• Interpretacja indywidualn...
  27.08.2025

IBPP1/443-3/07/PK

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2007r. (data wpływu 5 lipca 2007r.), uzupełnione pismem z dnia 10 sierpnia 2007r. (data wpływu 17 sierpnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obrotu podlegającego opodatkowaniu w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowej - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 5 lipca 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony 17 sierpnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obrotu podlegającego opodatkowaniu w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą z zakresu kasacji pojazdów oraz skupu i sprzedaży złomu. W dniu 12 czerwca 2007r. zawarł umowę dotacji na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.Zasady przyznawania przedmiotowej dotacji reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 maja 2006r. (Dz. U. Nr 108, poz. 739 ze zm.). Zgodnie z zapisami tego rozporządzenia dotacja jest przyznawana po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 410a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska. Między innymi warunkiem jest uzyskanie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu.

Na podstawie rocznego sprawozdania przedsiębiorcy o pojazdach wycofanych z eksploatacji ustalana jest tonach suma mas odpadów. Suma ta mnożona jest przez kwotę ustaloną w rozporządzeniu ( w 2007r. 500zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanej dotacji stanowi obrót od którego trzeba odprowadzić podatek VAT... Jeśli tak to w jakiej stawce...

Zdaniem Wnioskodawcy kwota otrzymanej dotacji nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ w świetle art. 29 ust. 1 dopłata ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę z tytułu świadczenia usług demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Cena usługi pozostaje niezmienna bez względu na fakt otrzymania lub nieotrzymania dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 410a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 ze zm.), Narodowy Fundusz udziela dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu, który łącznie spełnia następujące warunki:

1. uzyskał wymagane poziomy odzysku i recyklingu, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;

2. posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem stacji demontażu;

3. złożył w terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Środki przeznaczone na dopłatę do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji są dzielone w stosunku do masy odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masy przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, wykazanych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 maja 2006r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 108, poz. 739 ze zm.) zostały doprecyzowane kryteria na zasadzie których jest rozdzielana dopłata do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na mocy § 4 ust. 3, wspomnianego rozporządzenia, Narodowy Fundusz dokonuje podziału środków przeznaczonych na finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji według następującego algorytmu:

1. kwotę przeznaczoną na dopłaty dzieli się przez sumę mas:

a) odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz

b) przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacjiwykazanych w rocznych sprawozdaniach o pojazdach wycofanych z eksploatacji przez przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu, którzy spełniają warunki, o których mowa w ust. 2

- uzyskując kwotę jednostkową;

2. na podstawie rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji ustala się sumę mas:

a) odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz

b) przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji

- dla każdej stacji demontażu oddzielnie;

3. kwotę dopłaty dla każdej stacji demontażu stanowi iloczyn kwoty jednostkowej, o której mowa w pkt 1, i ustalonej masy, o której mowa w pkt 2.

Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz cyt. wyżej rozporządzenia, przedmiotowa dotacja jest przyznawana przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, który spełnia określone warunki. Wysokość dotacji jest uzależniona od dostępnej puli środków na dany okres rozliczeniowy, która jest rozdzielana pomiędzy beneficjentów, w zależności od sumy mas odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, osiągniętych przez poszczególnych przedsiębiorców w stosunku do tych wartości w skali kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, stanowi ono również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wynika z powyższej analizy stanu faktycznego oraz prawnego dofinansowanie do demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji nie jest przypisane do konkretnej usługi świadczonej przez Podatnika lecz jest uzależnione od wyników osiąganych przez niego w skali okresu rozliczeniowego. Tym samym nie można stwierdzić, iż przedmiotowe dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę. Zatem otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...