu sprawy, wydał wyrok w dniu 15 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Po 163/11, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

W dniu 26 sierpnia 2011 r. tut. Organ wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. o informację, czy wytwarzane przez niego wyroby: Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól, są tłuszczami solonymi, w szczególności czy sól wchodząca w ich skład stanowi przyprawę, czy też środek konserwujący...

W złożonym w dniu 5 września 2011 r. uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca uzupełniając stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. podał technologię wytopu tłuszczy zwierzęcych – smalcu z przyprawami. Smalec A i Smalec B.

Zakup tłuszczy surowych świeżych nie solonych.

Rozdrobnienia na szarpaku (fi) 35.

Wytop tłuszczy surowych w temperaturze 110 stopni C.

Oddzielenie skwarek od tłuszczy płynnych wytopionych nie solonych.

Odwirowanie wody od tłuszczu płynnego.

Schładzanie wytopionego smalcu w schładzalniku płytowym.

Umieszczenie smalcu wstępnie schłodzonego w tanku w temperaturze 63 stopni C.

Wystudzenie smalcu na conthermie do temperatury 28 stopni C.

Załadowanie smalcu, czystego bez przypraw i soli do mieszalnika.

Proces mieszania smalcu czystego, następnie proces dodawania przypraw:

smalec czysty 67%,

skwarki wieprzowe 30%,

wywar z cebuli 1%,

pieprz mielony, majeranek oraz sól 2%

konsystencja ta jest mieszana około 5 minut.

Zapakowanie w kubek 200g wyrobu gotowego.

Z przedstawionej technologii rozbitej na czynniki pierwsze wynika, że Smalec A i Smalec B nie jest produkowany z tłuszczy solonych, wyroby te nie są tłuszczami solonymi, a sól jest jedynie przyprawą podawaną w fazie końcowej podczas mieszania produktu. Instytut Biotechnologii (…) wydał opinię na okoliczność, że wyroby Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól jako przyprawę nie są tłuszczami solonymi. W opinii Instytut wskazał, że tłuszcze solone są to tłuszcze zwierzęce poddane działaniu chlorku sodu (NaCl) w celu wydłużenia okresu trwałości surowca, tzn. ograniczenia rozwoju mikroflory i zahamowaniu działalności enzymów. Słoninę taką uzyskuje się poprzez nacieranie płatów słoniny solą w proporcji 8 kg NaCI na 100 kg tłuszczu, a następnie jej leżakowanie w sztaplach ok. 2-3 tygodni. W przypadku użycia tłuszczy drobnych proces ten można na skrócić do 48 godzin, a zużycie soli zmniejszyć do 2 kg na 100 kg tłuszczu. Instytut na podstawie dostarczonej dokumentacji, stwierdził ponadto, że w procesie wytwarzania smalców smakowych (Smalec A, Smalec B) w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy używany jest nieprzetworzony tłuszcz zwierzęcy, a sól stanowi jedną z przypraw, a nie jak w przypadku „tłuszczy solonych” środek konserwujący.

Wnioskodawca podkreślił, że tłuszcze solone są to tłuszcze zwierzęce poddane działaniu chlorku sodu (NaCI) w celu wydłużenia okresu trwałości surowca, tzn. ograniczenia rozwoju mikroflory i zahamowaniu działalności enzymów. Słoninę taką uzyskuje się poprzez nacieranie płatów słoniny solą w proporcji 8 kg NaCI na 100 kg tłuszczu, a następnie jej leżakowanie w sztaplach ok. 2-3 tygodni. W przypadku użycia tłuszczy drobnych proces ten można skrócić do 48 godzin, a zużycie soli zmniejszyć do 2 kg na 100 kg tłuszczu. W procesie wytwarzania smalców smakowych w przedsiębiorstwie używany jest nieprzetworzony tłuszcz zwierzęcy, a sól stanowi jedną z przypraw, a nie jak w przypadku tłuszczy solonych środek konserwujący. Firma w ogóle nie zakupuje od żadnego dostawcy tłuszczów solonych, ponieważ nie nadają się one do produkcji ww. wyrobów, tj. Smalec A i Smalec B. Informacyjnie podał, że tłuszczy solonych używa się do produkcji słoniny wędzonej konserwowej i do produkcji konserw a nie smalcu. Tłuszcze solone powodują bardzo ciemną barwę i przypalają się.

Wnioskodawca uzupełniając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o informacje w zakresie określonym w wezwaniu z dnia 26 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-1399/10/11 -S/ISN podkreślił, że wytwarzane przez niego wyroby Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól nie są tłuszczami solonymi. Sól wchodząca w ich skład stanowi jedną z przypraw (nadaje smak). Sól ta nie stanowi środka konserwującego, jak to ma miejsce w przypadku „tłuszczy solonych”.

Ponadto w złożonym uzupełnieniu Zainteresowany powtórzył jeszcze raz pytanie sformułowane we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. oraz w stanowisku własnym zawartym we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. dodatkowo podkreślił, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 12 załącznika do ww. ustawy, wymieniono wyroby o symbolu PKWiU ex 15.11.3 – tłuszcz wołowy, barani, kozi, wieprzowy i z drobiu – z wyłączeniem tłuszczów technicznych (PKWiU 15.11.30-50.10,-50.40,-70.10) oraz tłuszczów solonych, wędzonych i suszonych wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany wskazał, że tłuszcz, którego dostawy dokonuje, nie jest tłuszczem wędzonym ani nie jest tłuszczem solonym wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, bowiem jak wynika ze stanu faktycznego, w tym z wniosków wynikających z opinii wyrażonej przez podmioty posiadające wiadomości specjalne a przedstawione jako element stanu faktycznego, w Zakładzie używany jest nieprzetworzony tłuszcz zwierzęcy, a sól stanowi jedną z przypraw, a nie jak w przypadku „tłuszczy solonych” środek konserwujący. W Zakładzie używany jest nieprzetworzony tłuszcz zwierzęcy. Wyroby, które zawierają sól jako przyprawę nie wchodzą w zakres tłuszczów solonych. Sól wchodząca w ich skład stanowi przyprawę i nie stanowi ona środka konserwującego dla wymienionych wyrobów.

Reasumując Wnioskodawca stwierdził, że wytwarzane przez niego wyroby: Smalec A i Smalec B, zawierające w swoim składzie sól stanowiącą przyprawę, nie są tłuszczami solonymi.

Wyroby Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól jako przyprawę nie są tłuszczami solonymi i korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 3%, na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) w związku z poz. 12 załącznika do ustawy. Będące przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę towary, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 3% (do dnia 31 grudnia 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Po 163/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Należy zauważyć, iż identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje przez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przetwarzaniu i konserwowaniu mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu. Głównym produktem działalności wytwórczej jest smalec – Smalec A i Smalec B o składzie: tłuszcz spożywczy wieprzowy wytapiany 67%, skwarki wieprzowe 30%, wywar z cebuli 1%, majeranek, pieprz mielony i sól. Wnioskodawca opodatkował ww. wyroby preferencyjną stawką podatku w wysokości 3%.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z pismem, jakie otrzymał Zainteresowany z Urzędu Statystycznego z dnia 30 lipca 2010 r., wyroby: Smalec A i Smalec B o składzie: tłuszcz spożywczy wieprzowy wytapiany 67%, skwarki wieprzowe 30%, wywar z cebuli 1%, majeranek, pieprz mielony i sól (pod warunkiem, że dodawane do smalcu składniki nie wpłynęły na zmianę jego zasadniczego charakteru) mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 1997 r. – 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy”.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

Jak wskazano w art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W powyższym załączniku pod poz. 18 wymieniono mięso i produkty mięsne o symbolu PKWiU ex 15.1, z wyłączeniem tłuszczów technicznych, produktów ubocznych garbarń, skór i skórek, niejadalnych oraz usług związanych z wytwarzaniem produktów mięsnych.

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że dana stawka odnosi się tylko do danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki tylko do wyrobu/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Wskazać należy, iż wyroby produkowane przez Wnioskodawcę, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.11.30-50.20, będące przedmiotem zapytania, objęte są zakresem poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 12 załącznika do ww. ustawy, wymieniono wyroby o symbolu PKWiU ex 15.11.3 – Tłuszcz wołowy, barani, kozi, wieprzowy i z drobiu – z wyłączeniem tłuszczów technicznych (PKWiU 15.11.30-50.10, -50.40, -70.10) oraz tłuszczów solonych, wędzonych i suszonych wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z informacji przedstawionych przez Zainteresowanego wynika, iż wytwarzane przez niego wyroby: Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól, nie są tłuszczami solonymi. Na okoliczność, że wyroby Smalec A i Smalec B zawierające w swoim składzie sól jako przyprawę nie są tłuszczami solonymi, Instytut Biotechnologii (…) wydał opinię, w której wskazał, że tłuszcze solone są to tłuszcze zwierzęce poddane działaniu chlorku sodu (NaCl) w celu wydłużenia okresu trwałości surowca, tzn. ograniczenia rozwoju mikroflory i zahamowaniu działalności enzymów. Instytut na podstawie dostarczonej dokumentacji, stwierdził ponadto, że w procesie wytwarzania smalców smakowych (Smalec A, Smalec Bą) w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy używany jest nieprzetworzony tłuszcz zwierzęcy, a sól stanowi jedną z przypraw, a nie jak w przypadku „tłuszczy solonych” środek konserwujący.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż prawidłową stawką podatku VAT na wyroby Smalec A oraz Smalec B, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 15.11.30-50.20 „Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany, spożywczy” do dnia 31 grudnia 2010 r. była stawka podatku w wysokości 3%, stosownie do poz. 12 załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...